Wakker Dier vindt kip het meest mishandelde stukje vlees en eiste dat de PVE de EU subsidie-gelden zou teruggeven omdat het een campagne wilde tegen het eten van kip.
De PVE had nl. volgens de subsidieregels voorlichting moeten geven over het leven van de kip en niet voor recepten op je bord als het dier al dood is.
Het ministerie van LNV heeft de Wakkere Dieren laten weten dat ze ongelijk hadden. Volgens LNV doet de campagne wel degelijk meer dan alleen de campagne 'Kip het meest veelzijdige stukje vlees' uit de motten ballen halen. Vast wel, maar daar hoort het publiek in ieder geval niks van. Ook de journalist niet.
Ik kreeg dit voorjaar een pakket thuisgestuurd met een bord. In het midden zat een plakplaatje met een kiprecept en een boekje. Ook al met kiprecepten. Moedeloos werd ik ervan. Zelfs onze hulp wou het pakketje met een forse portie postzegelkosten niet meenemen.
Wat ik van Wakker Dier en deze campagne in het bijzonder vind, heb ik al eens duidelijk gemaakt. Maar wat ik nog onvoldoende heb gezegd is dat de kippenboeren zich eens moeten laten horen over hun beesten en waarom zelfs een ploffer zo gek nog niet is. Nee, ik ben niet voor ploffers. Helemaal niet. Maar ik denk wel dat de boeren zelf 'ns aan marketing moeten gaan doen. Op z'n minst moeten ze subiet van bureau veranderen.
Wakker Dier heeft vrij schieten. Ga eens de straat op en vraag de consument wat ze wil: een campagne voor kip tegen het eten van kip? Ja, zegt ze dan. Weet zij veel. Het klonk zo logisch.
En LNV? Dat laat de boeren met dit oordeel gewoon dorsen, terwijl het ministerie een enorme publicitaire rel had kunnen trappen die meer waard is dan de hele 3 miljoen waar de discussie over gaat. Hoe? Gewoon duidelijk maken dat Wakker Dier alweer misleidt met deze campagne (dat is eenvoudig aan te tonen) en de PVE extra geld geven om eindelijk met goeie campagnes te komen. Nou ja, een goed bureau voor ze inhuren, want anders wordt het weer niks en moeten we echt in het geweer komen vanwege de slechte besteding van publieke middelen.
Dit artikel afdrukken
De PVE had nl. volgens de subsidieregels voorlichting moeten geven over het leven van de kip en niet voor recepten op je bord als het dier al dood is.
Het ministerie van LNV heeft de Wakkere Dieren laten weten dat ze ongelijk hadden. Volgens LNV doet de campagne wel degelijk meer dan alleen de campagne 'Kip het meest veelzijdige stukje vlees' uit de motten ballen halen. Vast wel, maar daar hoort het publiek in ieder geval niks van. Ook de journalist niet.
Ik kreeg dit voorjaar een pakket thuisgestuurd met een bord. In het midden zat een plakplaatje met een kiprecept en een boekje. Ook al met kiprecepten. Moedeloos werd ik ervan. Zelfs onze hulp wou het pakketje met een forse portie postzegelkosten niet meenemen.
Wat ik van Wakker Dier en deze campagne in het bijzonder vind, heb ik al eens duidelijk gemaakt. Maar wat ik nog onvoldoende heb gezegd is dat de kippenboeren zich eens moeten laten horen over hun beesten en waarom zelfs een ploffer zo gek nog niet is. Nee, ik ben niet voor ploffers. Helemaal niet. Maar ik denk wel dat de boeren zelf 'ns aan marketing moeten gaan doen. Op z'n minst moeten ze subiet van bureau veranderen.
Wakker Dier heeft vrij schieten. Ga eens de straat op en vraag de consument wat ze wil: een campagne voor kip tegen het eten van kip? Ja, zegt ze dan. Weet zij veel. Het klonk zo logisch.
En LNV? Dat laat de boeren met dit oordeel gewoon dorsen, terwijl het ministerie een enorme publicitaire rel had kunnen trappen die meer waard is dan de hele 3 miljoen waar de discussie over gaat. Hoe? Gewoon duidelijk maken dat Wakker Dier alweer misleidt met deze campagne (dat is eenvoudig aan te tonen) en de PVE extra geld geven om eindelijk met goeie campagnes te komen. Nou ja, een goed bureau voor ze inhuren, want anders wordt het weer niks en moeten we echt in het geweer komen vanwege de slechte besteding van publieke middelen.
Nog 3
Je hebt 0 van de 3 kado-artikelen gelezen.
Op 3 augustus krijg je nieuwe kado-artikelen.
Op 3 augustus krijg je nieuwe kado-artikelen.
Als betalend lid lees je zoveel artikelen als je wilt, én je steunt Foodlog
Het echte probleem is dat collectieve propaganda niet werkt. Reclame voor alle kippen tegelijk heeft heel weinig zin, want kip kent men wel. Bereidingen met hele kip, hier eerder geopperd, kan vernieuwend zijn. Voor het overige ben ik van mening dat de overheid geen reclamecampagnes moet betalen.
Dick, ik bedoelde het enigszins cynisch. In de nieuwe Foodlog zou eigenlijk een knop ingebouwd moeten worden die een soort van "cynische modus" aanzet. Maar goed, ik word er wel een beetje treurig van soms...
"Straks krijgt het CBL nog subsidie voor het promoten van een, eventueel door het Voedingscentrum bekroonde, zak patat!" Jacobus, dat is een feit. Al sinds 2006, toen Rosenmoeller, ook betaald door 'jouw' centen, de jaarprijs goede voeding aan Frideale gaf. Daarna volgde de IKB-sticker, deels met overheidsgeld gemaakt, en legt AH het graag op het schap omdat er promotie voor is gemaakt die zorgt dat mensen het kopen. Zou die 'pull' er niet of minder zijn, dan waren de verkopen lager. Ergo: je wens is al verhoord. Voor honderden, nee duizenden inmiddels, producten. En ze zijn gewoon te koop in de Nederlandse winkels ;-)
Ik begrijp nog steeds niet zo goed waarom de overheid (mijn geld dus) mee moet betalen aan een campagne voor het eten van kippenvlees. Straks krijgt het CBL nog subsidie voor het promoten van een, eventueel door het Voedingscentrum bekroonde, zak patat...