Wat denken we hier, hoe lang duurt het eer ook Albert Heijn zich realiseert dat zijn groenten, fruit, kaas en vlees van echte mensen komt? Ook al doen nu nog ze alsof het gewoonweg bulk is. Wat ook zo is. "Maar - verrek - het komt van echte mensen, dieren en planten en die gebruiken wij ook", zal zelfs de AH-marketeer zich realiseren.
Weg verschil. Alles wordt weer hetzelfde, al lijkt het nieuw.
Nog 3
Je hebt 0 van de 3 kado-artikelen gelezen.
Op 3 augustus krijg je nieuwe kado-artikelen.
Op 3 augustus krijg je nieuwe kado-artikelen.
Als betalend lid lees je zoveel artikelen als je wilt, én je steunt Foodlog
Pas vanmorgen kwam het persbericht over de samenwerking tussen The Greenery en Plus:
Unieke ketensamenwerking The Greenery Benelux en Plus Retail
De Bilt/Barendrecht, 20 april 2009
Plus Retail en The Greenery Benelux presenteren vandaag hun gezamenlijke ketenprojecten die zij gerealiseerd hebben. De projecten die op initiatief van Plus zijn opgestart, richten zich onder andere op ketenverkorting, procesoptimalisatie en voedselveiligheid. De ketenprojecten, die de basis vormen van de "t is goed boeren campagne" van Plus, zorgen ervoor dat producten sneller en verser bij de consument terecht komen.
Ketenoptimalisatie
Vanuit hun doelstelling om de beste groente- en fruit zo snel en zo vers mogelijk bij de consument te krijgen, hebben Plus Retail en The Greenery een unieke samenwerking gerealiseerd. In verschillende productgroepen worden geselecteerde telers van The Greenery direct aan Plus Retail gekoppeld. De telers oogsten hun product en leveren het direct aan Plus Retail.
Binnen deze ketens gelden specifieke, strikte parameters die een snelle en efficiente sturing van de productstromen mogelijk maken. Een absolute kwaliteit wordt gegarandeerd door strenge kwaliteitseisen en productspecificaties. Daarnaast zorgen afgestemde inslag- en uitslagcontroles, een gesloten coderingssysteem en directe koppelingen van telers aan versdistributiecentra voor snellere en efficientere ketens.
Gemiddeld stromen producten binnen deze ketens 30 tot 40% sneller doorheen de keten. De winst in versheid voor consumenten kan afhankelijk van product en seizoen oplopen tot 4 dagen. Consumenten kunnen daardoor genieten van producten die direct en vers van het veld in het schap liggen. Momenteel zijn circa 20 van dergelijke verkorte productketens opgezet. In de loop van 2009 zullen nog meer verkorte ketens uitgerold worden.
Tot op de winkelvloer
Plus Retail betrekt op de telers van de ketenprojecten direct bij de promotie van hun producten. Portretten en handige tips van de telers komen in folders, op schermen in de winkel en op de website te staan. The Greenery Benelux ondersteunt Plus Retail verder ook door het ontwikkelen van schappenplannen, het trainen van AGF-medewerkers en met Trade Marketing activiteiten. Klanten en consumenten worden geïnformeerd over de inspanningen die geleverd worden om de boer- en tuinder opnieuw dichter bij de consument te brengen.
Boeren dichter bij mensen en mensen dichter bij boeren brengen lijkt mee een uitstekende zaak. In het persbericht is sprake van ketenverkorting. In het katern Debat hebben we het op dit moment over de ongehoorde kansen voor een versretailer die de zgn. kruissubsidie van de zgn. full service supers omzeilt en gebruik maakt van het feit dat groenten in de verste verte niet kosten wat de full service super ervoor vraagt.
Zou Plus eens willen komen vertellen of het daar met deze actie idd de eerste stappen mee zet?
AH, Tesco (nettowinst 3,5 miljard Euro), Gijs
Waar gaat het ze nu eigenlijk om ? Het gaat hen om niets meer dan veel geld verdienen met hun eigen handel. Kiezen voor kwaliteit (hun eigen woorden) doen ze alleen als er per kg product minimaal de marge gemaakt kan worden die voor de supermarkt normaal is. Met b.v. ons varkensvlees hebben ze tot nu toe helemaal niets gedaan. Moeilijk vlees, nog moeilijkere mensen maar beiden wel met kwaliteit.
Het hart hebben ze niet liggen bij de boer (ik spreek uit eigen ervaring) en dus ook niet bij boeren die echt streven naar kwaliteit.
Hun hart ligt enkel bij geld verdienen. De ware paradigma-verandering zal dan ook niet van deze partijen te verwachten zijn.
Peter, jazeker er is ruimte, maar die moet wel goed ingevuld worden. Met goeie producten, want geklets is er al zat.
Het verhaal van Joost bijvoorbeeld maakt al niet enthousiast.
Om heel kort te gaan: ik verwacht het niet van bestaande supers. Die zijn met elkaar en niet met een beter product bezig. Maar ik ben het met je eens: dat is een waanzinnige kans voor degene die zich wel weer concentreert op iets doodsimpels: een heel goed smakend product leveren voor een nette prijs.
Ik koop regelmatig GIJS-producten om ze uit te testen, maar ik word steeds minder enthousiast. Ik had laatst een Zeeuwse grillham die volgens de ingrediëntenlijst voor slechts 60% uit varkensvlees bestond!! De andere ingrediënten waren water, zout, rundercollageen, suiker, dextrose, dierlijk eiwit (rund), emulgator E451, stabilisator E450, geleermiddel E407, antioxidanten E331, E316, rookaroma (sic!), conserveringsmiddel E250, glucosestroop, smaakversterkers E621, E631, kruidenaroma (koriander), kruiden en specerijen. Die hoef ik dus niet meer.
Ook de KAKELVERSE eieren van GIJS stelden me zwaar teleur. Het zijn gewone scharreleieren, maar ze wekken de indruk alsof de kippen vrij buiten lopen. Bovendien was de legdatum twee weken geleden, dus zo kakelvers waren ze niet meer. Kortom, de hele meerwaarde van het concept is weg. De website www.vangijs.nl is al een half jaar under construction, dus ik ga mijn gram binnenkort wel spuien bij streekselecties.
@Jens, de redactie heeft vooral niets tegen echte koppen en traceerbaarheid. Het verandert alleen niets aan de keuze in Nederlandse supermarkten. We barsten van de verschillende ijsjes, maar hebben geen keuze in aardbeien, aardappelen en tomaten. Bijna niemand weet hoe spectaculair die kunnen zijn. Gijs probeerde een beetje verschil te maken, maar is alweer ingehaald. Alles wordt weer een plaatje met een praatje, zonder echte inhoud. Waar is het product?