Food, dáár hebben we elke dag onze mond vol van bij RCLM. Onze rol is het prikkelen van zintuigen, lang voordat smaakpapillen hun werk doen. Want laten we nuchter blijven. Food is lucht (al dan niet gebakken), een verwachting gebaseerd op een belofte. Wat nieuw heet, smaakt anders. Wat vers genoemd wordt, smaakt vers. Wat als exclusief ervaren wordt, smaakt naar status. Food is puur communicatie.
Als dat soort bureaux eten communicatie vindt, wordt
Daar moet een enorme markt voor zijn.
Sorry RCLM, gemiste kans!
Nog 3
Je hebt 0 van de 3 kado-artikelen gelezen.
Op 3 augustus krijg je nieuwe kado-artikelen.
Op 3 augustus krijg je nieuwe kado-artikelen.
Als betalend lid lees je zoveel artikelen als je wilt, én je steunt Foodlog
Gerrit Jan, Jan Robben doet het bijvoorbeeld goed zonder dag van de aardbei of een bn'er uit te roepen tot aardbeienkoning(in). Hij regelt het dat de eetpers bij hem langs komt, experimenteert met verkoopkanalen en laat berichten achter op eetforums en heeft aardbeien.net in handen. Ik zou niet weten of ik zijn aardbeien ooit gegeten heb, maar ik hoor uit allerlei hoeken dat ze goed zijn. Dat betekent dat de marketing goed is. Ossenworst is nog een voorbeeld van een product waar je minstens elke maand een bericht over ziet, met als strekking dat je de echte alleen op een geheim adres in Amsterdam vindt. Gewiekst!
Dat collectieve reclame voor groente, veelzijdige kip, brood, rundvlees etc. vaak wat braaf is, komt door dubbele belangen van de organisaties, die bovendien niet altijd commercieel genoeg denken. Komkommer is echter alweer een tijdje flink aan de weg te timmeren qua naam en gezondheidsimago. Het wordt hier inmiddels zelfs regelmatig als voorbeeld van gezondheidsproduct genoemd. De komkommerkoningen zijn briljant aan het buzzen.
En er staan nu al drie soorten troebel appelsap bij de AH. Je moet geen "nieuw" op een pak zetten maar de verpakking transparant en de inhoud troebel en de streek erbijvermelden. Een late, maar slimme echo van sinaasappelsap met vruchtvlees. Maar met zoveel sluwheid telt het misschien niet meer als echt product?
Maar eten dat je kunt eten wordt veel minder dan eten dat je alleen kunt beleven gemaakt door instanties die zich dure reclamecampagnes kunnen veroorloven. Haring heeft met asperges gemeen dat het net als sinterklaas gebonden is aan een dag waar je naar uit kunt kijken. Weinig producten hebben het qua hypepotentieel zo goed voor elkaar.
Bij non-food is hoerareclame de norm. Bij echt eten is het de uitzondering. Bepaald geen reden om tevreden achterover te leunen.
"[het wordt] hoog tijd voor een bureau dat weer reclame maakt voor eten dat je kunt eten."
Vlaggetjesdag en de rest van de haringuitingen ("sommige tradities moet je hoog houden") is een voorbeeld van een knappe langlopende campagne voor eten dat je kunt eten. Bijna alle Nederlanders denken nu dat haring eten iets is dat naast het koningshuis en het acht-uurjournaal hoort bij het Nederlanderschap. Reclame voor eten dat je kunt eten bestaat.