Als voorbeeld noemt hij tomaten, die de gemiddelde klant in de koelkast bewaart, maar op de fruitschaal horen. “Dat is toch echt iets dat uitgelegd moet worden door verkooppersoneel,” zegt De Speville. Hier ziet hij kansen voor supermarkten in hun strijd met online retailers als Amazon, dat inmiddels ook in Europa in vers is gestapt. De Speville sprak over de Engelstalige markt, over de Nederlandse situatie liet hij zich niet uit.
Als voorbeeld noemt hij tomaten, die de gemiddelde klant in de koelkast bewaart, maar op de fruitschaal horen. “Dat is toch echt iets dat uitgelegd moet worden door verkooppersoneel,” zegt De Speville. Hier ziet hij kansen voor supermarkten in hun strijd met online retailers als Amazon, dat inmiddels ook in Europa in vers is gestapt. De Speville sprak over de Engelstalige markt, over de Nederlandse situatie liet hij zich niet uit.
Op 3 augustus krijg je nieuwe kado-artikelen.
Als betalend lid lees je zoveel artikelen als je wilt, én je steunt Foodlog
Net over de grens bij Delhaize kom je al in een totaal andere wereld. Daar weten ze wél wat bouillonblokjes zijn, en zelfs waar ze liggen.
Bij AH in Holland hadden ze er nog nooit van gehoord.
We leven in de 21e eeuw: waarom moet personeel iets vertellen? Appje, code, scannen, klaar.
Tuurlijk, ik snap de romantiek.
Het kan anders, maar is duurder.
In de grotere Franse supers heb ik vaak een vraag gesteld. Je merkt dan dat ieder product-rayon vaak een vaste medewerker met warenkennis heeft. Bijna niemand haalt het in z'n hoofd om "weet ik niet" te verkopen. De gemiddelde leeftijd en daarmee ook vaak de ervaring ligt daar hoger dan bij ons. Als ze het niet weten, dan halen ze iemand anders erbij of bellen naar deze of gene.
Je struikelt daar ook niet over de vakkenvullers, dat doen ze buiten de openingstijden om de klanten niet te hinderen.
Vraag je naar zachte of rijpe tomaten, dan verontschuldigen zij zich als die er niet zijn, of je wordt verwezen naar de weekmarkt. Ze houden niet van Hollanders, die bedanken niet eens voor een antwoord, maar laten wel hun verontwaardiging blijken als ze teleurgesteld worden.
De supermarkten in Nederland zijn over het algemeen te klein om per product-rayon vaste medewerkers aan te stellen. Bovendien vind je hier nauwelijks nog oudgedienden met ervaring, want die zijn te duur. Over niet-vers producten (pakjes en zakjes dus) moet je nooit vragen stellen. Alles wat je nodig hebt staat erop.
Iedereen in iedere winkel en zaak behoort warenkennis en vakkennis te hebben. De klant heeft daar recht op. Ook in bouwmarkten is het kennisniveau bedroevend. En het dan nog vreemd vinden dat internet winkelen blijft toenemen.
maar waarom dan de vakkenvullers rond laten lopen? die toch geen inhoudelijk antwoord kunnen geven? terwijl ze in de weg staan.
Het zijn toch geen asielzoekers toch.