De Europese Commissie stelt een onderzoek in naar de marktmacht van supermarkten én grote fabrikanten in de keten. Regelgeving zou ‘oneerlijke contractuele praktijken’ moeten aanpakken.

Volgens het Financieele Dagblad bereidt de Europese Commissie regelgeving voor om misstanden in de voedingsmiddelenketen (leveranciers/boeren, fabrikanten en supermarkten) aan te pakken.

Onderhandelingsmacht
Brussel stelt dat er een gebrek is aan balans in de voedingsmiddelenketen. Wie precies de marktmacht heeft is niet eenduidig. Zo zouden behalve retailketens ook fabrikanten als Kraft meer onderhandelingsmacht hebben dan bijvoorbeeld agrarische coöperaties.

Uit onderzoek van de Franse overheid blijkt bovendien dat zuivelfabrikanten tussen 2005 en begin 2009 hun marges op halfvolle melk en yoghurt zagen stijgen, terwijl de marges voor retailers hierop juist daalden.

Obstakels fabrikant
De Commissie stelt dat prijzen van veel basisproducten in de EU sterk uiteenlopen. Dit komt deels door geografische inkoopobstakels die fabrikanten als Unilever voor supermarkten opwerpen.

Zo moeten grootwinkelbedrijven in Luxemburg, Spanje en Frankrijk veelal verplicht inkopen bij nationale verkoopdochters van fabrikanten, zelfs als de prijzen bij verkoopdochters over de grens van diezelfde fabrikanten lager liggen.

Verplichte winkelnering
Luxemburgse supermarkten kunnen hun merkcola of merkchocopasta bijvoorbeeld niet in Duitsland inkopen, maar zijn verplicht dit in België te doen. Brussel wil ook hier een einde aan maken.

De Commissie wil onder meer komen tot een soort standaardcontract, met voorbeelden van afspraken die partijen zouden moeten vermijden, en mogelijke oplossingen bij conflicten. In de UK bestaan op dit vlak al gedragscodes.

De in Brussel circulerende conceptteksten hebben bij retailers al tot veel onrust geleid. Zij vrezen hiermee als internationale spelers beknot te worden op hun activiteiten

bron: EVMI
Dit artikel afdrukken