De Richtlijn verplicht de lidstaten voor elk stroomgebiedsdistrict een maatregelenprogramma op te stellen om een goede toestand van Europese wateren, zoals rivieren en meren, te waarborgen. Deze maatregelen moeten worden opgenomen in de stroomgebiedbeheerplannen, die om de zes jaar moeten worden opgesteld en aan de Commissie moeten worden gerapporteerd.

Elk maatregelenprogramma moet basismaatregelen omvatten om verschillende soorten wateronttrekking, opstuwing, puntbronlozing, diffuse bronnen die verontreiniging kunnen veroorzaken en alle andere significante negatieve gevolgen voor de waterkwaliteit te beheersen. De lidstaten zijn verplicht deze controles, waaronder de voor deze doeleinden verleende watervergunningen, periodiek te evalueren en bij te werken.

In Nederland kunnen vergunningen voor onttrekking van water of lozingen in water voor onbepaalde tijd worden verleend en is periodieke herziening niet vereist. Bovendien vindt geen periodieke toetsing plaats wanneer vergunningen worden verleend op grond van algemene regels. Nederland heeft nu twee maanden de tijd om te reageren en de door de Commissie vastgestelde tekortkomingen aan te pakken. Komt er geen bevredigend antwoord, dan kan de Commissie besluiten met redenen omklede adviezen te sturen.

In Nederland is de uitvoering van de Kaderrichtlijn Water een gedeelde verantwoordelijkheid. Het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat coördineert de nationale implementatie. Daarnaast spelen de waterschappen, provincies, en Rijkswaterstaat belangrijke rollen in het beheer en de uitvoering van waterkwaliteit en waterbeheermaatregelen. Samen zorgen zij voor de naleving van de richtlijn en de verbetering van de waterkwaliteit in Nederland. Hoewel de KRW de landbouw sterk zal raken, is het Landbouwministerie LVVN niet direct betrokken.

Over de Kader Richtlijn Water maakten we onlangs twee podcasts met melkveehouderijbestuurder Jos Verstraten en hoogleraar Peter van Bodegom die de waterkwaliteit voor de Nederlandse overheid meet. Zij spraken daarin hun zorgen uit over de gevolgen van de KRW voor de bestuurbaarheid van Nederland. Beide podcasts zijn hieronder te vinden.


Dit artikel afdrukken