imageGisteren diende voor de rechtbank in Groningen een kort koffiegeding. Douwe Egberts is boos. Zij doen mee aan Utz Kapeh, een concurrent van Max, en nou blijkt de provincie Groningen alleen maar Max Havelaar te willen.
Dat vindt de koffiebrander discriminatie.

Dat is knap vervelend. Eindelijk is de marktgigant bijgetrokken, en dan blijkt de markt te denken dat alleen Max 'the real thing' is. Onzin natuurlijk. Utz, Rainforest en Max hebben allemaal een formule die gericht is op een manier van handel drijven die van derde wereldlanden (hopelijk) wat minder wingewesten maakt. Max is alleen de oudste en draagt de naam van Multatuli's roman tegen de oneerlijke koffiehandel. Daarmee heeft het een merkwaarde als 'tegenmerk' van meer dan 140 jaar opgebouwd.

Utz en Rainforest hebben die waarde niet en worden beschouwd als de merken van mensen die het niet menen, ook al doen ze het wel.

Consumenten - en provincies - mogen het uitzoeken en staan voor de ingewikkelde taak niet alleen uit merken, maar ook nog uit keurmerken te kiezen.
Ik wil wedden dat niemand die je op een doordeweekse dag interviewt weet wat het ene en het andere keurmerk nou precies anders laat zijn. Maatschappelijk Verantwoorde Marketing begint wel erg ingewikkeld te worden.

De uitspraak is komende week. Wat gaat de rechter zeggen?

- dan had u maar duidelijker moeten maken dat u ook voor iets goeds staat
- dan had u maar eerder naar Multatuli moeten luisteren
- Groningen had een eisenpakket moeten definiëren en op basis daarvan met redenen omkleed moeten aangeven waarom het voor Max en tegen de anderen keuren kiest
Dit artikel afdrukken