Nep. Het aantal bijdragen over dat onderwerp op foodlog is bijkans ontelbaar. Nick Trachet stuurde me een heel andere, of misschien toch wel dezelfde, kijk op nep uit Vlaanderen. Daar staan de erfgoeddagen in het teken van Fake. Het is een heel originele invalshoek. Het verleden, zegt Fake, is dood. Om het te laten herleven is altijd een nieuwe gebeurtenis nodig, die niet het verleden uit de dood laat opstaan maar altijd iets nieuws laat leven. Wij kunnen niet kijken naar een Rembrandt zoals zijn tijdgenoten. Wij kunnen de Bourgogne die de oude hertogen dronken niet meer proeven. Wij proeven de zalmen niet meer die vroeger uit onze rivieren werden gevist. Al evenmin kunnen we de door SlowFood beschermde Osschenworst proeven zoals die ooit smaakte. We weten niet hoe die smaakte en zelfs al smaakt hij als toen, we proeven hem nu met onze moderne mond die ook Fristi en Fanta wegdrinkt.

In een beschouwing over Fake valt te lezen: De actuele erfgoedwaarheid is steeds fake, in die zin dat ze geen eeuwigheidswaarde kan hebben, zelfs niet wil hebben, maar juist haar tijdelijkheid en voorwaardelijkheid mee thematiseert en tracht in beeld te brengen. Het is in die optiek dat Barbara Kirshenblatt-Gimblett elke vorm van erfgoed – ook het gematerialiseerde en zelfs het onroerende – als een (soms heel traag verlopende) gebeurtenis definieert. Hoe laten wij vandaag en in Vlaanderen een zakhorloge of een Van der Weyden of een begijnhof of een urban legend gebeuren?

Fake is dus gedefinieerd als de echte gebeurtenis die je nu meemaakt. Vraag: is yoghurt met bosvruchten die nooit een bosvrucht hebben gezien een echte ervaring of een gestolen emotie?

Dezelfde vraag voor:
- Jaap Karsten die nooit een koksmuts draagt maar er wel mee op een blik Gijs-ragout verschijnt- zelf verklaarde 'beroemde' Ardeense Montenauerham waarvan zelfs een Brusselse genieter als Nick nog nooit had gehoord

- Piccolini fake worstjes met hun prachtige zuiphumor die een Ollander niet eens begrijpt en Serrano salami die twee hoofdstukken eetgeschiedenis episch verdicht tot een eigentijds 'authentiek' worstje

- SlowFood's Osschenworst en aan de geschiedenis ontrukte Messenklever of Boeren Goudse Oplegkaas

Nee, die vragen zijn niet triviaal. Het gaat erom of je een echte Fake ervaring krijgt voorgezet of een nepper. Die laatste is zielloos en gemeen want hij brengt niets tot leven maar neemt onze emoties bewust in het ootje.
Dit artikel afdrukken