0
Fotocredits: 'Groenten', pxhere.com

Flash VoedselketenAls je weet dat het lokaal is smaakt het lekkerder

“Aardappelen, die komen uit de supermarkt toch?” Meer dan de helft van de Vlamingen (53%) weet niet waar de groenten en fruit op hun bord vandaan komen. Dat blijkt uit het Vlaams Centrum voor Agro- en Visserijmarketing (VLAM) activiteitenverslag van 2023.

In de winkel is het vaak lastig om de herkomst van groente en fruit te achterhalen. Als drukke gewoontedieren nemen we niet de tijd om de afkomst van groente en fruit te checken. Dat staat haaks op de trots en smaak die de Vlamingen ervaren bij lokale producten. Maar liefst 71% van de Vlamingen is trots op lokale producten, 81% heeft bewondering voor Belgische telers, 79% vertrouwt op Belgische telers, 75% beschouwt de telers als de vaandeldragers van groot vakmanschap en 81% vindt lokale groenten en fruit lekker én gezond.

Daarom lanceerde VLAM een campagne genaamd ‘Is-Het-Van-Bij-Ons-Check’. De bedoeling van de campagne was dat mensen tijdens hun winkelbezoek heel even op de pauzeknop drukken en bewust voor vers van dichtbij kiezen. Na de campagne herkende 36% van de Vlamingen het tv-spotje. Een mooie score volgens VLAM, maar om de volle 100% te halen gaat VLAM het komend jaar nog even door met het promoten van de slogan.

AGF - 53% van de Vlamingen weet niet waar hun groenten vandaan komt, 10 jun 2024
  • Waardeer dit artikel door het te delen:

Log in om te reageren en duimen uit te delen. Nog geen account? Meld je nu aan!

Lees alles over reageren in de gespreksregels.