0
Fotocredits: Doerian op markt, Geke Lobregt voor FL media

Flash VoedselketenChinezen rukken op in de productie en handel in doerians

De Chinese vraag naar de doerian stijgt explosief. Ook al stinkt de vrucht en is hij in Zuid-Oost Azië in verschillende landen in het openbaar vervoer en hotels verboden, in China is de doerian een heus statussymbool. Dat komt met name door de goudgele kleur. Goud brengt volgens Chinezen geluk en daarom is de vrucht onder meer een populair cadeau geworden voor partners die zich verloven.

China importeerde vorig jaar 1,4 miljoen ton doerians, een stijging van 69% ten opzichte van 2022. Een belangrijk deel daarvan komt uit Thailand, de grootste doerianproducent ter wereld. De export van het land naar China steeg met 180% in de afgelopen 12 jaar. Door de groeiende vraag stapten de Thaise boeren over van rubber, rijst, longan en mangonsteen op de doerian. Dat leverde in de beginjaren flinke winsten op. Sommige Thaise boeren werden er zelfs miljonair door, schreef The New York Times. Maar de Thai verliezen de grip op hun product.

Chinese tussenpersonen nemen de doerianboomgaarden over via onder meer Thaise bedrijven, Thaise echtgenoten of langetermijnpachtcontracten. Ook de logistiek is inmiddels voor een groot deel in handen van de Chinezen.

Actiegroep Eastern Economic Corridor Watch publiceert binnenkort een rapport over het Chinese landjepik. De groep waarschuwt voor de gevolgen voor Thailand. Het bedreigt de voedselzekerheid, omdat er minder gewassen voor de eigen markt worden geteeld en holt de winsten uit die in Thailand achterblijven. De actiegroep is er zeker van: de Thaise overheid grijpt nog niet in vanwege steekpenningen en soortgelijke voordeeltjes.

Het Financieele Dagblad - Chinese honger naar Aziatische ?stinkvrucht? kent geen grenzen, 8 jul 2024
  • Waardeer dit artikel door het te delen:

Log in om te reageren en duimen uit te delen. Nog geen account? Meld je nu aan!

Lees alles over reageren in de gespreksregels.