0
Fotocredits: 'Diepvriespizza's', Wolfmann, via Wikimedia

Flash Dagelijkse KostFakeaway pizza’s voor wie takeaway te duur vindt

Wie de afgelopen tijd voor het diepvriespizzaschap heeft gestaan, zal vast zijn opgevallen dat de simpele diepvriespizza wordt verdrongen door luxe soorten.

Dat zit zo. Consumenten kiezen voor een luxe kant-en-klaar maaltijd omdat ze afhaalmaaltijden of eten buiten de deur te duur vinden. Een luxe kant-en-klaar maaltijd is goedkoper. Je kunt jezelf ermee troosten als uit eten of afhaaleten te duur is. Britten hebben voor zulke luxe thuismenu's een naam: ‘fakeaways’.

Bedrijven spelen slim in op de trend. Niet zo gek, want in de Britse supermarkten wordt jaarlijks bijna £1,8 miljard (€2,1 miljard) uitgegeven aan pizza’s. Pizzamakers halen alles uit de kast om hun concurrent voor te zijn.

Zo is de verkoop van het merk Crosta & Mollica, dat zich richt op pizza’s met weinig maar authentieke ingrediënten, het afgelopen jaar in het VK meer dan verdubbeld. Het bedrijf maakt pizza’s met zuurdesembodems en ingrediënten als gerookte provola, fior di latte-kaas en Taggiasca-olijven. Het bedrijf claimt het enige pizzamerk in het VK te zijn dat zijn pizza’s in Italië maakt. Die pizza’s worden gebakken in houtovens op lavasteen van de Etna.

Supermarktketen Waitrose komt voor zijn eigen pizza's juist met een andere strategie. Het produceert 'extreme' pizza’s met met carbonarasmaak en echte pasta en cheeseburgerpizza’s met augurken en hamburgersaus.

Welke gekke smaak heb jij in de Nederlandse winkel zien liggen?

The Guardian - ?The ultimate fakeaway?: posh pizzas take over UK supermarket shelves, 26 aug 2024
  • Waardeer dit artikel door het te delen:

Log in om te reageren en duimen uit te delen. Nog geen account? Meld je nu aan!

Lees alles over reageren in de gespreksregels.