Fotocredits: 'Vliegtuig', via
Pixabay
Flash Energie‘Duurzame’ vliegdroom kost €441 miljard en is 100% greenwashing
Om in 2050 alle vluchten binnen of vanuit Europa koolstofneutraal te krijgen, zal de Europese luchtvaart €820 miljard extra aan kosten moeten maken. Dat rekenden onderzoeksgroepen SEO Amsterdam Economics en het Koninklijke Nederlands Lucht- en Ruimtevaartcentrum uit, in opdracht van A4E en ACI (die de belangen van maatschappijen en luchthavens behartigen).
Een manier om koolstofneutraliteit te bereiken, is het inzetten op duurzame, alternatieve brandstoffen (ook wel SAF’s geheten, Sustainable Aviation Fuel). Dat gaat de luchtvaartsector wel goed geld kosten, ze zijn namelijk 3 tot 5 keer zo duur als gewone kerosine. Europese luchtvaartmaatschappijen zullen aan SAF’s tussen 2018 en 2050 zo’n 441 miljard euro extra uitgeven.
SAF’s worden gemaakt van onder meer frituurvet en dierlijk vetafval en zijn geen toekomstdroom. Ryanair bijvoorbeeld tankt sinds 1 april alle vertrekkende vluchten vanaf Schiphol voor 40% vol met SAF’s.
Op Foodlog toonden we meerdere malen aan dat vliegen op restbiomassa niet schaalbaar is. Ook is vliegen op speciaal voor duurzame brandstof geteelde biomassa niet haalbaar. Wie gaat rekenen aan 'duurzaam' vliegen op SAF's van biomassa ontdekt al snel dat er nogal veel landbouwgrond voor nodig is. Zoveel dat we die er niet voor beschikbaar kunnen maken. Groen vliegen op duurzame biomassa is dan ook een vorm van verwerpelijke greenwashing waar nieuwe wetgeving van de EU binnen afzienbare tijd een eind aan zou moeten maken.
De Standaard - De miljardenfactuur van vliegen op frituurvet,
13 apr 2023