3
Fotocredits: 'Gehakt', HolgersFotografie via Pixabay

Flash VoedselketenHybride gehakt bij Lidl: goedkoper, duurzamer en net zo lekker

Als eerste Nederlandse supermarkt introduceert Lidl 'hybride gehakt', een combinatie van 60% rundvlees en 40% erwteneiwit. Lidl kiest bewust voor de innovatie met de gehaktmix omdat gehakt bij de helft van de Nederlanders wekelijks op tafel staat. Vooral aan de smaak is hard gewerkt. Volgens Lidl is "zelfs voor de echte vleesliefhebber de gehaktmix niet te onderscheiden van regulier gehakt".

Tel daarbij op dat de hybride mix goedkoper is dan traditioneel rundergehakt én dat de CO2-uitstoot 38% lager ligt dan die van klassiek gehakt, en de super zet een belangrijke stap op weg naar het realiseren van zijn duurzaamheidsdoelstelling om in 2030 60% van de verkochte eiwitten plantaardig te laten zijn.

Hybride gehakt mag in de supermarktschappen een primeur zijn, het idee is al veel ouder. In 2017 pionierde Enkco, het dochterbedrijf van Van Loon waarmee Lidl zijn gehaktmix ontwikkelde, al met een hybride product. Toen wilde de consument er nog niet aan. Het Nederlandse bedrijf Meatless werd groot met het ontwikkelen van ingrediënten voor hybride vlees- en visvervangers.

In de vleessector groeit het enthousiasme over hybride vlees afgelopen jaar hard. Dat hangt er mogelijk mee samen dat pure vleesvervangers als Beyond Meat en Impossible hun grote beloftes niet hebben waargemaakt. Wereldwijd zijn consumenten niet echt enthousiast over de smaak en structuur van vleesvervangers. Hybride vleesproducten lossen dat probleem op omdat ze met echt vlees worden gemaakt. Tot een 50/50 mix kunnen ze nagenoeg als 100% echt vlees smaken. Tegelijkertijd daalt de vleesconsumptie, omdat door de 'verdunning' die hybride producten met zich meebrengt nu eenmaal minder vlees nodig is. Als de acceptatie 100% is, daalt de vleesconsumptie door het gebruik van hybride gehakt met 25% omdat de helft van het vlees dat we eten een vorm van gehakt is.

Lidl grijpt het moment aan om een permanente prijsverlaging door te voeren op de plantaardige basisboodschappen. Vanaf nu liggen de prijzen van vleesvervangers én zuivelvervangers zoals plantaardige kwark, yoghurt, kaas en haverfraîche onder het niveau van de dierlijke originelen.

Foodbusiness - Lidl heeft primeur met hybride vleesproduct - Nieuws Vlees & Eiwit , 22 aug 2024
  • Waardeer dit artikel door het te delen:
Laden...
Wouter Klootwijk
  • #3
  • 22 aug '24
  • 16:46

Eens met Mark Soetman. Verkeerd woord; hybride.
Proeven gedaan met oud brood. Tot hoe ver kun je gaan met bijmengen met oud brood? En dat dan toch de gehaktbal blindproevers bekoort? Heel ver.

Mark Soetman
Mark Soetman Levensmiddelenproductie
  • #2
  • 22 aug '24
  • 16:21

Agrimarkt was de early adopter destijds. Hoe je het ook bekijkt, dat is retail. Dat liep niet slecht overigens.
Maar woorden als 'hybride' zijn niet bevorderlijk voor verkoop. Zoals iedereen hier weet is de gehaktbal al een hele oude vorm van hybride.

Mark Soetman
Mark Soetman Levensmiddelenproductie
  • #1
  • 22 aug '24
  • 16:19

Agrimarkt was de early adopter destijds. Dat liep niet heel slecht, maar woorden als 'hybride' zijn niet bevorderlijk. Zoals iedereen hier weet is de gehaktbal als een hele oude vorm van hybride.

Ik vind een reactie niet ok

Help de schrijver de juiste toon te vinden waarop je naar hem of haar wilt luisteren.
Klik op de naam van de schrijver en gebruik het "Stuur een mail" veld op zijn of haar profiel om je bericht te versturen.

sluit

Log in om te reageren en duimen uit te delen. Nog geen account? Meld je nu aan!

Lees alles over reageren in de gespreksregels.