9

Flash Dagelijkse KostJumbo heeft het moeilijk en activeert ‘code geel’

Jumbo staat voor flinke uitdagingen. In 2023 is de winst gedaald naar slechts €20 miljoen, een daling van 75% ten opzichte van het voorgaande jaar. De familie Van Eerd, eigenaars van de keten, ontvangen dit jaar geen dividend. Ook moet Jumbo zijn ambitieuze uitbreidingsplannen in België terugschroeven en het belang in restaurantketen La Place heroverwegen.

De tegenvaller komt voort uit een combinatie van factoren. Hoewel Jumbo een hogere omzet draaide door prijsstijgingen, werden de resultaten gedrukt door significant hogere kosten, waaronder personeelskosten en, zegt het bedrijf, winkeldiefstal. Daarnaast heeft de keten te maken met heftige prijsonderhandelingen. Haribo en Milka zijn al een tijdje niet verkrijgbaar in de winkel, maar daar komen nu producten van Douwe Egberts, Unilever, Danone Nutricia, Beiersdorf, Kimberly-Clark en Iglo bij, meldt Distrifood.

De familie Van Eerd heeft besloten zich geen dividend uit te keren. In voorgaande jaren keerde de familie zich jaarlijks enkele tientallen miljoenen uit.

De familie is geraakt door een fraudezaak rond voormalig CEO Frits, wat mogelijk ook bijdraagt aan de zorgen binnen het bedrijf.

In reactie op al deze uitdagingen neemt Jumbo maatregelen om het tij te keren. Het bedrijf investeert in het trainen van medewerkers en het versterken van de bedrijfscultuur die weer op de hoogste kwaliteit voor de laagste prijs gebaseerd moet zijn. Met every day low prices (in plaats van aanbiedingen) is het bedrijf groot geworden. Tot die kernwaarden wil Jumbo terugkeren. Daarnaast worden grote sponsorcontracten stopgezet en komt de focus nu op lokale initiatieven. Uit een risicoanalyse van het bedrijf bleek dat de supermarkt "mogelijk niet voldoet aan de veranderende wensen en eisen van stakeholders op het gebied van duurzaamheid, gezondheid, arbeidsomstandigheden, diversiteit en inclusiviteit". Daar wil de keten door middel van vernieuwde aandacht voor de gedragscode, genaamd 'Code Geel', aan werken.

AD - Winst Jumbo stort in: geen dividend voor familie Van Eerd, plannen in België afgezwakt, 29 feb 2024
  • Waardeer dit artikel door het te delen:
Laden...
Wouter de Heij
Wouter de Heij R&D en Innovatie in Voedseltechnologie
  • #9
  • 24 mei '24
  • 6:54

Nog hogere consumenten prijzen zijn te verwachten. Minimaal 10-15% erbij.
De supermarkten kunnen niet mee met lagere bruto marge, de fabrieken echter ook niet.
Supermarkten hebben ook te maken met toenemende kosten vastgoed.
De druk komt van twee kanten: grondstoffen, personeel, energie ook flink duurder.
De onduurzame trend: minder productie in Nederland, straks meer import (en dus meer transport).

Mark Soetman
Mark Soetman Levensmiddelenproductie
  • #8
  • 24 mei '24
  • 0:37

Er zijn meer retailers die het momenteel slecht hebben. Plus bijvoorbeeld maar die heeft meer reserves. Naar mijn mening begeeft Plus zich nog veel meer op glad ijs met een tikje elitaire benadering

Astrid Spijkers
  • #7
  • 23 mei '24
  • 19:35

Cecile, het klinkt meer alsof het slecht gaat met Jumbo en ze moeten inkrimpen om het bedrijf te redden ;)

Cécile Janssen
Cécile Janssen Eindredacteur / eigenaar, Foodlog
  • #6
  • 23 mei '24
  • 19:11

Jumbo wil 'weer ondernemend en slagvaardig' worden, zegt topman Ton van Veen in De Telegraaf.

De supermarktketen voert een reorganisatie door op het hoofdkantoor in Veghel, waar zo'n 1.400 mensen werken. Een nog onbekend aantal banen zal worden geschrapt.

"Het is tijd voor verandering”, aldus Van Veen. "Wij zijn de afgelopen jaren flink gegroeid, waardoor onze organisatie complexer is geworden. Wij willen weer ondernemend en slagvaardig worden en dat is ook zeker nodig in de huidige retailcontext waarin businessmodellen onder druk staan.”

De organisatiewijziging is nodig om winkels en klanten - zowel fysiek als online - zo goed mogelijk te bedienen. "Zij komen nog meer in het ’gele hart’ van onze organisatie”, aldus de topman. "Dat we daarmee onze kantoororganisatie ook gaan afslanken en het aantal medewerkers zal afnemen, is helaas onvermijdelijk. Het exacte aantal arbeidsplaatsen dat vervalt, communiceren we in een volgende fase”.

Elske Gravesteijn
Elske Gravesteijn Redacteur, Foodlog
  • #5
  • 5 apr '24
  • 12:54

Jumbo zet zich in voor een duurzamere kaasketen door samen te werken met melkveehouders en ketenpartners. De criteria voor duurzaamheid omvatten betere leefomstandigheden voor kalveren en koeien en een positieve impact op het klimaat en de natuur rondom boerderijen, denk aan het gebruik van hernieuwbare energie, CO2-reductie, kruidenrijk grasland, lokaal voer, weidegang en comfort voor de koeien. De samenwerking biedt melkveehouders een beter verdienmodel en perspectief op lange termijn, met een toeslag op de melkprijs voor verbeteringen in dierenwelzijn, natuur en klimaat. De duurzamere kaas zal vanaf juni 2024 beschikbaar zijn in de supermarkt.

Ik vind een reactie niet ok

Help de schrijver de juiste toon te vinden waarop je naar hem of haar wilt luisteren.
Klik op de naam van de schrijver en gebruik het "Stuur een mail" veld op zijn of haar profiel om je bericht te versturen.

sluit

Log in om te reageren en duimen uit te delen. Nog geen account? Meld je nu aan!

Lees alles over reageren in de gespreksregels.