1
Fotocredits: Nutrition facts, Picryl

Flash Dagelijkse KostKleine lettertjes grootste ergernis van consument

Verpakkingen ontwerpen is een hele kunst. Zoveel mogelijk informatie op een zo aantrekkelijk mogelijke verpakking plakken is niet makkelijk. Daarom staan verpakkingen tegenwoordig vol met piepkleine lettertjes. Tot grote ergernis van de consument, blijkt uit een onderzoek van het Duitse marktonderzoeksbureau MediaAnalyzer.

In een enquête vroeg het bureau aan 600 consumenten wat hen het meest stoort aan verpakkingen. De kleine lettertjes werden het vaakst genoemd (48%). En hoe ouder je wordt, hoe vervelender dat gepriegel: 63% van de 60-plussers ergerde zich aan kleine lettertjes, terwijl dit 27% was bij de 16 tot 39-jarigen.

Naast het feit dat mensen moeite hebben met lezen, vinden ze verpakkingen ook vaak te druk of te weinig informatief (beide 37%). Voor 18% is het zelfs niet altijd helder om wat voor soort product het gaat, of blijft onduidelijk om welk merk het gaat (vindt 11%).

Er is nog een hoop te winnen in de wereld van verpakkingsdesigns, denken de marktonderzoekers. Vooral duidelijkheid en leesbaarheid zijn cruciaal om de kritische consument tevreden te houden.

Foodbusiness - Ergernis over kleine lettertjes op verpakkingen - Achtergrond Verpakkingen, 29 aug 2024
  • Waardeer dit artikel door het te delen:
Laden...
Wouter Klootwijk
  • #1
  • 29 aug '24
  • 15:42

Kleine lettertjes zijn nog tot daaraantoe. Ze moeten. Wat niet moet maar wel gebeurt: in tien talen. Dan is er niet genoeg ruimte op de verpakking en is de tekst zonder apparatuur onleesbaar.
Leuker om bij stil te staan is de klacht dat verpakkingen weinig informatief zijn, soms. Dat je zelfs niet weet wat er in zit. Of dat je ten onrechte denkt er een oorlog mee te winnen.
Belandde in mijn huishouden: een zak met daarop de tekst: Croky Explosions. Hoera, oorlog. Vol verwachting zak open gemaakt. Eerste teleurstelling: geribbelde chips. Tweede teleurstelling: er gebeurde niks dat ook maar in de verte op een ontploffing leek. En ze waren vies. Dat had er op moeten staan!
Foodlog zou nog lolliger worden met een serietje over teksten op verpakkingen.
Ik heb alvast twee voorbeelden.
De ingrediënten in Milka hazelnootpasta. Verbazend, daar zit zelfs een beetje hazelnootpasta in: ‘Ingrediënten. Suiker, koolzaadolie (25%), weipoeder (van melk), hazelnootpasta (5%)…’
In een dure zure slasaus (Cardini’s Caesar Dressing) zit een heel klein beetje ansjovispasta. Waar is die van gemaakt? Van zout, olijfolie en ansjovis. Maar wat is ansjovis? In de ingredientendeclaratie wordt dat met hoofdletters en tussen haakjes extra uitgelegd. Wat is ansjovis dan? VIS!

Ik vind een reactie niet ok

Help de schrijver de juiste toon te vinden waarop je naar hem of haar wilt luisteren.
Klik op de naam van de schrijver en gebruik het "Stuur een mail" veld op zijn of haar profiel om je bericht te versturen.

sluit

Log in om te reageren en duimen uit te delen. Nog geen account? Meld je nu aan!

Lees alles over reageren in de gespreksregels.