We hebben inmiddels last van vliegschaamte. Toch doen we het, vooral omdat het zoveel goedkoper en sneller is dan treinen. Hoe dat kan? Omdat je er heerlijk veel subsidie op kosten van de Nederlandse overheid bij cadeau krijgt. Op een Europees vluchtje krijg je €86,29 cadeau + een lening van €43. Daarom concurreert vliegen de trein er oneerlijk uit. En die moesten we nou juist nemen.
Help de schrijver de juiste toon te vinden waarop je naar hem of haar wilt luisteren.
Klik op de naam van de schrijver en gebruik het "Stuur een mail" veld op zijn of haar profiel om je bericht te versturen.
Lees alles over reageren in de gespreksregels.
Frank Eric #1 , maar concentreert zich wel op 20% van de wereldbevolking.
Wat jij stelt met "slechts" is dat vliegen geen probleem is en dat we naar andere bronnen van CO2-uitstoot moeten kijken.
Vind ik nogal ridicuul.
#2, Dick, en de rest van de CO2-uitstoot? Gaat ie meestijgen, blijf je op die 3% zitten.
En die hele CO2-uitstoot moet dus naar nul, is vnl door energiecentrales, verwarming/afkoeling, industrie.
Wordt niet te gemakkelijk gezegd dat vliegen sneller gaat dan met de trein (natuurlijk dan op korte afstanden). Als je met zo'n reis alles meerekent: het er eerder moeten zijn, de diverse wachttijden vraag ik het mij soms af.
Om over comfort 'van deur tot deur' maar niet te spreken. Aan de laatste keer dat ik vloog (wel meer dan 10 jaar geleden), heb ik geen positieve herinneringen. In mijn omgeving zie ik ook 'vliegstress' wat schijnbaar op de koop toe wordt meegenomen.
En ja, die gesubsidieerde prijs is nu wel achterhaald.
Dick Veerman, en ik vermoed maar zo dat dat lijntje van 2013 naar 2018 ook geen recht lijntje moet zijn, maar een kromme met versnelde toename.
Dat cijfer klopt, maar laat wel een groei van 32% zien in een vijf jaar. Naar schatting zal de groei binnen afzienbare tijd vervijf- tot verzevenvoudigen.