0
Fotocredits: Global Pride, Number 10, via Flickr, CC BY-NC-ND 2.0 DEED

Flash Dagelijkse KostQueerbeer vooral voor ‘gewone’ mensen

Queer Beer is officieel geboren. Ondernemer Sebastiaan Zoet legt in Trouw uit dat hij met zijn nieuwe biertje de bierwereld diverser wil maken. “Voor nu bestaat die voor een te groot deel uit witte cismannen met een baard.”

Het is slimme marketing in de concurrerende bierwereld. Bieren gericht op een doelgroep verkopen beter. Denk maar aan de inspanningen van sommige brouwers om ook vrouwen te bereiken, zoals met het biertje Mannenliefde of de brouwerij Gebrouwen door Vrouwen.

Het eerste queer biertje heet ‘Hoppy White Spicy Mango’. De batch van zo’n 6.000 blikjes zal te vinden zijn in 10 horecazaken in Amsterdam. Zowel in queergelegenheden als in 'gewone' gelegenheden. Als het aan Zoet ligt, wordt zijn drankje zoveel mogelijk buiten de queerhoreca verkocht. Hij wil de queergemeenschap zichtbaarder maken. Voor ieder verkocht biertje gaat 10 cent naar de stichting LGBT Asylum Support in Groningen, die zich inzet voor queer-asielzoekers.

Of het drankje buiten de homohoreca aanslaat moet blijken. In Amerika ontstond vorig jaar ophef rondom transvrouw Dylan Mulvaney toen ze reclame maakte voor Bud Light. Dat kostte Bud zijn koppositie als meest verkochte bier in de VS.

Trouw - Het succes van Mannenliefde belooft wat voor het queerbiertje, 19 apr 2024
  • Waardeer dit artikel door het te delen:

Log in om te reageren en duimen uit te delen. Nog geen account? Meld je nu aan!

Lees alles over reageren in de gespreksregels.