"Het is bijna eng," zegt Johan van Marle in de Volkskrant over het algoritme dat de basis is van zijn tot grootkeuken uitgegroeide groentehandel. Van Marle bouwde de groentehandel van zijn overgrootouders uit tot Uitgekookt, inmiddels marktleider in thuisbezorgde kant-en-klaarmaaltijden. Dagelijks gaan er 25 tot 30.000 versbereide maaltijden de deur uit, die door 900 bezorgers door heel Nederland afgeleverd worden.
Het 'verbluffende' algoritme "weet al welke maaltijden de klant gaat bestellen, nog voor hij dat heeft gedaan," zegt Van Marle. Dat zit zo: elke week biedt Uitgekookt 24 recepten aan, uit de inmiddels ontwikkelde database van 360 recepten (die maandelijks met 2 of 3 recepten groeit). Op basis van eerdere bestellingen, maar ook bijvoorbeeld de weersverwachting, weet het algoritme precies welke recepten die week de 'hardlopers' zullen zijn. Daarop wordt de inkoop van ingrediënten afgestemd, veelal bij Overijsselse telers. Het algoritme heeft het nooit mis, glundert Van Marle. "We hebben minder dan 1 procent food waste."
Lees alles over reageren in de gespreksregels.