#26 Synthetische kerosine gaat dan onherroepelijk ten koste van ander gebruik van die energie, die nodig was om die syn-kerosine te maken. EROI?
Vandaag start de regeling waarmee minister Christianne van der Wal de stikstofemissies zodanig omlaag wil brengen dat Nederland weer bouwvergunningen kan afgeven. De regeling is vrijwillig en werd vanmorgen in een Kamerbrief gepresenteerd.
Ze hoopt dat een groot deel van de 3.000 zogeheten piekbelasters (die chemisch niet vastgesteld of berekend kunnen worden, maar juridisch wel zijn aangewezen) hun bedrijf te koop aan zullen bieden. Ze worden dan van de markt gehaald door de overheid tegen 120% van hun taxatiewaarde. Ook is er een regeling voor bedrijven die niet als piekbelaster zijn ingedeeld maar wel in de buurt van natuurgebieden zijn gevestigd. Zij kunnen hun bedrijf tegen de marktwaarde verkopen.
Volgens de media is dit de dag waarop Nederlandse boeren in één klap schatrijk kunnen worden en nooit meer hoeven te werken. Voor oudere boeren zonder opvolger kan de regeling interessant zijn. Boeren die juist nog een leven voor de boeg hebben en graag willen blijven boeren, is de regeling minder gunstig. De huidige regeling is zo opgesteld dat eerst de boeren uit de markt worden gehaald die willen stoppen. Verplaatsings- en innovatieregelingen gaan pas later open. Op www.aanpakstikstof.nl kunnen boeren bekijken of ze voor uitkoop in aanmerking komen.
Boerenactiegroep Agractie laat weten: "Johan Remkes adviseerde dat boeren een royale keuze moeten krijgen tussen de opties omschakelen, innoveren, verplaatsen of stoppen. Het kabinet kiest nu echter op dit moment alleen voor de optie stoppen, waardoor boeren die door willen geen keuze hebben."
Aanpak piekbelasting, 12 jun 2023“Een grote veehouder die zich laat uitkopen is in één klap multimiljonair en hoeft de rest van zijn leven niet meer te werken.”https://t.co/k9kjhZdiWz
— prof roos vonk (@roosvonk) June 10, 2023
#26 Synthetische kerosine gaat dan onherroepelijk ten koste van ander gebruik van die energie, die nodig was om die syn-kerosine te maken. EROI?
E kerosine die groen is komt nauwelijks beschikbaar. Betaalbaarheid is ook een dingetje.
Gert, ik ben ook kritisch, maar vliegen op waterstof of electra gaat hem niet worden. Niet vliegen gaat hem niet worden. Blijft over vliegen op synthetische kerosine als meest logische optie.
Biokerosine, e-fuel, waterstof, allemaal onzin, bedoeld om zo lang mogelijk door te gaan met kerosine verbranden. Onlangs is een fabrikant gestopt met de ontwikkeling van haar electrische vliegtuig: technisch niet haalbaar.
KLM heeft zowaar winst gemaakt, € 2 per passagier. Dat betekent een te kleine buffer voor tegenvallers, laat staan dat er ruimte is voor een flinke kostenverhoging. Zelfs de accijns en de BTW die ze kado krijgen, zijn blijkbaar niet voldoende.
Gert van der Hoek , diepe zakken? Armlastig! Luchtvaartsector wijst op noodzaak meer subsidie voor schonere brandstof. En als overheden de luchtvaart ook maar een strobreed in de weg leggen zullen de prijzen de pan uitrijzen. Boeren en luchtvaartmaatschappijen hebben veel gemeen: zeuren, dreigen en de hand ophouden.
Help de schrijver de juiste toon te vinden waarop je naar hem of haar wilt luisteren.
Klik op de naam van de schrijver en gebruik het "Stuur een mail" veld op zijn of haar profiel om je bericht te versturen.
Lees alles over reageren in de gespreksregels.