Het lijkt zo’n goed idee (en Lidl experimenteerde er ook al mee): leg de vleesvervangers naast het vlees in de schappen om zo vleesvervangers te normaliseren en vleeseters te verleiden ook eens voor een vegetarisch lapje of stukje te kiezen.
De praktijk blijkt weerbarstig. Een pilot in 7 Jumbo-winkels wees uit dat dat niet werkt. “Vegetariërs en veganisten bleken hun producten niet meer gemakkelijk te kunnen vinden en vleeseters en flexitariërs lieten zich nauwelijks verleiden tot een andere keuze”, aldus woordvoerder Linda Roovers. Vervolgonderzoek is volgens de supermarktketen nodig om erachter te komen wat wél werkt als het gaat om de presentatie van vleesvervangers.
Jumbo zet vol in op plantaardig door onder andere meer plantaardige keuzes aan te bieden en door bij promo’s ook een plantaardige optie aan te bieden. Dat allemaal met als doel dat in 2030 50% van de verkochte eiwitten plantaardig is, in lijn met de nationale eiwitstrategie. In 2022 was dit percentage nog 32%.
Volgens Jumbo is het belangrijk dat er zowel vanuit huismerken als A-merken goede en lekkere producten in de winkel liggen. “Onze focus ligt daarom op smaak- en productontwikkeling, niet op schapverkleining”, aldus Jumbo-woordvoerder Ronald van der Aart in Distrifood. Daarmee bedoelt hij: er moeten evenveel op vlees lijkende producten in het schap komen als er aan echte vleesproducten verdwijnt.
Lees alles over reageren in de gespreksregels.