0
Fotocredits: Merken met sloopmelk, Wakker Dier

Flash PerspectiefWakker Dier volgt beproefde strategie tegen sloopmelk

Actieorganisatie Wakker Dier pakt vanaf deze week zijn radiocampagne tegen zogenaamde 'sloopmelk' weer op. Koeien hebben een te slecht stalleven en worden te vroeg geslacht, vindt de organisatie.

In de jongste advertenties die bij de campagne horen beschuldigt Wakker Dier populaire zuivelproducten van merkproducenten FrieslandCampina, Danone en Arla Foods. Hun zuivel zou gemaakt zijn van melk van niet goed verzorgde koeien die meer melk produceren dan goed voor hen is.

Volgens oud-Kamerlid voor de Partij voor de Dieren en nu Wakker Dier-campaigner Leonie Vestering kan het niet zo zijn dat zelfs Campina halfvolle melk, Danoontje en Melkunie Breaker worden gemaakt met 'sloopmelk'. Van A-merken mag je beter verwachten, leert Wakker Dier het publiek.

Wakker Dier wil dat zuivelproducten ten minste voldoen aan de normen van één ster van het Beter Leven Keurmerk van de Dierenbescherming of het Nederlandse biologische keurmerk (EKO). Wakker Dier is niet alleen tégen, maar noemt ook een duidelijk alternatief. Die strategie paste de organisatie met uiteindelijk groot succes toe rond de 1-ster Beter Leven Kip. In dit geval is het een pikante zaak: FrieslandCampina ging ooit in zee met PlanetProof en hield de Dierenbescherming buiten zijn PlanetProof-melk. Wakker Dier beukt op de deur om daar verandering in te brengen met 'sloopmelk', een begrip dat uiteindelijk aan de onderneming zal gaan kleven.

Wakker Dier - stop met sloopmelk - Wakker Dier, 29 jul 2024
  • Waardeer dit artikel door het te delen:

Log in om te reageren en duimen uit te delen. Nog geen account? Meld je nu aan!

Lees alles over reageren in de gespreksregels.