Een bont gezelschap kwam op een regenachtige vrijdagmiddag naar Ede. Foodloglezers van het eerste uur, nieuwe lezers, contentbijdragers, reageerders en ook geïnteresseerden die wel eens wilden zien hoe dat nou in zijn werk gaat, verbinden van mensen uit zo uiteenlopende achtergronden.

Iedereen kwam volledig aan zijn of haar trekken. Het was gezellig, er was genoeg te drinken, lekkere hapjes (nee, niet alleen vegetarisch), er waren oude bekenden en nieuwe inzichten.

Aan het woord kwamen twee jonge boeren, Gerben Boom en Amber Laan rond het thema 'Daarom zijn boeren boos' waarover een groep Nederlandse en Vlaamse experts rond Foodlog komend najaar een boek publiceert.

Mede dankzij de bezielende moderatie van Dick Veerman, ontstond een gesprek met volledige participatie voor iedereen die dat wilde en ruimte voor ieders mening.

"Het was net Foodlog, maar dan Live", concludeerde een aantal van de aanwezigen onafhankelijk van elkaar. En met een brede glimlach.

We vroegen Amber en Gerben naar hun ervaringen.

Amber Laan, Foodlog LiveAmber Laan, fotocredits Alisha Teerink, Foodlog Media

Amber is voorzitter van HAJK, het Hollands Agrarisch Jongeren Kontakt. Zij gaf ons dit terug: "Spreken op het Foodlog Live event… Spannend. Foodlog is immers dé plaats voor discussie tussen experts van verschillende disciplines, waar het er af en zo scherp aan toegaat. En het thema 'waarom zijn de boeren boos?', ben ik een boze boerin? Eerder gefrustreerd. Ik wil en zie een toekomst voor mijzelf als melkveehouder. Ik sta open voor verandering en hou daar zelf de regie op. Zonder gemakkelijk naar de overheid te wijzen, spelen zij en andere instituties een belangrijke rol bij het stellen van randvoorwaarden om van papieren ambities in de praktijk impact te maken. Daar ging mijn verhaal over, waarna een levendige discussie volgde in de zaal. Werkt doelsturing en verhandelbare milieu-gebruiksruimte? Of moeten we sterker ingrijpen in de markt? Met de scherpe toon die ik gewend ben van Foodlog kwam duidelijk naar voren dat we het over een heel aantal zaken niet direct eens zijn. Wel was er een gemeenschappelijke deler: dat er hoop geput wordt uit de ambitie van jonge boeren. Met een gesterkt gevoel en nieuwe inzichten reed ik tevreden naar huis."

Gerben Boom Foodlog LiveGerben Boom, fotocredits Alisha Teerink, Foodlog Media

Gerben is de EU-lobbyist van het Nederlands Agrarisch Jongerenkontakt. Hij presenteerde de visie van NAJK op verduurzaming als een permanent proces van de ketenpartijen. De grote uitdaging is het inrichten van processen om dat gesprek in redelijkheid en met begrip voor elkaars en het publieke belang voor elkaar te krijgen.

Gerben's nabrander luidt als volgt: "Normaal ga je naar een zaal en weet je ongeveer wat voor publiek je daar zult hebben. Daar kun je je boodschap en de manier waarop je die brengt op afstemmen. Het Foodlog-publiek is heel divers. Zo divers dat er veel denkkracht tussen de mensen ontstaat. Het is tevens een heel ervaren publiek op een breed aantal disciplines, van levensmiddelentechnologie, commercie, boereneconomie, detailhandel, marketing tot agronomie. Zo'n groep tref je zelden onder één dak.

Ik vond het uitdagend om voor jullie onze visie te presenteren op wat boeren nodig hebben om goed te kunnen functioneren. Het confronteert je met zaken waar we misschien zelf nog niet over nagedacht hadden. Daar word je sterker van. Heel verrassend ook: Foodloggers hoeven het niet eens te worden. Ze kunnen leven met een verschil van inzicht en toch goed met elkaar omgaan en een biertje drinken. Ik ging naar huis met een nieuw inzicht: zet heel diverse denkkracht aan het werk en je ontdekt heel nieuwe inzichten. Zoveel diversiteit verbindt én verleidt doordat iedere stem die wat bij te dragen heeft gehoord wordt."

Volgend jaar wordt Foodlog 20. Ben je er dan ook bij? Noteer 27 juni 2025 maar vast in je agenda!

Dick Veerman modereertDick Veerman modereert, fotocredits Alisha Teerink, Foodlog Media

Dit artikel afdrukken