Op precies hetzelfde schap kom je de fles van hierbeneden tegen. 'Nieuw hout' van het Spaanse huis Berberana. Zo noemt de wijnkenner wijn uit nieuwe vaten. Die worden gemaakt van eikenhout. De Spaanse wijnmakers van Berberana hebben besloten iets voor de bomen te doen en planten voor ieder vat 1 nieuwe boom. Dat moeten er 60.000 worden in 2012. De flessen staan al weken in de winkel, maar de bijbehorende site waarop wordt uitgelegd waarom je die flessen moet kopen in plaats van andere 'houten wijnen' staat nog steeds op proxiamente, oftewel komt'ran. Onderwijl zit ik met het probleem. Welke wijn moet ik nou nemen? Die van de indianen of die van de bomen?
In dit geval heb ik nog geluk, want de Aliwen is wit en de Berberana is rood. Maar als deze trend doorzet, kom ik echt in de problemen.
Ik voorspel: hij komt eraan. In de VS is dit soort marketing 'hot'. Binnenkort sta je voor tientallen van dit soort keuzen.
Als ik 3 flessen Berberana wil, maar m'n geld liever overmaak naar de Mapuche Indianen dan maak ik dat zelf wel uit. Ik vind nl. dat Berberana gewoon met houtstrips in roestvrijstaal moet gaan werken. Da's goed genoeg voor die wijn, veel economischer en spaart de bomen ook. En als ik vind dat mijn ideologische geld naar een heel ander doel moet, maar ik wel die wijnen wil drinken, dan moet dat ook kunnen.
Het is een rare vorm van fondsenwerving die zichzelf snel genoeg tegen gaat komen. Daarna vallen de Mapuche, de bomen of de bijen en apen op andere verpakkingen weer terug naar waar ze stonden.
Met dank aan dat leuke ideetje van een stelletje 'betrokken' marketeers.
![image](/images/uploads/dragon_eikenvaten.jpg)
Nog 3
Je hebt 0 van de 3 kado-artikelen gelezen.
Op 3 augustus krijg je nieuwe kado-artikelen.
Op 3 augustus krijg je nieuwe kado-artikelen.
Als betalend lid lees je zoveel artikelen als je wilt, én je steunt Foodlog
"> 10 seconden". Gangbare theorie heeft het over een flits. En dat is manifest niet waar voor de meest interessante doelgroep. Die willen het weten, netkousen en kort rokje of niet.
Helaas, zelfs al kun je snel lezen, dan staat er nog niet noodzakelijk dat wat je wilde weten.
@Dick, ik was daar al bang voor, maar dat soort onderzoeken geeft aan dat mensen naar het label staren en proberen er wijs uit te worden. Ik lees in 10 seconden die hoeveelheid tekst niet. ( heb het getimed: kostte mij 18-20 sec.) dat vrouwen de wijn kopen weet ik, ik heb ooit een foto van een vrouw in netkousen afgebeeld bij die info. Iets wat volgens deze community te ver ging ;-)
Ailko, marktonderzoek wijst uit: er zijn wel degelijk mensen die etiketten lezen. Zelfs langer 10 seconden. Ze zijn vaker vrouw dan man en vaker universitair en HBO opgeleid dan alleen middelbare school of MBO. En ze verdienen ook nog eens vaak meer.
AIlko, ik haat het Engels en het sloganachtige van deze MVO. Maar vooral omdat dat leegheid symboliseert. Bewijs je logo!
@Wouter, dat zeg je nu, rot op met go green, maar ik geloof dat die kreet nu juist de mensen overhaalt omdeze wijn te kopen. Noem dat het afkopen van schuldgevoel. Dus ik voorzie dat juist deze teksten de norm gaan worden. Het valt op en is direct wat mensen zien. Al die ander tekst, tsja....ik zie zelden mensen die die tekst helmaal lezen voor het schap.