Die keuze moet je tegenwoordig maken voor het wijnschap. Op het plaatje hiernaast een uitstekend drinkbare Chardonnay van Undurraga uit Chili (te verkrijgen bij AH). Deze wijnmakers hebben een serie flessen waarmee ze de jeugd van Mapuche Indianen steunen om hun school af te maken. Je leest er meer over op de site van hun Aliwen-wijnen.

Op precies hetzelfde schap kom je de fles van hierbeneden tegen. 'Nieuw hout' van het Spaanse huis Berberana. Zo noemt de wijnkenner wijn uit nieuwe vaten. Die worden gemaakt van eikenhout. De Spaanse wijnmakers van Berberana hebben besloten iets voor de bomen te doen en planten voor ieder vat 1 nieuwe boom. Dat moeten er 60.000 worden in 2012. De flessen staan al weken in de winkel, maar de bijbehorende site waarop wordt uitgelegd waarom je die flessen moet kopen in plaats van andere 'houten wijnen' staat nog steeds op proxiamente, oftewel komt'ran. Onderwijl zit ik met het probleem. Welke wijn moet ik nou nemen? Die van de indianen of die van de bomen?

In dit geval heb ik nog geluk, want de Aliwen is wit en de Berberana is rood. Maar als deze trend doorzet, kom ik echt in de problemen.

Ik voorspel: hij komt eraan. In de VS is dit soort marketing 'hot'. Binnenkort sta je voor tientallen van dit soort keuzen.Dat is niet best.

Als ik 3 flessen Berberana wil, maar m'n geld liever overmaak naar de Mapuche Indianen dan maak ik dat zelf wel uit. Ik vind nl. dat Berberana gewoon met houtstrips in roestvrijstaal moet gaan werken. Da's goed genoeg voor die wijn, veel economischer en spaart de bomen ook. En als ik vind dat mijn ideologische geld naar een heel ander doel moet, maar ik wel die wijnen wil drinken, dan moet dat ook kunnen.

Het is een rare vorm van fondsenwerving die zichzelf snel genoeg tegen gaat komen. Daarna vallen de Mapuche, de bomen of de bijen en apen op andere verpakkingen weer terug naar waar ze stonden.

Met dank aan dat leuke ideetje van een stelletje 'betrokken' marketeers.




image


Dit artikel afdrukken