'Sorry, we hebben geen Coca-Cola meer.' Dat zou u kunnen horen in uw bedrijfskantine, bij uw favoriete dierentuin, op de Floriade of bij de benzinepomp. Te duur geworden. En dat komt door de concurrentie tussen Albert Heijn, Jumbo en een berg kleinere supers. Van Plus tot Poiesz en van Linders tot Deen. De supers willen de cola te goedkoop. Dan slibben de communicerende vaten van in- en verkoop dicht en verdwijnen producten. Dat het zo werkt, komt nu opeens allemaal uit.
Maxxam is de inkoopsamenwerking achter de groothandels Hanos, Lekkerland, Deli XL en Makro. Die bedrijven beleveren dagelijks vele duizenden zogenaamde Out-of-Home lokaties in Nederland, zoals bedrijfskantines, de restaurants van de Floriade, de kantine van het Rijksmuseum en die van een universiteit. Als u op een door Maxxam-inkopers beleverde plek van uw colaatje wilt genieten, dan lukt dat dezer dagen even niet. Ze hebben de Coca-Cola in de ban gedaan. In de markt wordt gezegd dat de boycot samenhangt met de 2% korting die Albert Heijn afgelopen maandag bekend maakte. De Zaanse super wil al zijn leveranciers 2% minder betalen voor hun spullen. De leveranciers, waaronder Coca-Cola, moeten de derving van hun marge ergens terug zien te verdienen en doen dat bij andere wederverkopers. Die hebben er tabak van om onder druk gezet te worden, want zo betalen zij de rekening van Albert Heijn.
En Coca-Cola? Dat moet besluiten of Nederland nog wel een interessant land voor het concern is.
Dat er frisdrank van het schap verdwijnt, is vooral geen zorg van de Nederlandse consument. Het feit dat de supers en andere inkopers van levensmiddelen kennelijk de bodem van hun leveringsvoorwaarden hebben bereikt wel. Naast Cola gaan er namelijk andere spullen verdwijnen waar we wel rouwig om moeten zijn. Erger nog, door deze situatie komen er geen nieuwe spullen meer op het schap waar we nou juist dringend op zitten te wachten. Nog even zo door en we zitten met één pot oud en saai nat.
Dat is wat de geïnformeerde consument in Nederland zou moeten begrijpen achter het korte berichtje dat gisteren verscheen op Foodclicks:
Maxxam liet bij monde van directeur Peter de Ries aan het ANP weten de prijsverhogingen van Coca-Cola niet langer te accepteren. Hoewel De Ries het niet met zoveel woorden zegt, lijken de foodservice- en horecagrossiers het langzamerhand meer dan beu dat ze steeds aan het kortste eind trekken. De grote supermarkten zien gedreven door hun prijzenoorlog steeds kans nóg goedkoper in te kopen, terwijl foodservice-groothandels zich juist geconfronteerd zien met oplopende inkoopprijzen. Dit heeft er de afgelopen jaren al onder meer toe geleid dat steeds meer horeca- en foodserviceondernemers hun inkopen voor bepaalde producten bij de supermarkten doen en niet bij hun groothandel.
Op de site van de Levensmiddelenkrant is een interview met De Ries te lezen.
Fotocredits: Modern Archeology, Stefelix
Dit artikel afdrukken
En Coca-Cola? Dat moet besluiten of Nederland nog wel een interessant land voor het concern is.
Dat er frisdrank van het schap verdwijnt, is vooral geen zorg van de Nederlandse consument. Het feit dat de supers en andere inkopers van levensmiddelen kennelijk de bodem van hun leveringsvoorwaarden hebben bereikt wel. Naast Cola gaan er namelijk andere spullen verdwijnen waar we wel rouwig om moeten zijn. Erger nog, door deze situatie komen er geen nieuwe spullen meer op het schap waar we nou juist dringend op zitten te wachten. Nog even zo door en we zitten met één pot oud en saai nat.
Dat is wat de geïnformeerde consument in Nederland zou moeten begrijpen achter het korte berichtje dat gisteren verscheen op Foodclicks:
Maxxam liet bij monde van directeur Peter de Ries aan het ANP weten de prijsverhogingen van Coca-Cola niet langer te accepteren. Hoewel De Ries het niet met zoveel woorden zegt, lijken de foodservice- en horecagrossiers het langzamerhand meer dan beu dat ze steeds aan het kortste eind trekken. De grote supermarkten zien gedreven door hun prijzenoorlog steeds kans nóg goedkoper in te kopen, terwijl foodservice-groothandels zich juist geconfronteerd zien met oplopende inkoopprijzen. Dit heeft er de afgelopen jaren al onder meer toe geleid dat steeds meer horeca- en foodserviceondernemers hun inkopen voor bepaalde producten bij de supermarkten doen en niet bij hun groothandel.
Op de site van de Levensmiddelenkrant is een interview met De Ries te lezen.
Fotocredits: Modern Archeology, Stefelix
Nog 3
Je hebt 0 van de 3 kado-artikelen gelezen.
Op 3 augustus krijg je nieuwe kado-artikelen.
Op 3 augustus krijg je nieuwe kado-artikelen.
Als betalend lid lees je zoveel artikelen als je wilt, én je steunt Foodlog
Er is in deze actie straks maar 1 winnaar, en dat is AH De consument is er nog eens meer van overtuigd dat AH goed voor hen is, zo goed zelfs dat hij nog 89 winkels heeft gekocht om de consument nog beter te dienen. Elke reactie tegen deze actie is contra de goedkope-consument. De consument denkt niet anders dan dat de grootdistributie al veel te veel in zijn zakken steekt. En dan kan er nog geeneens 2% af? Foei! Ik vind dit een mega-goede marketing actie van AH (maar de inhoud vind ik natuurlijk niet goed), ze hebben nog niet eens een brief gestuurd (maar denken het te doen) en er komen al veel reacties los. GRATIS media aandacht, reacties op Fb en Twitt En nu zelfs de concurrentie die zich roert. Straks is er in de kantine geen Cola meer omdat de leveranciers AH niet terwille willen zijn.