Maxxam is de inkoopsamenwerking achter de groothandels Hanos, Lekkerland, Deli XL en Makro. Die bedrijven beleveren dagelijks vele duizenden zogenaamde Out-of-Home lokaties in Nederland, zoals bedrijfskantines, de restaurants van de Floriade, de kantine van het Rijksmuseum en die van een universiteit. Als u op een door Maxxam-inkopers beleverde plek van uw colaatje wilt genieten, dan lukt dat dezer dagen even niet. Ze hebben de Coca-Cola in de ban gedaan. In de markt wordt gezegd dat de boycot samenhangt met de 2% korting die Albert Heijn afgelopen maandag bekend maakte. De Zaanse super wil al zijn leveranciers 2% minder betalen voor hun spullen. De leveranciers, waaronder Coca-Cola, moeten de derving van hun marge ergens terug zien te verdienen en doen dat bij andere wederverkopers. Die hebben er tabak van om onder druk gezet te worden, want zo betalen zij de rekening van Albert Heijn.

En Coca-Cola? Dat moet besluiten of Nederland nog wel een interessant land voor het concern is.

Dat er frisdrank van het schap verdwijnt, is vooral geen zorg van de Nederlandse consument. Het feit dat de supers en andere inkopers van levensmiddelen kennelijk de bodem van hun leveringsvoorwaarden hebben bereikt wel. Naast Cola gaan er namelijk andere spullen verdwijnen waar we wel rouwig om moeten zijn. Erger nog, door deze situatie komen er geen nieuwe spullen meer op het schap waar we nou juist dringend op zitten te wachten. Nog even zo door en we zitten met één pot oud en saai nat.

Dat is wat de geïnformeerde consument in Nederland zou moeten begrijpen achter het korte berichtje dat gisteren verscheen op Foodclicks:

Maxxam liet bij monde van directeur Peter de Ries aan het ANP weten de prijsverhogingen van Coca-Cola niet langer te accepteren. Hoewel De Ries het niet met zoveel woorden zegt, lijken de foodservice- en horecagrossiers het langzamerhand meer dan beu dat ze steeds aan het kortste eind trekken. De grote supermarkten zien gedreven door hun prijzenoorlog steeds kans nóg goedkoper in te kopen, terwijl foodservice-groothandels zich juist geconfronteerd zien met oplopende inkoopprijzen. Dit heeft er de afgelopen jaren al onder meer toe geleid dat steeds meer horeca- en foodserviceondernemers hun inkopen voor bepaalde producten bij de supermarkten doen en niet bij hun groothandel.

Op de site van de Levensmiddelenkrant is een interview met De Ries te lezen.

Fotocredits: Modern Archeology, Stefelix
Dit artikel afdrukken