Zoals velen van jullie al weten verdien ik mijn boterham met het geven van lessen aan MBO leerlingen in Amsterdam op de horeca-opleiding van het ROCvA.
Afgelopen jaar zijn wij daar gestart met het competentiegericht opleiden van de MBO+ groep.
Dat zijn leerlingen in de leeftijd van 17-19 jaar die graag naar het HBO willen doorstromen en de opleiding van vier jaar in twee jaar tijd doorlopen. Een stevig tempo en hard werken zijn absoluut noodzaak.
We hebben waarschijnlijk iets bijzonders te pakken in de bewustmaking van jongeren rond de relatie gezondheid en eten. In 2008 dienen alle scholen competentiegericht op te leiden, dus hadden wij een pilot nodig.
Competentiegericht opleiden betekent eigenlijk de een levensechte integratie van praktijk en de theorie. Dus veel gastlessen, de straat op om zaken te onderzoeken, en bezoeken aan bedrijven. Hierdoor hebben de leerlingen een betere aansluiting bij de realiteit en kunnen ze de kennis ook beter verwerken. Ze werken dan aan hun vaardigheden. Hetgeen uiteraard niet inhoud, dat we nu de basiskennis maar links laten liggen, want die zit nog gewoon in het pakket. Kennis is en blijft noodzakelijk.
De studenten van afgelopen jaar lopen nu een stage van een half jaar in het buitenland, bij een heel uiteenlopende hotels en restaurants. Dit jaar konden we, met de ervaringen van afgelopen jaar, weer opstarten. De leerlingen starten in een blok dat wij First Impressions hebben gedoopt. Immers, als iets geldt in de horeca, is het wel de eerste indruk die je op de klant maakt. Dezer dagen hebben we een nieuw onderdeel toegevoegd, nl. de innerlijke en de uiterlijke verzorging van je lijf, maw Voedingsleer en Kledingadvies. Uiteraard wil ik hier even stilstaan bij de innerlijke verzorging.
De Voedingsleer had een korte en dynamische aanpak die de leerlingen aansprak.
Van te voren hadden ze een week lang moeten bijhouden wat ze iedere dag hadden gegeten. De week na deze presentatie moeten ze wederom bijhouden wat ze gaan eten, om zo te kunnen zien wat ze in hun eigen voedingspatroon hebben gewijzigd.
De resultaten hiervan beschrijven ze en worden opgenomen in hun eigen portfolio: iedere leerling heeft een eigen website op ons blackboardsysteem, waarin ze hun persoonlijke gegevens bijhouden.
Na een presentatie van Yvette Stemerding, gewichtsconsulente, over de basisprincipes van voeding en wat je manier van eten beteknt vor e manier van leven, werden de leerlingen aan het werk gezet. Uiteraard kwam hier de BMI aan de orde en de kennis van de verschillende ‘goede’en ‘slechte’ producten. Dit mochten de leerlingen aangeven dmv gekleurde kaarten. Rood voor ongezond, groen voor gezond en oranje voor zo nu en dan. De diverse groepen kwamen voorbij, de schijf van vijf en de 10 gouden regels.
- Eet regelmatig ( 3-6 keer per dag)
- Eet volop groenten en fruit
- Eet gevarieerd
- Let op vet
- Beperk het gebruik van suiker, alcohol en witte zetmelen
- Drink 2 liter vocht(bij voorkeur water)
- Beweeg 30 minuten per dag
- Lees wat er op de etiketten staat
- Gebruik de lichte maaltijd s’avonds
- Houd je gewicht op peil
In groepjes verdeeld kregen ze 30 minuten om een presentatie voor te bereiden over het meegegeven thema. ( 10 minuten overleg, 10 minuten onderzoek, 10 minuten voorbereiden presentatie) Thema’s waren:
1)Interview met vakdocent over hoe zij privé omgaan met eten en gezondheid
(een kookdocent en een gastheerdocent)
2)Hoe is de kwaliteit van het eten in onze kantine
3)Bereid een voedingsweek voor als introductieweek voor het komende jaar
4)Maak een menukaart met gezonde, verantwoorde gerechten voor ons restaurant
'The Dinner Club'
De groepjes storten zich werkelijk op de onderwerpen, internet, boeken en docenten werden geraadpleegd. Hierna werd de presentatie voor de klas gegeven en werden de leerlingen beoordeeld. Met name door het feit dat het kort en overzichtelijk was vonden ze het allemaal erg boeiend en leerzaam. De spin-off van dit soort momenten moet in de loop van het jaar blijken. Als docent kun je immers teruggrijpen op dit soort zaken en verdiepen wanneer dat uitkomt.
Opmerkingen genoteerd uit de mond van leerlingen:
- "Gezond leven zorgt er dus ook voor dat je er goed uitziet."
- "Je huid gaat er beter uitzien en je straalt meer uit als persoon."
Kijk dat zijn pure winstpunten: ze zien de functionele voordelen!
Nu maar hopen dat dit ook tot uiting komt in hun dagelijkse gewoontes. Door de energie die los kwam, heb ik er goede hoop bij.
Dit artikel afdrukken
Afgelopen jaar zijn wij daar gestart met het competentiegericht opleiden van de MBO+ groep.
Dat zijn leerlingen in de leeftijd van 17-19 jaar die graag naar het HBO willen doorstromen en de opleiding van vier jaar in twee jaar tijd doorlopen. Een stevig tempo en hard werken zijn absoluut noodzaak.
We hebben waarschijnlijk iets bijzonders te pakken in de bewustmaking van jongeren rond de relatie gezondheid en eten. In 2008 dienen alle scholen competentiegericht op te leiden, dus hadden wij een pilot nodig.
Competentiegericht opleiden betekent eigenlijk de een levensechte integratie van praktijk en de theorie. Dus veel gastlessen, de straat op om zaken te onderzoeken, en bezoeken aan bedrijven. Hierdoor hebben de leerlingen een betere aansluiting bij de realiteit en kunnen ze de kennis ook beter verwerken. Ze werken dan aan hun vaardigheden. Hetgeen uiteraard niet inhoud, dat we nu de basiskennis maar links laten liggen, want die zit nog gewoon in het pakket. Kennis is en blijft noodzakelijk.
De studenten van afgelopen jaar lopen nu een stage van een half jaar in het buitenland, bij een heel uiteenlopende hotels en restaurants. Dit jaar konden we, met de ervaringen van afgelopen jaar, weer opstarten. De leerlingen starten in een blok dat wij First Impressions hebben gedoopt. Immers, als iets geldt in de horeca, is het wel de eerste indruk die je op de klant maakt. Dezer dagen hebben we een nieuw onderdeel toegevoegd, nl. de innerlijke en de uiterlijke verzorging van je lijf, maw Voedingsleer en Kledingadvies. Uiteraard wil ik hier even stilstaan bij de innerlijke verzorging.
De Voedingsleer had een korte en dynamische aanpak die de leerlingen aansprak.
Van te voren hadden ze een week lang moeten bijhouden wat ze iedere dag hadden gegeten. De week na deze presentatie moeten ze wederom bijhouden wat ze gaan eten, om zo te kunnen zien wat ze in hun eigen voedingspatroon hebben gewijzigd.
De resultaten hiervan beschrijven ze en worden opgenomen in hun eigen portfolio: iedere leerling heeft een eigen website op ons blackboardsysteem, waarin ze hun persoonlijke gegevens bijhouden.
Na een presentatie van Yvette Stemerding, gewichtsconsulente, over de basisprincipes van voeding en wat je manier van eten beteknt vor e manier van leven, werden de leerlingen aan het werk gezet. Uiteraard kwam hier de BMI aan de orde en de kennis van de verschillende ‘goede’en ‘slechte’ producten. Dit mochten de leerlingen aangeven dmv gekleurde kaarten. Rood voor ongezond, groen voor gezond en oranje voor zo nu en dan. De diverse groepen kwamen voorbij, de schijf van vijf en de 10 gouden regels.
- Eet regelmatig ( 3-6 keer per dag)
- Eet volop groenten en fruit
- Eet gevarieerd
- Let op vet
- Beperk het gebruik van suiker, alcohol en witte zetmelen
- Drink 2 liter vocht(bij voorkeur water)
- Beweeg 30 minuten per dag
- Lees wat er op de etiketten staat
- Gebruik de lichte maaltijd s’avonds
- Houd je gewicht op peil
In groepjes verdeeld kregen ze 30 minuten om een presentatie voor te bereiden over het meegegeven thema. ( 10 minuten overleg, 10 minuten onderzoek, 10 minuten voorbereiden presentatie) Thema’s waren:
1)Interview met vakdocent over hoe zij privé omgaan met eten en gezondheid
(een kookdocent en een gastheerdocent)
2)Hoe is de kwaliteit van het eten in onze kantine
3)Bereid een voedingsweek voor als introductieweek voor het komende jaar
4)Maak een menukaart met gezonde, verantwoorde gerechten voor ons restaurant
'The Dinner Club'
De groepjes storten zich werkelijk op de onderwerpen, internet, boeken en docenten werden geraadpleegd. Hierna werd de presentatie voor de klas gegeven en werden de leerlingen beoordeeld. Met name door het feit dat het kort en overzichtelijk was vonden ze het allemaal erg boeiend en leerzaam. De spin-off van dit soort momenten moet in de loop van het jaar blijken. Als docent kun je immers teruggrijpen op dit soort zaken en verdiepen wanneer dat uitkomt.
Opmerkingen genoteerd uit de mond van leerlingen:
- "Gezond leven zorgt er dus ook voor dat je er goed uitziet."
- "Je huid gaat er beter uitzien en je straalt meer uit als persoon."
Kijk dat zijn pure winstpunten: ze zien de functionele voordelen!
Nu maar hopen dat dit ook tot uiting komt in hun dagelijkse gewoontes. Door de energie die los kwam, heb ik er goede hoop bij.
Nog 3
Je hebt 0 van de 3 kado-artikelen gelezen.
Op 3 augustus krijg je nieuwe kado-artikelen.
Op 3 augustus krijg je nieuwe kado-artikelen.
Als betalend lid lees je zoveel artikelen als je wilt, én je steunt Foodlog
Lees ook
Nou Ard, bij die halve kreeft zal menige student toch het nakijken hebben ;-)
Fantastisch dat je hier laat zien hoe je eetpatroon er uit ziet! Zijn er nog meer van je mede-studenten die dat ook zouden aandurven?
Beste dick, ik ben toevallig één van de leerlingen van de heer Faber, zo heet hij voor ons dan. Hij is bekend onder de naam ailko bij jullie. Ik zal hier bij voor u mijn eet patroon beschrijven van de laatste drie dagen.
Dinsdag
Begonnen zonder ontbijt zoals gewoonlijk. Ontbeten op school met croissanten, 2 stuks. Later op de dag nog een broodje gezond. Thuis gekomen een tostie met salamie kaas gegeten. Om een uur of 12 snachts nog rotie gegeten, vlak na het maken van de laatste restjes huiswerk.
Woensdag
Weer geen ontbijt. Opnieuw een broodje gezond en wat croissanten (is goedkoop en makelijk te halen. Croissanten zijn bij de vomar 23 cent per stuk en een broodje gezond in de kantiene 1.75.) Na School ben ik naar werk gegaan. (restaurant pays-bas gevestigd in de Zuid-ass. Overigens zeer aan te raden: www.brasseriepaysbas.nl Klassieke brasserie, met een morderne inrichting)
Op mijn werk een stukje huisgemaakte worst gegeten. Erg lekker, maar niet echt gezond, aardappelen uit de oven met spek en witlof. s'Avonds als snack 1/2 kreeft met ze tweeën gedeelt (was over) een broodje steaktartaar en een salada Eskabesch.
donderdag
Opgestaan ontbijt met op bed: chocolade croisant en spek-kaas broodje. Op school geld vergeten dus 2 croisanten gegeten :), goedkoop! Bij een vriendin aan gekomen heb ik een broodje ei gegeten. Op dit moment ben ik me klaar aan het maken om nog even het nacht leven te verkennen.
Het zijn opzich drie best exstreme dagen. Dat moet ik eerlijk toegeven. Ik zal een gedetaieerden versie plaatsen als ik die heb gemaakt. (deze opdracht is voor mij deze week ingegaan)En deze ook posten als u geïntereseerd bent.
met vriendelijke groet,
Ard Muntjewerf
@Vriden, nu ben ik je even kwijt. Bedoel je: als mensen goed eten, draait een bedrijf beter? Dat lijkt me een heel interessante stelling voor bedrijven als Albron en Sodexho!
Ik zou het meer in de trend willen zetten van: Men is wat men eet.
Een bedrijf is zo gezond als zijn medewekers
right?
LoL