Dat valt te lezen in een prijzig rapport, dat Adformatie alvast voor zijn lezers las. Het zal toch geen onderzoek zijn van nog net voor de kredietcrisis? De voorbeelden die gegeven worden wijzen er wel een beetje op.

Marketeers in ‘Food’ zien meer groei in de trend 'genieten', dan in de ‘gezondheidstrend’.

Dat blijkt uit het zojuist verschenen XTC World Innovation Panorama 2009. De Panorama is een jaarlijks onderzoek naar de wereldwijde trends in innovaties in de supermarkt, gebaseerd op de XTC World Innovation Database, die meer dan 150.000 productconcepten.

De kernbehoefte ‘Pleasure’ (genieten) is wereldwijd de belangrijkste driver voor innovatie (2008: +6,5%). In Nederland was in 2008 een explosieve stijging (+50%) zichtbaar van het aantal innovatieve concepten dat inspeelt op de trend ‘genieten’; dat ging ten koste van gezondheid (met name functional food -43%) en vitaliteit en welzijn (met name dieetconcepten -50%). Voorbeelden uit Nederland van innovatieve genietconcepten zijn o.a. de Albert Heijn Excellent Diner voor twee maaltijden waarbij alle maaltijdcomponenten in een omverpakking afzonderlijk zijn verpakt, de luxe amuselepels en andere luxe hapjes compleet met servies voor de feestdagen, ook van Albert Heijn Excellent en het Grolsch Cheersch Tapsysteem met de 2 literfles Grolsch bier.Wereldwijd weet de gezondheidstrend zich wel te handhaven. Daarbinnen is de behoefte aan natuurlijke producten (waaronder biologisch) groeiend (+9%), maar ook gezondheidsbevorderende innovaties (functional food) blijven wereldwijd belangrijk.

Vitaliteit en welzijn wordt wereldwijd minder belangrijk, met name doordat de belofte ‘goed voor de slanke lijn’ op zich niet meer voldoende is. Dit zien we heel sterk in Amerika, waar het ‘100 calorieën concept’ niet meer als innovatief wordt gezien.

Voor de Nederlandse markt kamt strategisch marketingadviesbureau Business Openers maandelijks de supermarkten uit, op zoek naar innovaties.
Dit artikel afdrukken