Marketeers in ‘Food’ zien meer groei in de trend 'genieten', dan in de ‘gezondheidstrend’.
Dat blijkt uit het zojuist verschenen XTC World Innovation Panorama 2009. De Panorama is een jaarlijks onderzoek naar de wereldwijde trends in innovaties in de supermarkt, gebaseerd op de XTC World Innovation Database, die meer dan 150.000 productconcepten.
De kernbehoefte ‘Pleasure’ (genieten) is wereldwijd de belangrijkste driver voor innovatie (2008: +6,5%). In Nederland was in 2008 een explosieve stijging (+50%) zichtbaar van het aantal innovatieve concepten dat inspeelt op de trend ‘genieten’; dat ging ten koste van gezondheid (met name functional food -43%) en vitaliteit en welzijn (met name dieetconcepten -50%). Voorbeelden uit Nederland van innovatieve genietconcepten zijn o.a. de Albert Heijn Excellent Diner voor twee maaltijden waarbij alle maaltijdcomponenten in een omverpakking afzonderlijk zijn verpakt, de luxe amuselepels en andere luxe hapjes compleet met servies voor de feestdagen, ook van Albert Heijn Excellent en het Grolsch Cheersch Tapsysteem met de 2 literfles Grolsch bier.
Vitaliteit en welzijn wordt wereldwijd minder belangrijk, met name doordat de belofte ‘goed voor de slanke lijn’ op zich niet meer voldoende is. Dit zien we heel sterk in Amerika, waar het ‘100 calorieën concept’ niet meer als innovatief wordt gezien.
Voor de Nederlandse markt kamt strategisch marketingadviesbureau Business Openers maandelijks de supermarkten uit, op zoek naar innovaties.
Nog 3
Je hebt 0 van de 3 kado-artikelen gelezen.
Op 3 augustus krijg je nieuwe kado-artikelen.
Op 3 augustus krijg je nieuwe kado-artikelen.
Als betalend lid lees je zoveel artikelen als je wilt, én je steunt Foodlog
Zo staat het er echt. Haast? Ik lees net in de krant dat eerstejaars jonge academici tegenwoordig beginnen met een taaltoets ;-)
Bij dit soort onderzoeken is (net als bij modekleren) de wens de vader van de gedachte.
(btw: "die meer dan 150.000 productconcepten." stukje weggevallen of echt zo slecht?)