image

Gisteren hadden we het hier over het MSC-keurmerk. Het laat de burger zich lekker voelen omdat hij verantwoorde vis koopt.
Nick Trachet, journalist van beroep maar zeebioloog van opleiding, merkte op dat vissers uit Alaska er inmiddels de pest in hebben: zij moeten nu betalen voor iets dat ze zelf in hun grondwet al beter geregeld hadden. Gisteravond - wat een mooi toeval - viel in de NRC te lezen wat een visser moet betalen om het MSC-logo te mogen voeren: € 50.000! En dan te bedenken dat het mensen zijn die niet alleen de netten, maar ook de bedrijfseconomische eindjes aan elkaar moeten knopen.
Het NRC-artikel maakt duidelijk dat het onzin is. Certificeren is - zoals Nick hier al aangaf - zinloos, omdat je van moment tot moment moet kijken. Kleinschalige visserijvormen zijn de oplossing wel. Hans van der Lugt, de NRC-correspondent, laat helder zien waar het misgaat: de regelgever (in dit geval het Nederlandse ministerie van LNV), snapt niet waar het probleem en dus het begin van de opossing zit.

De keurmerkenbouwers hebben vrij spel.

Gister kreeg ik weer eens een uiting van een ander keurmerk in handen. Net als het MSC-keurmerk, is het Ik Kies Bewust-keurmerk ontsproten aan het brein van merkenbouwer Unilever. Zoals je ziet op het plaatje moet je voortaan ook in je bedrijfsrestaurant geholpen worden om je verse spullen te kiezen. Want je weet natuurlijk niet dat een broodje gezond, een gezonde salade en een tomaat een goede keuze zijn.

En wat je ook niet weet is dat de leverancier van die spullen zich voortaan ook moet laten certificeren. En wat je al helemaal niet weet is dat hij daar flink voor moet dokken. Wie moet anders dit soort campagnes betalen? En niet alleen de campagnes, maar ook de mensen die er in lease-auto's, mooie kantoren en met mobieltjes met breedband-internet de nutteloze inhoud voor verzinnen. En achter hen weer hun gezinnen en bloedjes van kinderen die er allemaal van moeten meeëten. En, last but not least, de hypotheken die er van betaald moeten worden.

Niets is goed genoeg voor die consument die geholpen moet worden om zijn bewuste en goede keuze te maken.

Ik geloof dat we maar eens moeten gaan streven naar een eigen keurmerk: eerlijk eten, powered by het onafhankelijk denkende foodlog.nl ;-)
Dit artikel afdrukken