Google laat in The Rhythm of Food zien wat de echte food-trends zijn. Niet gehypt door media of gepushed door goeroes, maar gewoon op grond van het zoekgedrag van de Amerikaanse bevolking.
Google is de meest gebruikte zoekmachine ter wereld. 'Even Googelen' is vrijwel synoniem geworden met iets opzoeken. Al die ontelbare zoekacties hebben het internetbedrijf een schat aan gegevens opgeleverd. Samen met Truth & Beauty, dat gespecialiseerd is in het visualiseren van data, heeft Google News Lab inzichtelijk gemaakt waar Amerikanen de afgelopen 12 jaar naar zochten voor wat betreft 'food'. Dat resulteerde in de interactieve database in 'The Rhythm of Food'.
Trends
Uitgangspunt voor The Rhythm of Food was het zoekgedrag van Amerikanen naar ingrediënten, voedingspatronen en recepten vanaf 2004 tot 2016. In de ontwikkeling van het aantal zoekopdrachten tekenen trends zich ondubbelzinnig af. Zowel de opkomst (veganisme, superfood) als neergang (fat free) van voedselhypes zijn gemakkelijk herkenbaar.
Klok
Een tweede manier waarop Google het zoekgedrag uiteenrafelt, is door de data te plotten in soort 'klok'. Zo kun je zien hoe het zoekgedrag zich over de jaren ontwikkelt, of er bijvoorbeeld uitschieters zijn die te koppelen zijn aan het oogstseizoen of aan bepaalde feestdagen. Je kunt ook zien waar mensen op een bepaald moment naar op zoek zijn. In december bijvoorbeeld champagne, mierikswortel en warme chocolademelk. In januari zijn diëten en smoothies populair.
Zelf zoeken
Je kunt ook zelf grasduinen in de meest bekende data. Google biedt inmiddels bijna 200 individuele 'foodstuffs'. Je kunt gewoon alfabetisch zoeken, op categorie (dranken, groenten, gerechten) of op seizoen dan wel gelegenheid. Als kers op de taart heeft Google bij een aantal uitschieters ook weten te achterhalen wat de oorzaak van een plotselinge golf van aandacht is geweest. Ze staan bij elkaar in de categorie 'Annotated'. Zo leer je nog eens wat.
Dit artikel afdrukken
Trends
Uitgangspunt voor The Rhythm of Food was het zoekgedrag van Amerikanen naar ingrediënten, voedingspatronen en recepten vanaf 2004 tot 2016. In de ontwikkeling van het aantal zoekopdrachten tekenen trends zich ondubbelzinnig af. Zowel de opkomst (veganisme, superfood) als neergang (fat free) van voedselhypes zijn gemakkelijk herkenbaar.
Klok
Een tweede manier waarop Google het zoekgedrag uiteenrafelt, is door de data te plotten in soort 'klok'. Zo kun je zien hoe het zoekgedrag zich over de jaren ontwikkelt, of er bijvoorbeeld uitschieters zijn die te koppelen zijn aan het oogstseizoen of aan bepaalde feestdagen. Je kunt ook zien waar mensen op een bepaald moment naar op zoek zijn. In december bijvoorbeeld champagne, mierikswortel en warme chocolademelk. In januari zijn diëten en smoothies populair.
Zelf zoeken
Je kunt ook zelf grasduinen in de meest bekende data. Google biedt inmiddels bijna 200 individuele 'foodstuffs'. Je kunt gewoon alfabetisch zoeken, op categorie (dranken, groenten, gerechten) of op seizoen dan wel gelegenheid. Als kers op de taart heeft Google bij een aantal uitschieters ook weten te achterhalen wat de oorzaak van een plotselinge golf van aandacht is geweest. Ze staan bij elkaar in de categorie 'Annotated'. Zo leer je nog eens wat.
Nog 3
Je hebt 0 van de 3 kado-artikelen gelezen.
Op 3 augustus krijg je nieuwe kado-artikelen.
Op 3 augustus krijg je nieuwe kado-artikelen.
Als betalend lid lees je zoveel artikelen als je wilt, én je steunt Foodlog
Lees ook
Hier worden zoekgedrag en consumenten koopgedrag verward. Lowfat is nog steeds een belangrijke driver in de consumentenmarkt, veganistisch is nog steeds <1% van de markt. In het laatste internationale Markets & Markets rapport zien we weliswaar een veelbelovende groei (6,5% per jaar voor vegetarisch) en een onmiskenbare trend, maar Marc, maak je nog niet zenuwachtig, er is geen sprake van een substantiële verdringing van dierlijke producten, en veeteelt in de wereld stijgt nog steeds. Als de groei van vegetarisch in de komende vijf jaren dubbel zo groot zou zijn als de verwachting van Markets & Markets, blijft veel meer dan 90% vleeseter. Veganistisch is verwaarloosbaar op het totaal. We praten en zoeken ons een slag in de rondte, maar de werkelijkheid is weerbarstiger dan Google of de Libelle.
Er liggen parallellen met de energiemarkt, ik doe het even uit mijn hoofd, maar ik meen dat we momenteel zo'n 13% niet-fossiele brandstof verbruiken. Daarvan is het grootste deel, een procent of zeven, kernenergie, dan heb je nog waterkracht en een paar andere schone bronnen en blijft er uiteindelijk nog een procent of 3-4 over voor wind en zon. (een nagekomen correctie n.a.v. kritiek achterom, het is nog veel minder, in NL komen we nog niet eens aan een procent voor zon en wind)
Je zult wel heel veel zoekopdrachten bij Google kunnen vinden over alternatieve energie, maar dat wil niet zeggen dat we ook alternatieve energie gebruiken.
Oppassen dus met "jumping to conclusions", het heet niet voor niks de virtuele wereld.
Marc,
Misschien zijn het juist die veehouders die uit angst voor een trend zo vaak veganisme googlen..
Je brengt het wel erg neutraal, Dick, als je zegt dat mensen zich wat informeren. Veganisme wordt in sommige kringen ervaren als uitermate kwalijk. Het is een potentiële bedreiging voor het voortbestaan van de veehouderij zoals we die nu kennen. Tegelijk wordt het door anderen juist gezien als de enige weg naar een betere wereld.
Denk je dat de gemiddelde Foodloglezer zich hiervan al voldoende bewust is?
De afname van 'fat free' verbaast me niet. Die hype kan ook gewoon over z'n top heen zijn als onderdeel van een natuurlijke levenscyclus.
Marc, ik weet niet precies wat je bedoelt, maar mij verbaast het zeker niet. Er is sprake van een toenemend geluid in de media over vegetarisme en veganisme dat mensen zich uiteraard informeren over wat dat betekent, cq. wat aspecten daarvan betekenen.
Verassend vind ik de afname van 'fat free'. Die zou er op kunnen wijzen dat '(verzadigd) vet is je vriend' veel sneller de gedachte 'let op vet' heeft verdrongen onder brede lagen van de bevolking dan ik in ieder geval zou hebben gegokt. En als dat zo is, dan zie ik daar weer een aanwijzing voor het afnemend vertrouwen in voedingsexperts en -adviezen. 'De' wetenschap en 'de' praktijkbeoefenaren hebben immers nooit toegegeven dat er een belangrijke wijziging in het denken over vet vs. koolhydraten heeft plaatsgevonden: de light-trend (met een voorkeur voor koolhydraten) waar ze toe hebben aangezet, was onverstandig.
De scherpe stijging van het veganisme zal voor sommigen hier mogelijk een zeer opvallend en voor anderen ongetwijfeld een zeer ongewenst nieuwtje zijn.