Groenlinks wil dat Europa niet langer meebetaalt aan promotiecampagnes voor vlees.
Op initiatief van die partij buigt de begrotingscommissie van Europees Parlement zich volgende week over een mogelijk verbod. CDA en VVD zijn daar tegen. Aanleiding voor het voorstel is de reclame op de Nederlandse televisie voor kippenvlees, die gedeeltelijk uit Europese middelen wordt betaald. Volgens Europarlementariër Kathelijne Buitenweg is het steken van overheidsgeld in het promoten van vlees 'niet meer van deze tijd'.

"We eten met z'n allen te veel vlees", zegt Buitenweg. "Dat leidt niet alleen tot dieronterende omstandigheden in de bio-industrie, maar ook tot grote sociale en milieuproblemen. Ik vind het onbegrijpelijk dat de Commissie consumenten aanmoedigt nog meer vlees te gaan eten." Liever ziet Buitenweg dat het geld besteed wordt aan voorlichtingscampagnes over de schadelijke gevolgen van vleesconsumptie.

Groenlinks krijgt steun van de SP, maar CDA en VVD zullen tegen het voorstel stemmen. VolgensEuroparlementariër Esther de Lange (CDA) stelt Europa hogere eisen aan landbouwproducten dan andere werelddelen. Deze zijn daarom duurder en dat rechtvaardigt een steuntje in de rug voor de sector, stelt zij. VVD'er Jan Mulder vindt dat de overheid burgers niet moet vertellen wat zij wel of niet mogen eten. De reclamespot voor kippenvlees was onlangs ook al de inzet van een zaak bij de Reclame Code Commissie. Wakker Dier had een klacht ingediend, omdat het zich ergerde aan de opmerking dat kip '100 procent oké' is. De stichting kreeg gedeeltelijk gelijk. Een klacht tegen de eigen campagne 'kip, het meest mishandelde stukje vlees' werd door dezelfde commissie afgewezen.


Maar beste mevrouw Buitenweg: wie moet dan de campagne 'minder maar beter vlees' gaan betalen? De supers hebben het geld maar beleiden dat geloof slechts met de mond. De slagers? Laat me niet lachen, nog even en de laatste sluit zijn zaak. Mede dankzij de EU verdwijnt de groeiende vleesproductie in de wereld naar sweatshops die niet in onze straks moreel brandschone Europese achtertuin liggen.
Gefeliciteerd alvast met het succes van uw campagne!

Bron: AGD
Dit artikel afdrukken