Leo Welschen van FrugiVenta, het handelsplatform van de Nederlandse groenten en fruitsector, kreeg vragen naar aanleiding van het nieuws hier dat zijn organisatie niet in zee wil met het Ik Kies Bewust logo. Welschen blijft er uiterst scherp over al probeerde het CBL - de Nederlandse vereniging van supermarkten - hem over te halen :

Vorige week vroeg een CBL-medewerker mij waarom Frugi Venta zich zo kritisch opstelt ten aanzien van het “Ik Kies Bewust-logo”. Reeds 3.500 levensmiddelen waaronder liefst 1.000 verse groente- en fruitproducten dragen dit logo om het voor de consument makkelijker te maken binnen iedere productgroep een gezondere keuze te maken. “Waarom doen jullie zo moeilijk?”

Even voor de goede orde: Frugi Venta verzet zich niet tegen het gebruik van het IKB-logo op frisdrank, snoep, pizza’s, mayonaise en frituurvet. Ik eet of drink zelf ook regelmatig ongezond. Als ik voor het winkelschap met frisdranken sta, is het best handig om met behulp van het IKB-logo de iets minder ongezonde frisdrank te kunnen selecteren.
Maar, bij verse onbewerkte en bewerkte aardappelen, groenten en fruit zijn volgens de Stichting IKB per definitie alle producten gezond. Dus tussen tomaten met IKB-logo en tomaten zonder IKB-logo zit geen enkel verschil. Allebei gezond! Het logo heeft bij verse groenten en fruit geen enkele betekenis.

Waarom vragen de supermarkten dan om dit nep-logo in geval van groenten en fruit toch op de verpakking te vermelden? Nogmaals het mag altijd, als je maar betaalt. Want iemand in de groente- en fruitketen -de supermarkt of zijn leverancier- moet er afhankelijk van de omzet stevig voor betalen. Dat geld is o.a. nodig om de kostbare TV-reclamecampagne voor het IKB-logo te financieren. De substantiële bijdrage van de groenten- en fruitsector is ‘’gevonden geld’’ om dit initiatief van de levensmiddelenindustrie en de retail mede te financieren.

Maar zelfs al zou de groente- en fruitsector het IKB-logo gratis mogen plakken, dan nog lijkt het ons niet gewenst dat wij meedoen. Stukjesschrijver Felix Wilbrink in De Telegraaf van 3 april jl. geeft precies aan waarom niet. Ik citeer letterlijk: “Juist omdat je weet dat fruit gezond is en je daar steeds die sticker ziet, ga je die rommel met dezelfde sticker associëren met fruit.”


Hier vind je de hele column van Welschen die ook uitlegt waarom er nooit een Ik Kies Vers of Gezond logo zal komen. Dat zou IKB niet accepteren, omdat het dan in z'n hemd zou komen te staan.
Dit artikel afdrukken