Vorige week vroeg een CBL-medewerker mij waarom Frugi Venta zich zo kritisch opstelt ten aanzien van het “Ik Kies Bewust-logo”. Reeds 3.500 levensmiddelen waaronder liefst 1.000 verse groente- en fruitproducten dragen dit logo om het voor de consument makkelijker te maken binnen iedere productgroep een gezondere keuze te maken. “Waarom doen jullie zo moeilijk?”
Even voor de goede orde: Frugi Venta verzet zich niet tegen het gebruik van het IKB-logo op frisdrank, snoep, pizza’s, mayonaise en frituurvet. Ik eet of drink zelf ook regelmatig ongezond. Als ik voor het winkelschap met frisdranken sta, is het best handig om met behulp van het IKB-logo de iets minder ongezonde frisdrank te kunnen selecteren.
Maar, bij verse onbewerkte en bewerkte aardappelen, groenten en fruit zijn volgens de Stichting IKB per definitie alle producten gezond. Dus tussen tomaten met IKB-logo en tomaten zonder IKB-logo zit geen enkel verschil. Allebei gezond! Het logo heeft bij verse groenten en fruit geen enkele betekenis.
Waarom vragen de supermarkten dan om dit nep-logo in geval van groenten en fruit toch op de verpakking te vermelden?
Maar zelfs al zou de groente- en fruitsector het IKB-logo gratis mogen plakken, dan nog lijkt het ons niet gewenst dat wij meedoen. Stukjesschrijver Felix Wilbrink in De Telegraaf van 3 april jl. geeft precies aan waarom niet. Ik citeer letterlijk: “Juist omdat je weet dat fruit gezond is en je daar steeds die sticker ziet, ga je die rommel met dezelfde sticker associëren met fruit.”
Hier vind je de hele column van Welschen die ook uitlegt waarom er nooit een Ik Kies Vers of Gezond logo zal komen. Dat zou IKB niet accepteren, omdat het dan in z'n hemd zou komen te staan.
Nog 3
Je hebt 0 van de 3 kado-artikelen gelezen.
Op 3 augustus krijg je nieuwe kado-artikelen.
Op 3 augustus krijg je nieuwe kado-artikelen.
Als betalend lid lees je zoveel artikelen als je wilt, én je steunt Foodlog
Jack, dank voor het weergeven van die verhoudingen tot zuivel. Jij hebt ongetwijfeld wat verder rondgekeken. Kun jij - al is het grofweg - inschatten hoe vaak het budget voor AGF promoties (incl. de Europese bijdrage) rond kan in het totale budget van de communicatiegelden die in Nederland voor voeding worden uitgegeven?
Dank Jan dat je me tipte over deze discussie. Hoewel in Oost-Europa met aantal Nederlandse telers toch even een reactie. Collectieve communicatie van groenten en fruit is helaas noodzakelijk vanwege het ontbreken van merken en marketingbudgetten in deze sector. Er wordt in totaliteit 100x minder aan marketinggeld uittgegeven vergeleken met de zuivelsector (en die vast weer 100x minder dan de parfummetjes). Dit bij een vergelijkbare productiewaarde. Kun je zeggen nou, groenten en fruit heeft dat toch niet nodig? Nou, niet helemaal waar. 2x2, iedereen weet het, maar (bijna) niemand eet het. We zetten daarom onze weinige middelen heel gericht. Zoals op scholen (10-uurtje), werkfruit op bedrijven (dit jaar groeiend naar 1500), we werken aan zorginstellingen (nu veell te weinig aandacht voor gezond eten, met name G&F;). Etc. By the way, EU maakt geld vrij voor promotie en selecteert zorgvuldig een aantal campagnes die dan subsidie kunnen krijgen, ze besteden overigens maar 70% van het geld dat ze beschikbaar hebben. Prima, het moeten wnl wel zinvolle campagnes zijn. Dus daar dienen wij ook aanvragen in, maar houden niet ons handje op. Ook zonder subsidie gaan wij door. Trouwens, bij die schoolfruitgelden van de EU is het andersom. Men heeft 2,8 mln voor Nederland beschikbaar maar de groentensector zal enorm veel moeite hebben om die andere 50% op te hoesten (is evenveel als ons hele promotiebudget). Dit programma is opgezet vanuit de wens in Europa om obesitas bij kinderen tegen te gaan.
Als we al zeggen hoe gezond ons product is worden we bekeurd.
Het is dieptreurig dat een sector met een exportwaarde van 14 miljard zijn hand op gaat houden in Brussel. Modern is om je eigen broek op te houden, lijkt mij. Stop met het collectivisme van de productschappen met hun over het algemeen weinig inspirerende campagnes.
Het is sowieso dubieus dat de overheid sectoren stimuleert zonder duidelijk omschreven doel en controle op het behalen van de doelen. Het is modern om de overheid daarop af te rekenen.
Ik trek de gezondheid van groente en fruit niet in twijfel, maar stel vast dat we heel weinig krijgen te horen over HOE gezond en over welk groente/fruit dat dan gaat. Katan legt overigens nogal wat korrels zout op het nut van heel veel fruit eten. Als we allemaal vanaf nu bij verder gelijkblijvende levensstijl (inname aan kcal, roken, alcohol, beweging, werk etc.) onze groente- en fruitinname zouden vergroten naar 3 ons groente en 3 ons vruchten, hoeveel zou onze levensverwachting dan stijgen en hoe fitter zouden we dan worden? Dat zou ik graag willen weten, voordat ik geld in een campagne zou willen stoppen.
Wouter, definieer eens wat jij nou precies dubieus vindt?
Dat Nederlandse groentenboeren als sector bestaande uit een paar duizend individuele MKB-ondenemingen steun in de rug krijgen krijgen bij het in stand houden van het goede imago van groenten en fruit? Wist je dat zelfs die paar grote industriele verwerkers in ons land via allerlei programma's tientallen miljoenen (en veel meer als je het goed optelt) aan subsidies en stimulansen krijgen toebedeeld?
Waarom is het vlgs jou fout dat een VC groenten en fruit adviseert? Wat zou het dan moeten doen? Nog meer Frideaaltjes met IKB promoten (wat het helaas ook doet)?
IKB organiseert voor zichzelf een efficient reclamefeestje dat - ik schat heel grof - een dikke € 50/60 mio oplevert. Versverwerkers zijn er ook nog eens ingestapt en betalen nu - zonder dat ze het door schijnen te hebben - mee aan een tegen hun belangen gerichte campagne. Daarom vindt het CBL het maar niks dat het Productschap eens een kritische opmerking maakt.
En jij, Wouter, zoekt spijkers op laag water. Jan Robben moet zelf maar zijn eigen IKB-campagne gaan maken of er de samenwerking op zoeken met duzend collega's. Nou Wouter, daar heb je nou onder andere een Productschap voor, dat er ook vanuit Europa nog wat geld bij sprokkelt (we dragen af aan Europa, weet je wel; ook al om samen wat sterker te zijn) om een gezamenlijk imago te maken omdat er anders niks gebeurt.
Dat hoort bij een moderne wereld en moderne communicatiemngt technieken.