De grote platforms Amazon en Google betreden, op diverse manieren, de wereld van food. Google komt je versboodschappen bezorgen, Amazon brengt de pizza bij je thuis.
Amazon begint deze week in zijn thuisstad Seattle met een gratis restaurantbezorgdienst. Klanten met een Prime Now-abonnement kunnen voortaan gerechten van tientallen kwaliteitsrestaurants gratis thuis laten bezorgen. De kosten worden betaald uit hun Prime-abonnement, dat $99 per jaar kost. De restaurants die meedoen, profiteren van Amazons bezorgvloot. Zij betalen voor de dienst door een deel van de opbrengst aan Amazon af te staan.
Amazon zet eigen bezorgvloot in
Daarmee begeeft Amazon zich op een overvolle markt, die bekend staat om de flinterdunne marges, schrijft Reuters. Het bedrijf wordt een rechtstreekse concurrent van gevestigde restaurantbezorgers als GrubHub en 'nieuwkomer' Uber, dat in San Francisco maaltijden laat bezorgen door zijn taxivloot.
Amazon hecht eraan te laten zien dat het bedrijf zijn omvangrijke klantenbasis snel en direct kan beleveren. De begin dit jaar gelanceerde Prime Now-formule belooft gratis bezorging van tienduizenden artikelen binnen 1 of maximaal 2,5 uur. Daar hebben de Prime-members graag wat geld voor over; volgens analisten zijn er inmiddels 40 miljoen Prime-leden in de 11 markten waar Amazon de dienst aanbiedt.
Google gebruikt distributiecentra partners
De grote platforms proberen hun kansen in food uit. Gisteren stonden de media bol van het nieuwe initiatief van Google. Google gaat verse levensmiddelen thuisbezorgen, om te beginnen in San Francisco. Dat maakt van Google een directe concurrent van Amazon Fresh, maar ook van internetsupermarkten en maaltijdboxenbezorgers als FreshDirect en Ahold-dochter PeaPod.
Het grote verschil tussen deze gevestigde bezorgdiensten en 'nieuwkomer' Google is de logistiek. Google kiest er nadrukkelijk voor niet zelf distributiecentra in te richten. Voor de verswaren gaat Google de samenwerking aan met Whole Foods. Voor de kruidenierswaren lopen de bestaande partnerships met leveranciers als Costco, Fairway en vele andere gewoon door. Google denkt munt te kunnen slaan uit de reputatie van de bestaande merken waar het bedrijf mee samenwerkt onder het motto "connect people with their favorite stores”, schrijft The Guardian.
De toekomst houdt iets spannends in het verschiet. Als de grote internetplatforms in verse boodschappen, kant-en-klaar en zelfs de bezorging van restaurantmaaltijden stappen en daar een succes van maken, hoe zullen traditionele supermarkten, groenteboeren en slagers er dan uit gaan zien?
Fotocredits: 'Amazon Fresh. Between this, Instacart, and Amazon Prime, we may never leave the warehome again', Aaron Muszalski
Dit artikel afdrukken
Amazon zet eigen bezorgvloot in
Daarmee begeeft Amazon zich op een overvolle markt, die bekend staat om de flinterdunne marges, schrijft Reuters. Het bedrijf wordt een rechtstreekse concurrent van gevestigde restaurantbezorgers als GrubHub en 'nieuwkomer' Uber, dat in San Francisco maaltijden laat bezorgen door zijn taxivloot.
Amazon hecht eraan te laten zien dat het bedrijf zijn omvangrijke klantenbasis snel en direct kan beleveren. De begin dit jaar gelanceerde Prime Now-formule belooft gratis bezorging van tienduizenden artikelen binnen 1 of maximaal 2,5 uur. Daar hebben de Prime-members graag wat geld voor over; volgens analisten zijn er inmiddels 40 miljoen Prime-leden in de 11 markten waar Amazon de dienst aanbiedt.
Google gebruikt distributiecentra partners
De grote platforms proberen hun kansen in food uit. Gisteren stonden de media bol van het nieuwe initiatief van Google. Google gaat verse levensmiddelen thuisbezorgen, om te beginnen in San Francisco. Dat maakt van Google een directe concurrent van Amazon Fresh, maar ook van internetsupermarkten en maaltijdboxenbezorgers als FreshDirect en Ahold-dochter PeaPod.
Het grote verschil tussen deze gevestigde bezorgdiensten en 'nieuwkomer' Google is de logistiek. Google kiest er nadrukkelijk voor niet zelf distributiecentra in te richten. Voor de verswaren gaat Google de samenwerking aan met Whole Foods. Voor de kruidenierswaren lopen de bestaande partnerships met leveranciers als Costco, Fairway en vele andere gewoon door. Google denkt munt te kunnen slaan uit de reputatie van de bestaande merken waar het bedrijf mee samenwerkt onder het motto "connect people with their favorite stores”, schrijft The Guardian.
De toekomst houdt iets spannends in het verschiet. Als de grote internetplatforms in verse boodschappen, kant-en-klaar en zelfs de bezorging van restaurantmaaltijden stappen en daar een succes van maken, hoe zullen traditionele supermarkten, groenteboeren en slagers er dan uit gaan zien?
Fotocredits: 'Amazon Fresh. Between this, Instacart, and Amazon Prime, we may never leave the warehome again', Aaron Muszalski
Nog 3
Je hebt 0 van de 3 kado-artikelen gelezen.
Op 3 augustus krijg je nieuwe kado-artikelen.
Op 3 augustus krijg je nieuwe kado-artikelen.
Als betalend lid lees je zoveel artikelen als je wilt, én je steunt Foodlog
Lees ook
Er zijn de nodige toekomstverkenningen op dit vlak in omloop. Maar het is niet de techniek, zelfs niet die van de last mile logistiek, die de doorslag zal geven maar de sociale acceptatie. Met niche bedoelde ik dat de locale slager, supermarkt en groenteboer dan hun locale niche zoeken. Niet dat dit in totale omzet noodzakelijk een niche blijft. Voor de slager-zoals-we-die-kennen moeten we vermoedelijk (virtueel?) naar Arnhem (het Openluchtmuseum).
En als het met de welvaart meezit, dan is inderdaad de kans groot dat binnenstedelijk er veel van die goedkope fast-casual restaurants zijn, als variant op de oprukkende koffieshops. En die straatvoer-bestelauto's. Ga maar eens kijken op de Holland stand op de Expo, die speelt er al helemaal op in (nog tot eind oktober in Milaan).
Ik denk dat er vele mogelijkheden bestaan voor restaurants waar je voor €3,95 - 4,75 en voor € 6,95 -12,50 kunt eten en ook nog wat meenemen. LaPlace kan het, maar er is heel veel innovatie mogelijk. AH en Jumbo kunnen het ook. Caïro en Mumbai met hun streetfood - net als in de Middeleeuws Europa - kunnen ook gebeuren in Amsterdam, Utrecht en Rotterdam.
Ik denk dat Google en Amazon er lastig tegenop kunnen, behalve dan als platform waar je óók de thiuisbezorgingscomponent van die fysieke formules (eten blijft altijd fysiek en heeft een plek en een moment nodig) kunt inroepen.
Dick, horeca en foodservice is geen niche. Maar dat bedoel je waarschijnlijk niet.
Krijn, denk jij dat ter plekke eten in de binnensteden een niche blijft?
Precies Krijn, een niche.