Voor de vierde keer op rij reiken Foodlog, FoodPersonality en Supermarkt.team de Gezonde Innovatie Awards uit. De complimentenprijs voor producten en initiatieven die gezonder eten gemakkelijker maken. Aankomende weken zetten we verschillende genomineerden in de spotlight om beter kennis te maken met hun product.
Vandaag: Lisette Hummelink van Hero over het product Jam Zero. Het Jam Zero recept bevat géén toegevoegde suikers, maar is wel 100% genieten.
Afgelopen augustus bracht Hero als eerste A-merk een zero jam op de markt: twee varianten van het zoete en fruitige beleg, gemaakt zonder toegevoegde suikers en met 50% fruit. Daarmee neemt Hero weer een stap in het gezonder maken van het broodbelegschap in de supermarkt. Hoe is dit product tot stand gekomen?
Binnen het Better for You segment – te vinden in bijna elke categorie in de supermarkt – is er veel mogelijk en zijn al vele proposities getest. Better for You producten zijn producten die beter voor je gezondheid zijn dan reguliere producten, bijvoorbeeld omdat ze minder suiker, minder vet, minder E-nummers, meer proteïne of meer vezels bevatten. Binnen de categorie jam ziet Hero dat dit gezondere segment internationaal sterk groeiende is. Zo geniet een jam met verlaagd suikergehalte een steeds grotere voorkeur vanuit de consument. Vanuit onderzoek merkt de jamproducent ruimte voor nog een additionele propositie.
Op zoek naar minder suiker
De suikermijder wil wél graag genieten, maar is ook bezig met het aantal calorieën dat hij/zij eet. Het is een consument die bewust bezig is met gezondheid en constant op zoek is naar producten die verlaagd zijn in suiker, of waaraan geen suikers zijn toegevoegd. Hero Jam Zero sluit precies aan bij de wensen van deze consument.
Een zero claim kun je maken, maar het product moet ook goed zijn en aan de hoogste smaakeisen voldoen. Dat is een harde voorwaarde voor Hero om het product in de markt te zetten. Met een sterk zero-portfolio, met onder meer B’tween en Cassis, heeft Hero ervaring met het creëren van zero-recepturen.
Het ontwikkelingsteam ging aan de slag met als doel een goede, stevige en zachte textuur, met de smeerbare zachtheid die consumenten gewend zijn in jams. Na het testen van verschillende recepturen zorgde de combinatie van sucralose en maltitol als suikeralternatief voor de winnende combinatie.
“Het product bevat 50% fruit en wordt gezoet met zoetstoffen. De andere 50% omvat de overige ingrediënten. Dit zijn water, zoetstoffen, aroniaconcentraat, geleermiddel, zuurteregelaar, conserveermiddel en verstevigingsmiddel”, vertelt Koren. “We zijn trots op deze volledig gefinetunede receptuur, met als resultaat dat je nu bijna geen typisch ‘zoetstofsmaakje’ meer hebt na het eten van Jam Zero. Daarnaast is het product niet waterig of korrelig, maar smeert ’t echt als een normale jam. Zeker in combinatie met brood of bijvoorbeeld door de yoghurt proef en ruik je vooral de vruchten.”
De minste calorieën
“Een recept voor succes, dus”, legt Sietske Heemskerk, Junior Brand Manager, uit. “Een portie (15 gram) Hero Jam Zero bevat maar 8 calorieën. Dit is het laagste aantal calorieën van alle soorten broodbeleg in de supermarkt, van zuivelbeleg tot smeerpasta’s.”
Met dit product vervolledigt Hero haar jamportfolio en is er een jam voor elke consument. “Of je nu houdt van een volle en rijke jam, liever een wat minder zoete jam eet of geen toegevoegde suikers wilt consumeren, er is voor ieder wat smeers!”, sluit Heemskerk af.
Hero Jam Zero is onder andere verkrijgbaar bij Jumbo, Plus en Albert Heijn.
Dit artikel afdrukken
Zo geniet een jam met verlaagd suikergehalte een steeds grotere voorkeur vanuit de consument“Het is een van onze doelen om ons portfolio voortdurend gezonder te maken. Daar zijn we mee begonnen door de suiker in onze Original Jam te reduceren. Daarna introduceerden we – óók als eerste A-merk, trouwens – een jam met verlaagd suikergehalte. Nu zetten we weer een stap in de goede richting met de introductie van Jam Zero”, vertelt Elleke Koren, Brand Lead bij Hero.
Binnen het Better for You segment – te vinden in bijna elke categorie in de supermarkt – is er veel mogelijk en zijn al vele proposities getest. Better for You producten zijn producten die beter voor je gezondheid zijn dan reguliere producten, bijvoorbeeld omdat ze minder suiker, minder vet, minder E-nummers, meer proteïne of meer vezels bevatten. Binnen de categorie jam ziet Hero dat dit gezondere segment internationaal sterk groeiende is. Zo geniet een jam met verlaagd suikergehalte een steeds grotere voorkeur vanuit de consument. Vanuit onderzoek merkt de jamproducent ruimte voor nog een additionele propositie.
Een zero claim kun je maken, maar het product moet ook goed zijn en aan de hoogste smaakeisen voldoenHero Group heeft met onderzoeksbureau Quantilope gekeken naar de behoefte van jamconsumenten in 5 landen (Nederland, Italië, Spanje, Duitsland en Denemarken). Hieruit blijkt dat er 3 typen jamconsument zijn: traditionele jamgebruikers, natuurlijke jamgebruikers en suikervermijders. “Traditioneel spreekt voor zich”, legt Koren uit. “De natuurlijke jamgebruiker is op zoek naar een jam met minder suiker en zonder zoetstoffen of naar een jam met een verhoogd fruitgehalte (60% of hoger). De suikervermijder is een consument die het liefst zo min mogelijk suiker eet en het niet erg vindt dat dit vervangen wordt door zoetstoffen. De markt momenteel heeft al oplossingen voor de eerste twee, maar nog niet voor de echte suikervermijders. Die bedienen wij nu met onze Jam Zero.”
Op zoek naar minder suiker
De suikermijder wil wél graag genieten, maar is ook bezig met het aantal calorieën dat hij/zij eet. Het is een consument die bewust bezig is met gezondheid en constant op zoek is naar producten die verlaagd zijn in suiker, of waaraan geen suikers zijn toegevoegd. Hero Jam Zero sluit precies aan bij de wensen van deze consument.
Een zero claim kun je maken, maar het product moet ook goed zijn en aan de hoogste smaakeisen voldoen. Dat is een harde voorwaarde voor Hero om het product in de markt te zetten. Met een sterk zero-portfolio, met onder meer B’tween en Cassis, heeft Hero ervaring met het creëren van zero-recepturen.
Zeker in combinatie met brood of bijvoorbeeld door de yoghurt proef en ruik je vooral de vruchtenSucralose en maltitol
Het ontwikkelingsteam ging aan de slag met als doel een goede, stevige en zachte textuur, met de smeerbare zachtheid die consumenten gewend zijn in jams. Na het testen van verschillende recepturen zorgde de combinatie van sucralose en maltitol als suikeralternatief voor de winnende combinatie.
“Het product bevat 50% fruit en wordt gezoet met zoetstoffen. De andere 50% omvat de overige ingrediënten. Dit zijn water, zoetstoffen, aroniaconcentraat, geleermiddel, zuurteregelaar, conserveermiddel en verstevigingsmiddel”, vertelt Koren. “We zijn trots op deze volledig gefinetunede receptuur, met als resultaat dat je nu bijna geen typisch ‘zoetstofsmaakje’ meer hebt na het eten van Jam Zero. Daarnaast is het product niet waterig of korrelig, maar smeert ’t echt als een normale jam. Zeker in combinatie met brood of bijvoorbeeld door de yoghurt proef en ruik je vooral de vruchten.”
De minste calorieën
“Een recept voor succes, dus”, legt Sietske Heemskerk, Junior Brand Manager, uit. “Een portie (15 gram) Hero Jam Zero bevat maar 8 calorieën. Dit is het laagste aantal calorieën van alle soorten broodbeleg in de supermarkt, van zuivelbeleg tot smeerpasta’s.”
Met dit product vervolledigt Hero haar jamportfolio en is er een jam voor elke consument. “Of je nu houdt van een volle en rijke jam, liever een wat minder zoete jam eet of geen toegevoegde suikers wilt consumeren, er is voor ieder wat smeers!”, sluit Heemskerk af.
Hero Jam Zero is onder andere verkrijgbaar bij Jumbo, Plus en Albert Heijn.
Breng je stem uit
Verdient deze nominatie jouw stem? Ga naar de stemwebsite en kies daar jouw favorieten.
Verdient deze nominatie jouw stem? Ga naar de stemwebsite en kies daar jouw favorieten.
Nog 3
Je hebt 0 van de 3 kado-artikelen gelezen.
Op 4 juli krijg je nieuwe kado-artikelen.
Op 4 juli krijg je nieuwe kado-artikelen.
Als betalend lid lees je zoveel artikelen als je wilt, én je steunt Foodlog
Lees ook
Nee, boos ben ik echt niet Wouter en als ik t fout heb heb ik t fout. 'T gaat mij er om dat een pot 'jam' uberhaupt meedoet aan een wedstrijd voor gezonde producten - vind ik een gotspe. Suikers en zoetstoffen (en water) zijn de hoofdbestanddelen. Waarom moet er van de Warenwet trouwens zoveel suiker in? Is dat een terecht voorschrift? En: kan jam of spread 'gezond' zijn?
Boos is Bongers: ‘Een hele kwak in één keer..’.
Wijzer worden we niet van zijn reactie (nr 8).
Het hoge suikergehalte van jam is voorgeschreven. Warenwet! Met minder suiker mag jam zo niet genoemd worden (doet iedereen toch, thuis).
Achterop aardbeien 'fruitspread' van Heijn waar geen bietensuiker aan is toegevoegd, staat dat er per 100 gram 3,1 gram suiker in zit. Uit die aardbeien dus. En (sensatie:) 55 gram zoetstof (nutri-score A).
Hero Zero bevat per 100 gram 3,2 gram suiker en 14 gram zoetstof. En een plens water die niet wordt genoemd achterop het potje. Het kan heer Bongers misschien wat opbeuren. Hij eet ‘een kwak’ zoet water op zijn beschuitje.
Dan een bericht voor ‘suikermijders’, zoals de afdeling marketing van Hero mensen noemt die bang van suiker zijn. Hero zet op Zero: ‘6 kilocalorieën per portie.’ Wordt op de website van Hero een vergissing genoemd. Moet 8 kilocalorieën zijn.
Het heeft weinig belang, maar Bongers reactie vraagt om wat meer houvast.
Fruitpulp in jam bevat van nature al suiker. Suiker is suiker. Omdat je zo'n hele kwak in een keer naar binnen werkt, op je beschuitje, krijg je een suikerpiek te verwerken. Ongezond. Geen toegevoegde suikers? Suiker voegde men altijd toe om je nog meer te laten eten, heeft geen enkele andere functie. Die functie wordt nu overgenomen door zoetstoffen. Effect is net zo ongezond.
Op beide potjes staat dat er laxeermiddel in zit. 'overmatig gebruik kan laxerend effect hebben.'
Dank voor het checken Wouter! Dan valt te constateren dat AH (van meet af aan een supporter van de Nutri-Score) sneller is geweest met scoren voor zijn huismerk dan A-merk Hero en is die score ook voor het A-merk op dit moment een A.
Tot de wetenschappelijke commissie beslist dat (bepaalde) zoetstoffen niet gewenst zijn. Dan zal de score weer veranderen. Ook gezonde voeding is een zaak van voortschrijdende normen.