Nieuws over de coronapandemie vind je overal. Op Foodlog helpen we je het te duiden, door het te rangschikken in 4 thema's. In onze dagelijkse newsroom, het Corona-effect, brengen we je een selectie van de berichten die wij relevant vinden uit de (inter)nationale pers.
Het nieuws van 10 december. Hier vind je onze voorgaande selecties.
In de commentaren kunnen we samen het Corona-effect duiden.
Economische gevolgen
De Nederlandse economie heeft minder schade opgelopen dan eerder werd verwacht (RTL nieuws, zie 4.1). De 'tweede golf' van coronabesmettingen en bijbehorende overheidsmaatregelen pakt minder schadelijk uit dan de eerste golf. De verschillen tussen de sectoren zijn wel groot. Horeca, vervoer & opslag en overige zakelijke diensten (zoals reisbureaus) werden dit jaar het hardst getroffen. De Rabobank verwacht voor de horeca een krimp van 39% en daarmee het verdwijnen van de nodige bars, cafés en restaurants.
De landbouw merkt volgend jaar pas echt de economische gevolgen van de coronacrisis, verwacht de Rabobank. Tot nu toe liet de landbouwsector nauwelijks krimp zien. De verwachting is dat de vraaguitval vanuit de foodservice volgend jaar zowel leidt tot volumekrimp als tot hogere grondstofprijzen. De vleessector krimpt fors, schrijft Boerenbusiness (zie 1.1). De varkenssector en kalversector krimpen volgens de Rabobank volgend jaar met 9% ten opzichte van 2019, vleespluimvee stevent af op een krimp van 10%. Positiever is de bank over de akkerbouwsector die met 2% kan plussen ten opzichte van het pre-coronaniveau.
Containertekort
Er is door de coronacrisis een wereldwijd tekort aan containers en te weinig plaats op schepen. Door gebrekkige concurrentie rijzen de scheepvaarttarieven de pan uit: vrachttarieven liggen drie tot vier keer hoger dan drie weken geleden (De Tijd, zie 1.4). Kort na de uitbraak van Covid-19 stokte de productie, was er minder vracht en werden veel containers ergens 'geparkeerd'. Rederijen namen hun schepen uit de vaart en bestelden minder containers. Na de lockdown van het voorjaar sloegen Europa en de VS massaal aan het consumeren met als gevolg dat er een containertekort ontstond. De afgelopen jaren boekten de containerrederijen nog forse verliezen, maar nu kunnen ze cashen. Voor de grote maritieme containervervoerders is het zelfs lucratief om na het lossen de containers leeg naar China te verschepen. Voor het vervoer van een volle container van China naar de VS krijgt de rederij pakweg $4.000. In omgekeerde richting 10 keer minder. Bovendien bestaat de kans dat een container vanuit de VS in China nog enkele weken inspectie nodig heeft vooraleer hij weer kan worden gebruikt voor export. Voor bijvoorbeeld boeren uit de Amerikaanse Midwest betekent het dat ze hun landbouwproducten nog moeilijk op de boot naar China krijgen. Sinds een week of drie is dit fenomeen nu ook in Europa te zien, aldus De Tijd.
Dit artikel afdrukken
In de commentaren kunnen we samen het Corona-effect duiden.
Economische gevolgen
De Nederlandse economie heeft minder schade opgelopen dan eerder werd verwacht (RTL nieuws, zie 4.1). De 'tweede golf' van coronabesmettingen en bijbehorende overheidsmaatregelen pakt minder schadelijk uit dan de eerste golf. De verschillen tussen de sectoren zijn wel groot. Horeca, vervoer & opslag en overige zakelijke diensten (zoals reisbureaus) werden dit jaar het hardst getroffen. De Rabobank verwacht voor de horeca een krimp van 39% en daarmee het verdwijnen van de nodige bars, cafés en restaurants.
De landbouw merkt volgend jaar pas echt de economische gevolgen van de coronacrisis, verwacht de Rabobank. Tot nu toe liet de landbouwsector nauwelijks krimp zien. De verwachting is dat de vraaguitval vanuit de foodservice volgend jaar zowel leidt tot volumekrimp als tot hogere grondstofprijzen. De vleessector krimpt fors, schrijft Boerenbusiness (zie 1.1). De varkenssector en kalversector krimpen volgens de Rabobank volgend jaar met 9% ten opzichte van 2019, vleespluimvee stevent af op een krimp van 10%. Positiever is de bank over de akkerbouwsector die met 2% kan plussen ten opzichte van het pre-coronaniveau.
Containertekort
Er is door de coronacrisis een wereldwijd tekort aan containers en te weinig plaats op schepen. Door gebrekkige concurrentie rijzen de scheepvaarttarieven de pan uit: vrachttarieven liggen drie tot vier keer hoger dan drie weken geleden (De Tijd, zie 1.4). Kort na de uitbraak van Covid-19 stokte de productie, was er minder vracht en werden veel containers ergens 'geparkeerd'. Rederijen namen hun schepen uit de vaart en bestelden minder containers. Na de lockdown van het voorjaar sloegen Europa en de VS massaal aan het consumeren met als gevolg dat er een containertekort ontstond. De afgelopen jaren boekten de containerrederijen nog forse verliezen, maar nu kunnen ze cashen. Voor de grote maritieme containervervoerders is het zelfs lucratief om na het lossen de containers leeg naar China te verschepen. Voor het vervoer van een volle container van China naar de VS krijgt de rederij pakweg $4.000. In omgekeerde richting 10 keer minder. Bovendien bestaat de kans dat een container vanuit de VS in China nog enkele weken inspectie nodig heeft vooraleer hij weer kan worden gebruikt voor export. Voor bijvoorbeeld boeren uit de Amerikaanse Midwest betekent het dat ze hun landbouwproducten nog moeilijk op de boot naar China krijgen. Sinds een week of drie is dit fenomeen nu ook in Europa te zien, aldus De Tijd.
2. Sporen van nieuwe voedselsystemen
Toelichting ›-
Corona raakt veehouderij volgend jaar pas echt
Boerenbusiness -
Horecastarters krijgen geen euro: ‘We zijn het kind van de rekening’
Het Parool -
'De nachtploeg van Volvo komt niet meer voor bier en chips'
De Tijd -
'Containerreders gijzelen de wereldhandel'
De Tijd -
Kabinet versobert steunpakket nog even niet, om bedrijven door het laatste stuk tunnel te helpen
NRC -
Geen versobering maar verruiming van miljardensteun, is dat wel verstandig?
NOS -
Keiharde clash Dijkhoff en Wilders: ‘U laat ze stikken’
De Telegraaf -
Verzuipende horeca een worst voorhouden is sadistisch
AD
1. Scheuren in de voedselketen
Toelichting ›-
HelloFresh Shares Soar As It Raises Its Sales Forecasts Again
ESM magazine -
Herman den Blijker geeft live kookworkshop aan 1000 mensen tegelijk
Misset Horeca -
Ocado Retail profits to double as shoppers stay at home
The Financial Times -
Starbucks Boosts Outlook, Sees 20,000 More Cafes With Worst Over
Bloomberg -
Aanpassing regels coronasteun voor agrosector
Boerderij
3. Het 'nieuwe gezond'
Toelichting ›-
Ja, je kunt coronavaccinatie weigeren. Daarom pleit deze hoogleraar gezondheidsrecht voor dwang
Trouw -
Ondernemers kijken reikhalzend uit naar testevenementen met sneltesten
NOS -
Coronakilo’s bij 17 procent van de volwassenen
Nieuws voor Diëtisten -
Gezonde Nederlanders mogelijk al voor de zomer gevaccineerd
AD -
More than half of Americans are willing to receive covid vaccine, poll finds
Independent -
‘Registreer wie welk vaccin krijgt’, zeggen de apothekers
NRC -
'Registratie nodig van wie welk coronavaccin heeft gekregen'
NOS -
COVID Fuels Depression In Pregnant Women, New Moms
WebMD -
Van Dissel waarschuwt voor gevolgen onvoorzichtigheid tijdens feestdagen
NOS -
Ontwijk niet langer het gesprek over vaccinatieplicht
NRC -
Coronavirus: Germans gaining weight during pandemic
Deutsche Welle -
Food in the Coronavirus era: cookie addiction ?
FoodPolitics
4. Overig
-
Rabobank: schade van coronacrisis aan de economie valt mee
RTL nieuws -
Air pollution roars back in parts of UK, raising Covid fears
The Guardian -
China Tells Cabin Crew to Wear Diapers on Risky Covid Flights
Bloomberg -
Felle Kamerdebatten coronasteun
BNR -
Limburgse Beppie (1,48 m) houdt studenten op corona-afstand
Metro -
Belgische rechter zet streep door verbod op kerkdiensten
De Telegraaf -
Quarantaine-regels massaal aan laars gelapt: hoestend naar super
De Telegraaf -
Emotionele Merkel bepleit harde lockdown na recordaantal doden
Het Financieele Dagblad -
Kabinet vraagt bedrijven om nog even vol te houden. ‘We zien een klein lichtje branden: het vaccin’
Trouw -
Covid Decision Making Must Refocus on Science: Johns Hopkins
Bloomberg
Nog 3
Je hebt 0 van de 3 kado-artikelen gelezen.
Op 3 augustus krijg je nieuwe kado-artikelen.
Op 3 augustus krijg je nieuwe kado-artikelen.
Als betalend lid lees je zoveel artikelen als je wilt, én je steunt Foodlog