Het nieuws van 10 december. Hier vind je onze voorgaande selecties.

In de commentaren kunnen we samen het Corona-effect duiden.

Economische gevolgen
De Nederlandse economie heeft minder schade opgelopen dan eerder werd verwacht (RTL nieuws, zie 4.1). De 'tweede golf' van coronabesmettingen en bijbehorende overheidsmaatregelen pakt minder schadelijk uit dan de eerste golf. De verschillen tussen de sectoren zijn wel groot. Horeca, vervoer & opslag en overige zakelijke diensten (zoals reisbureaus) werden dit jaar het hardst getroffen. De Rabobank verwacht voor de horeca een krimp van 39% en daarmee het verdwijnen van de nodige bars, cafés en restaurants.

De landbouw merkt volgend jaar pas echt de economische gevolgen van de coronacrisis, verwacht de Rabobank. Tot nu toe liet de landbouwsector nauwelijks krimp zien. De verwachting is dat de vraaguitval vanuit de foodservice volgend jaar zowel leidt tot volumekrimp als tot hogere grondstofprijzen. De vleessector krimpt fors, schrijft Boerenbusiness (zie 1.1). De varkenssector en kalversector krimpen volgens de Rabobank volgend jaar met 9% ten opzichte van 2019, vleespluimvee stevent af op een krimp van 10%. Positiever is de bank over de akkerbouwsector die met 2% kan plussen ten opzichte van het pre-coronaniveau.

Containertekort
Er is door de coronacrisis een wereldwijd tekort aan containers en te weinig plaats op schepen. Door gebrekkige concurrentie rijzen de scheepvaarttarieven de pan uit: vrachttarieven liggen drie tot vier keer hoger dan drie weken geleden (De Tijd, zie 1.4). Kort na de uitbraak van Covid-19 stokte de productie, was er minder vracht en werden veel containers ergens 'geparkeerd'. Rederijen namen hun schepen uit de vaart en bestelden minder containers. Na de lockdown van het voorjaar sloegen Europa en de VS massaal aan het consumeren met als gevolg dat er een containertekort ontstond. De afgelopen jaren boekten de containerrederijen nog forse verliezen, maar nu kunnen ze cashen. Voor de grote maritieme containervervoerders is het zelfs lucratief om na het lossen de containers leeg naar China te verschepen. Voor het vervoer van een volle container van China naar de VS krijgt de rederij pakweg $4.000. In omgekeerde richting 10 keer minder. Bovendien bestaat de kans dat een container vanuit de VS in China nog enkele weken inspectie nodig heeft vooraleer hij weer kan worden gebruikt voor export. Voor bijvoorbeeld boeren uit de Amerikaanse Midwest betekent het dat ze hun landbouwproducten nog moeilijk op de boot naar China krijgen. Sinds een week of drie is dit fenomeen nu ook in Europa te zien, aldus De Tijd.

3. Het 'nieuwe gezond'

Toelichting ›

4. Overig

Dit artikel afdrukken