Het Corona-effect van 28 december 2021, de Foodlog-selectie van het coronanieuws uit de (inter)nationale pers. Het Corona-effect belicht scheuren in de voedselketen, sporen van nieuwe voedselsystemen en het 'nieuwe gezond'. Hier vind je onze voorgaande selecties, in Gespot onze dagelijkse newsroom.
Met ingang van 3 januari gelden in Frankrijk weer nieuwe, strengere coronamaatregelen (Het Financieele Dagblad, 4.3). Eén daarvan zorgt voor een storm van kritiek op de sociale media en grote vraagtekens bij talloze bedrijven. Eten en drinken in het openbaar vervoer wordt verboden (Huffington Post, 1.1). Dat is niet zo erg voor een bus- of treinritje over korte afstanden, maar de maatregel geldt ook voor lange afstandsreizen per bus, hoge snelheidstrein en vliegtuigen.
Dat betekent dus ook voor de vluchten tussen de Franse overzeese gebieden, zoals Martinique of Réunion, en het vasteland.
Een vlucht van meer dan 12 uur zonder eten of drinken? De minister van de Overzeese gebieden, Sébastien Lecornu, moet het antwoord vooralsnog schuldig blijven. Zijn collega van Transport, Jean-Baptiste Djebbari, heeft in ieder geval al wel een knoop doorgehakt: in de treinen gaan de barrijtuigen dicht en moeten reizigers verplicht, met mondmasker op en zonder te eten of te drinken, op hun stoel blijven zitten. Ook bij een traject Parijs-Nice, waar je langer dan 8 uur over doet.
Busbedrijven zoals Flixbus en Blablacar, die lange afstandsreizen aanbieden, hebben minder moeite met de maatregel. Eten en drinken is aan boord niet te koop en om de 2 uur is er een pauze. "We zullen onze reizigers aanmoedigen dan iets te eten of te drinken", klinkt het (BFM Business, 1.3). De luchtvaartmaatschappijen die de Franse overzeese gebieden bedienen, onthouden zich van commentaar tot het decreet met maatregelen gepubliceerd is. "Elke gezondheidsmaatregel die in de teksten zal worden opgenomen, zal ook worden gehandhaafd," zei minister Djebbari droogjes.
Dit artikel afdrukken
Dat betekent dus ook voor de vluchten tussen de Franse overzeese gebieden, zoals Martinique of Réunion, en het vasteland.
Een vlucht van meer dan 12 uur zonder eten of drinken? De minister van de Overzeese gebieden, Sébastien Lecornu, moet het antwoord vooralsnog schuldig blijven. Zijn collega van Transport, Jean-Baptiste Djebbari, heeft in ieder geval al wel een knoop doorgehakt: in de treinen gaan de barrijtuigen dicht en moeten reizigers verplicht, met mondmasker op en zonder te eten of te drinken, op hun stoel blijven zitten. Ook bij een traject Parijs-Nice, waar je langer dan 8 uur over doet.
Busbedrijven zoals Flixbus en Blablacar, die lange afstandsreizen aanbieden, hebben minder moeite met de maatregel. Eten en drinken is aan boord niet te koop en om de 2 uur is er een pauze. "We zullen onze reizigers aanmoedigen dan iets te eten of te drinken", klinkt het (BFM Business, 1.3). De luchtvaartmaatschappijen die de Franse overzeese gebieden bedienen, onthouden zich van commentaar tot het decreet met maatregelen gepubliceerd is. "Elke gezondheidsmaatregel die in de teksten zal worden opgenomen, zal ook worden gehandhaafd," zei minister Djebbari droogjes.
1. Scheuren in de voedselketen
Toelichting ›-
Covid-19: Boire et manger interdit dans les transports longue distance, la mesure qui fait tiquer
Huffington Post -
Trains, cars, avions: le casse-tête de l'interdiction de manger et boire dans les transports
BFM Business -
Wat doen klantentellers en Nederlanders met kerstdrukte?
Retail Detail -
Franse sportschool en restaurant straks alleen voor gevaccineerden
NRC
2. Sporen van nieuwe voedselsystemen
Toelichting ›3. Het 'nieuwe gezond'
Toelichting ›-
Infectioloog Jeroen van der Hilst: "Modellen voor omikron waren te gitzwart door foute aannames"
Het Nieuwsblad -
Zwembad Hilversum hoeft coronatoegangsbewijs niet te controleren
RTL Nieuws -
CDC shortens Covid isolation period to 5 days for people without symptoms
NBC News -
Boostertoeristen in Duitsland: 'In Nederland duurt het te lang'
NOS
4. Overig
-
Grotere kloof tussen laag- en hoogopgeleide jongeren door corona
NRC -
Hoe supermodel Doutzen Kroes van haar rots stuiterde
Trouw -
Frankrijk voert strengere covid-maatregelen in, Engeland niet
Het Financieele Dagblad -
Apple closes stores to customers in New York City due to surge in Covid cases
CNBC -
Franse regering wil vaccinatiepas en komt ook met nieuwe maatregelen
NOS -
Omikron velt personeel en hele luchtvaart
NRC
Nog 3
Je hebt 0 van de 3 kado-artikelen gelezen.
Op 2 oktober krijg je nieuwe kado-artikelen.
Op 2 oktober krijg je nieuwe kado-artikelen.
Als betalend lid lees je zoveel artikelen als je wilt, én je steunt Foodlog
'Eten en drinken in het openbaar vervoer wordt verboden', maar niet altijd onmogelijk op lange afstanden, zie hier onder.
Het betreft voor de 3e keer het sluiten van de barrijtuigen in de TGV's.
Analyses van het Louis Pasteur instituut hebben eerder al aangetoond dat het besmettingsgevaar in het langeafstands-OV sterk verhoogd is met 30-70% voor de delta variant, in de zomer.
"Op langeafstandstreinen zullen de barrijtuigen gesloten zijn", zei minister van Vervoer Jean-Baptiste Djebbari dinsdag. De barrijtuigen waren al gesloten van 16 maart tot en met 4 juli 2020, en van 2 november 2020 tot en met 9 juni 2021 op hogesnelheidstreinen. Het doel is om lopen door de lange treinstellen te beperken. De regels moeten nog gestalte krijgen.
Wel tolerantie en gezond verstand.
Dit betekent niet dat u moet wachten tot u op uw bestemming bent aangekomen, vooral niet op langere trajecten. Eten en drinken tijdens de reis is mogelijk, zolang het maar geen uren duurt, vooral voor kinderen. "Er zal hier en daar een aantal ontspanningsmogelijkheden zijn voor kinderen, en om water te kunnen drinken," kondigde Jean-Baptiste Lemoyne, gedelegeerd minister van Toerisme en KMO's, deze woensdag aan op France Inter. De regel zal dus "met onderscheidingsvermogen" en gezond verstand worden toegepast.
Bron: France Bleu