image

Het was een openhartige bekentenis: snackbars zijn gewoon ongezond, ophouden dus met het 'geouwehoer' over gezond eten en te dik zijn. Aldus Roger Gielen van Snackpoint in de vakkrant Snackkoerier en geciteerd door Marketingtribune.
Dat zegt Gielen op een moment waarop van alle kanten de bewijzen binnenkomen dat obesitas (overgewicht) verantwoordelijk is voor m.n. diabetes en hartklachten. Nieuw onderzoek toont aan dat diabetes niet alleen voor diabetes-2 (het lichaam reageert niet op insuline), maar ook voor de fundamentelere vorm diabetes-1 (het lichaam produceert geen insuline) zorgt. Insuline is nodig om ter regulering van de bloedsuikers, die anders tot fatale hoogte kunnen oplopen.
Voor overheden begint de maat vol te raken. Er wordt wetgeving op het gebied van voeding overwogen. De voedingsindustrie overweegt zelfregulering . Er worden financiële prikkels voorgesteld om het publiek tot ander gedrag aan te zetten.

Gielen lijkt te capituleren op een moment dat er geen houden meer aan is. En inderdaad: hoe wil je het huidige aanbod van snackbars aan de goede kant van de streep krijgen?
Toch jeuken mijn vingers: zou het zo moeilijk zijn om vreselijk lekkere snacks te bedenken die niet ongezond zijn?

Ik geloof er eerlijk gezegd niets van en denk dan ook dat dit een klassiek geval van 'marketing bijziendheid' is. Snackbars doen in handig mee te nemen eten, niet per definitie in vieze vette hap. Het snackbar-wezen heeft zich te weinig ontwikkeld.
Het ontwikkelpotentieel zie je overigens overal om je heen. Denk alleen al aan de wok-to-go's en sushi-tentjes op stations en in de stad. Wie zegt dat de snackbar ten dode is opgeschreven?

Een ideetje, als ik mag: ga bijv. eens praten met de Euro-toques en ontwikkel een nieuwe lijn snacks. Net als Ikea wordt dat 'democratisch design'.
Dit artikel afdrukken