Ik kreeg het nieuws gisteren van verschillende trouwe lezers - dank! - doorgespeeld: omega-3 verdwijnt weer van het toneel.

Voedselfabrikanten hebben nieuws en trends nodig om wat extra geld te kunnen maken. Er moet 'iets' extra in het product zitten, anders koop je het niet. Maar als iedereen het erin stopt, is de lol eraf.
Becel liet de de omegaatjes-6 (linolzuur) in de mode komen, maar ze bleken slecht voor onze opname van omegaatjes-3. Dus moest er flink wat aan de drietjes worden gedaan. Het bleef zinloos weinig, want onze voeding druipt van de goedkope plantaardige olie en dus van de zesjes. Door al die zesjes, kunnen we de drietjes waarschijnlijk nauwelijks opnemen.

Maar dan blijkt er weer iets anders aan de hand te zijn. Net nu de drietjes tussen ieders oren zitten, zijn ze opeens niet meer nodig. Iedere voedselfabrikant is er druk mee en dus ... leidt het tot te weinig onderscheidend vermogen. Laat maar, zeggen de fabrikanten, want die omegaatjes zijn best kostbaar maar leveren geen meerwaarde meer op.
Nou weet je dus hoe het zit met je gezondheid uit de fabriek.

De 'dit is gezond'lifecycles volgen elkaar in razend tempo op. Wanneer begonnen die drietjes eigenlijk? Wat wordt de volgende hype? En waarom zouden we eigenlijk nog vertrouwen hebben in etenswarenmakers die onze gezondheid zo onbeschaamd laten afhangen van hun winst?

Groentenboeren, bakkers, slagers, vis- en kaasboeren: grijp je kans! Vertel mensen dat ze maar beter weer kunnen gaan eten in plaats van onbetrouwbare supplementen te slikken. Supplementenmakers kunnen er ook van profiteren. Zij kunnen zeggen dat je bij hen tenminste krijgt wat je wilt hebben. Geen commerciele eetmeuk.

Eten is eten, pillen zijn pillen.
Dit artikel afdrukken