![image](/images/uploads/eetmeters-en-veevoer.jpg)
Prima basis voor een Nieuw Boeren Marketing Offensief (NBMO) dus. Past naadloos bij het beleid, want Verburg wil een consumentgedreven minister van LNV zijn.
Maar nee. Nu ze eindelijk een leuk idee krijgen aangereikt om heel praktisch aan consumentenmarketing te gaan doen, blijken de boeren er niet blij mee. Het verbaast me niks. Het lijkt zo'n mooie gedachte:
- zo komt er minder soja uit ontbost regenwoud
- zo hoeft het voer niet over tienduizenden kilometers vervoerd te worden
- zo creëren we weer een gesloten, duurzame cyclus waarin een plant wordt gegeten door een dier dat de resten daarvan uitpoept als mest die weer kan dienen als voer voor de plant
Logisch, denkt de stadse burger vanuit zijn laatste restjes goeie boerenverstand. Dat is het ook.
Niettemin zijn er nog wel een paar praktische vragen op te lossen:
- vrijwel alle tarwe en maïs die in Nederland verbouwd wordt is veevoer: gaat die naar Nederlandse dieren of exporteren we die?
- er wordt hier veel meer vlees 'gemaakt' dan opgegeten: hoeveel voer heeft de op export gerichte Nederlandse varkens- en kippenstapel nodig en kan dat in Nederland wel verbouwd worden?
- zo nee, moeten varkens-, kippen- en veehouders dan maar afbouwen, zoals Milieu Defensie, Wakker Dier en de PvdD willen? Dat lijkt me toch wat meer dan een 'logisch gevolg van beleid'.
- zo ja, wat betekent het dan voor het rendement dat Nederlandse akkerbouwers dan van hun akkers halen? Veevoer is tenslotte laagwaardiger dan mensenvoer, dus waarom zou je het gaan verbouwen als je een rendabeler afzet hebt?
Ik kan het niet allemaal zo snel uitrekenen, maar vermoed dat 'eetmetervriendelijk veevoer' wel heel snel gezegd is.
Trouwens, wie zegt dat de uitstoot per kilo voer uit Zuid-Amerika of de VS voor meer uitstoot zorgt dan het vervoer van een kilo graan uit Noord-Oost Groningen naar die Brabantse kippenhouder of zelfs naar die varkenshouder uit Oldambt (Groningen) omdat het voer eerst tot voer moet worden gemaakt door - ik noem maar een grote Brabantse voermaker - Cehave uit Veghel?
Zelfs over heel veel kilometers meer stoten kilo's per schip nl. eindeloos minder CO2 uit dan kilo's per auto. Al helemaal als die nog een paar keer op en neer moeten worden gereden ook. Graan uit Groningen voor een Goninger varkenshouder gaat minstens 3x heen en weer. Als het in Rotterdam aankomt en daar verwerkt wordt is het maar 1 ritje.
Als we straks weer hypermoderne oceaanwaardige zeilschepen hebben, wordt het pleit al helemaal beslecht in het voordeel van voerteelt elders, waar de grondprijzen minder hoog zijn.
Over de poep die weer naar de akkerbouwer terug moet, hebben we het nog niet eens gehad. Weet je waarom boeren in Nederland moeten betalen om van hun mest af te komen terwijl ze er bijv. in Duitsland geld voor krijgen (heel bio-logisch, want mest is een kostbare grondstof)? Omdat we veel te veel stront hebben om het in onze akker- en tuinbouw kwijt te kunnen.
Als we alles in de havens van Rotterdam concentreren - kippen- en varkensflats dus, met geintegreerde slachterijen en verwerking - kunnen we de stront van van verre aangevoerd voer weer verwerken tot hoogwaardige mest en per CO2-neutraal schip terugsturen. Dan hebben we het tenminste echt over eetmetervriendelijkheid, een gesloten voer-stront CO2-cyclus en innovatie.
Ach, ik noem maar wat. Had dan ook vroeger een baas die het altijd zo zei: 'Is het beleid, of is er echt over nagedacht?'
Nog 3
Je hebt 0 van de 3 kado-artikelen gelezen.
Op 4 juli krijg je nieuwe kado-artikelen.
Op 4 juli krijg je nieuwe kado-artikelen.
Als betalend lid lees je zoveel artikelen als je wilt, én je steunt Foodlog
TROUWENS Dick, de CO2 uitstoot van veetelt is niet alleen maar van de graan/soja.. maar ook van elk phase van dit cyclus (ik heb het over industrieël veetelt en vlees productie).
En product die KOEL moet blijven en verpakt op een bepaalde manier voor hygiëne is aanziennlijk zwaarder qua CO2 uitstoot te vervoeren dan een ... KOFFIEBOON, die makkelijk in een schipbuik mag zitten.
Dit is een complex verhaal - met veel kanten.
En hoewel ik ook een stukje dierelijke vlees lekker en feestelijk vind op z'n tijd, het grootste involed die je hebben kunt op het milieu is zsm zo weinig mogelijk vlees te eten, en als wel... lokaal biologische vlees.
Het pers om Jamie's verhaal zit ook vol met problemen en oppervlakkigheden. Heeft ook met de farm subsidies te maken dat SOMMIGE boeren het geen fijn idee vinden.
Complex verhaal.
Foodmiles is natuurlijk niet de enige reden waarom je 'buy Dutch' zou willen promoten. je kunt ook denken aan versterking van de economie of een beter in de hand houden van voedselveiligheid (eigen controles). Dat laatste is vooral voor de Zweden een argument om Zweeds te kopen. Milieufanaten als de Zweden zijn, Kronfågel noemt het hele foodmiles argument niet, terwijl dat hoogstwaarschijnlijk nog een extra verkoopargument zou kunnen betekenen. dat het Zweeds is, is genoeg argument (vooral omdat eerst het beeld is gecreëerd dat de Zweden zo ongeveer de enige salmonella-vrije kip ter wereld levert).
Overigens:
"Zelfs over heel veel kilometers meer stoten kilo's per schip nl. eindeloos minder CO2 uit dan kilo's per auto."
Da's helemaal waar, Dick. Alleen jammer dat dat graan elders niet direct in schepen geteeld wordt, en naar alle waarschijnlijkheid nog niet eens naast een haven, maar ook dáár vervoerd moet worden, vaak over lange afstanden, want die Zuid-Amerikaanse landen zijn tikkie groter dan nederland.....
Voor alle duidelijkheid - mocht iemand me mis verstaan: ik beweer niet dat de consument niet kan nadenken, maar dat hij het aanbod niet kan veranderen. Die taak ligt bij ondernemers. Zij weten hoe ze voor de consument prijs- en kwaliteitstechnisch iets aantrekkelijks in elkaar kunnen zetten. Da's hun werk.
Precies, als we de consument willen laten denken duurt het nog heel lang. Dat is ook nergens voor nodig. De consument hoeft z'n eigen product niet van A tot Z te verzinnen. Bied hem en haar een goed product.
Het is een kwestie van verantwoordelijk ondernemerschap om daar ruimte voor te maken. Daar zitten de boeren alleen klem: er zitten teveel stappen tussen hen en de markt.
Toch is dat ook makkelijk gezegd. Een groothandelaar in groenten en fruit zei me vorig jaar dat boeren produceren voor de markt ipv voor de consument. Aangezien de markt prijs ipv kwaliteit betekent, helpt dat ook niet echt mee.
Die Senseo zou ik Philips afraden, als ze er niet meteen een beter apparaat van maken ;-)
Dick, is er al een Senseo in hip Greenpeace groen?
Tuurlijk moet je het zo spelen. Voor een abonnement op save the world zullen weinigen het doen