![image](/images/uploads/hamburger.jpg)
Er zijn twee mogelijkheden:
- ofwel AH spreekt de waarheid op de sticker en vlees blijft goedkoop en een middel om klanten te lokken met aanbiedingen
- ofwel dit is een reclameleugentje dat hoort bij het spel, maar AH heeft wel degelijk een toekomststrategie om tot beter geprijsd vlees te komen (en wellicht 80-gramsporties?)
De achtergrond van het dilemma is duidelijk. AH wil zich graag MVO tonen en beantwoorden aan de groeiende vraag naar biologisch. Maar de grootgrutter uit Zaandam wil ook niet de vrieskistfetisjisten missen die op de kiloknallers komen aanzwermen. De oplossing is beide soorten neer te leggen: diervriendelijk en dieronvriendelijk. Maar dat betekent dat AH niet MVO is op dit vlak en de bal bij de consument legt.
Maar op de Volwaard-site wordt het tegendeel beweert: "Volwaard is exclusief te koop bij ... supermarktketens die voorop lopen met een maatschappelijk verantwoord dierbewust assortiment. Dit zijn AH XL, Coop, Jan Linders, Jumbo en Supercoop." Het concept Volwaard is nadrukkelijk bedoeld om toe te werken naar meer diervriendelijk vlees en ligt dus alleen bij winkels die MVO zijn in het vleesvlak.
Ik heb beide organisaties per mail de vraag gesteld of er toekomstplannen zijn om dit ongerijmde weer recht te krijgen. Ik kan me niet voorstellen dat Volwaard deze AH-strategie "maatschappelijk verantwoord dierbewust" kan blijven noemen. En ik kan me moeilijk voorstellen dat AH zich buiten het neerleggen van biovlees niet MVO wil tonen. En zoals hieronder al wordt aangetoond, de tijd van maar wat aanrommelen is voorbij.
Nog 3
Je hebt 0 van de 3 kado-artikelen gelezen.
Op 3 augustus krijg je nieuwe kado-artikelen.
Op 3 augustus krijg je nieuwe kado-artikelen.
Als betalend lid lees je zoveel artikelen als je wilt, én je steunt Foodlog
Ik ben inderdaad cynisch, maar ook hoop ik dat de supermarkten de voortrekkersrol zullen gaan vervullen.
En wanneer doen ze dat? Als de markt er is. Het risico van verliezen leggen ze bij de klanten door exorbitante prijzen te vragen. Daardoor koopt de klant minder bio en zo. En blijft bio een klein product.
Als de supermarkten zich eens niet zo graag voor willen laten staan op de verkoop van MVO-producten, maar ze gewoon stilzwijgend in het schap zouden leggen tegen misschien iets hogere prijzen, dan koopt men het gewoon. Prijzen van vooral verse producten schommelen immers toch al erg veel, dus niemand heeft het in de gaten.
En vooral nu iedereen wat meer te besteden heeft, wordt het veel gemakkelijker om die MVO gewoon in het schap te leggen zonder ophef.
Pjotr, is dat niet de kern van de hele zaak? De retail weigert verantwoordelijkheid te nemen, waar je dat wel zou willen/mogen/kunnen verwachten. Ze zijn immers deel van de samenleving en vervullen een sleutelpositie. Je gaat vaker naar de AH dan naar een overheidsloket.
Echte MVO wil zeggen die verantwoordelijke rol serieus te nemen en niet afwachten tot de klant erom vraagt. Ik wil niet zo cynisch zijn als jij en denken dat dat onmogelijk is. Maar er is een ander soort van management voor nodig.
Mijn mening is daarin anders, zoals ik al eerder heb aangegeven. Jammer genoeg een gevolg van de cynische gedachtengang dat de marketingwereld denkt zoals de klant koopt. Of, om te spreken met Freek de Jonge: wiens brood men eet, diens woord men preekt.
Geweldig!!
Maar de fundamentele vraag blijft: wil AH meehelpen een meer diervriendelijke samenleving te bewerkstelligen? Mijn mening blijft dat uit hun MVO-statement volgt dat ze niet akkoord zouden moeten kunnen zijn met de ernstige vormen van bio-industrie.
Knap van die Taalprof. Ik ken hem via de site van de Taalpuristen. Vaak vind ik hem te technisch theoretisch. Een rechter zal waarschijnlijk meer aandacht hebben voor hetgeen een normaal mens zal begrijpen.
Ik gok bij jouw voorbeeld van de zaterdag verlaagde prijs dat de rechter zal zeggen dat de prijs afgelopen zaterdag is verlaagd.
Bij 'blijvend verlaagd' wordt nergens duidelijkheid geschapen over de mate van verlaging en ten opzichte van wat. Maar ik weet bijna zeker dat die blijvende verlaging geldt ten opzichte van de adviesprijs, maar dat is in elke winkel het geval. Makkelijke bewering, dus, en altijd waar.