image

Er zijn twee mogelijkheden:
- ofwel AH spreekt de waarheid op de sticker en vlees blijft goedkoop en een middel om klanten te lokken met aanbiedingen
- ofwel dit is een reclameleugentje dat hoort bij het spel, maar AH heeft wel degelijk een toekomststrategie om tot beter geprijsd vlees te komen (en wellicht 80-gramsporties?)

De achtergrond van het dilemma is duidelijk. AH wil zich graag MVO tonen en beantwoorden aan de groeiende vraag naar biologisch. Maar de grootgrutter uit Zaandam wil ook niet de vrieskistfetisjisten missen die op de kiloknallers komen aanzwermen. De oplossing is beide soorten neer te leggen: diervriendelijk en dieronvriendelijk. Maar dat betekent dat AH niet MVO is op dit vlak en de bal bij de consument legt.

Maar op de Volwaard-site wordt het tegendeel beweert: "Volwaard is exclusief te koop bij ... supermarktketens die voorop lopen met een maatschappelijk verantwoord dierbewust assortiment. Dit zijn AH XL, Coop, Jan Linders, Jumbo en Supercoop." Het concept Volwaard is nadrukkelijk bedoeld om toe te werken naar meer diervriendelijk vlees en ligt dus alleen bij winkels die MVO zijn in het vleesvlak.

Ik heb beide organisaties per mail de vraag gesteld of er toekomstplannen zijn om dit ongerijmde weer recht te krijgen. Ik kan me niet voorstellen dat Volwaard deze AH-strategie "maatschappelijk verantwoord dierbewust" kan blijven noemen. En ik kan me moeilijk voorstellen dat AH zich buiten het neerleggen van biovlees niet MVO wil tonen. En zoals hieronder al wordt aangetoond, de tijd van maar wat aanrommelen is voorbij.
Dit artikel afdrukken