Volgens de onderzoekers verspreidt het coronavirus zich als een typische epidemie exponentieel van persoon tot persoon. Desondanks zagen zij – rekening houdend met de veronderstelde incubatietijd – een ‘abnormale versnelling’ in het aantal besmettingsgevallen in de Povlakte. Zij vergeleken vervolgens regionale data van luchtvervuiling door fijnstof met bevestigde besmettingsgevallen in dezelfde regio.
De onderzoekers suggereren dat, met een vertraging van 14 dagen door de incubatietijd van SARS-CoV-2, de dagelijkse percentages van nieuwe infecties in de Povlakte nauw samenhangen met het fijnstofniveau daar. Dit bewijst volgens hen dat fijne stofdeeltjes een “effectieve vector zijn voor het transport, de verspreiding en de verspreiding van virale infecties”, schrijft het Duitse magazine Telepolis. Zij zien een correlatie “tussen de overschrijding van de wettelijke grenswaarden voor fijnstofconcentraties in de periode van 10 februari tot 29 februari en het aantal gevallen van COVID-19-besmetting geregistreerd op 3 maart”.
Hoge concentraties van fijnstof zouden de verspreiding van de epidemie in sommige provincies kunnen hebben vergroot in vergelijking met andere gebieden waar dat niet het geval was. In de publicatie vergelijken de onderzoekers de Povlakte met Rome, waar de verspreiding van het virus een ander patroon liet zien. Zij onderbouwen hun theorie ten slotte met data uit China. In Wuhan was de luchtvervuiling halverwege en eind januari 2020 zeer hoog. Begin februari was er een hoge mate van vervuiling door stofdeeltjes, die, op enkele uitzonderingen na, vanaf 7 februari tot aan het eind van de maand aanzienlijk en voortdurend afnam, een trend die zich tot in maart doorzette.
Net als in China heeft Covid-19 geleid tot een afname van de luchtvervuiling in de Povlakte. Als de luchtvervuiling de viraliteit verhoogt, zou de verspreiding van het virus met het afnemen van de fijnstofconcentraties ook moeten vertragen.
Results: We found that an increase of only 1 myg/m3 in PM2.5 is associated with a 15% increase
— guenter stertenbrink (@gsgs2) April 8, 2020
in the COVID-19 death rate, https://t.co/9RxflAnjui
Er wordt veel geschreven over de rol van #luchtvervuiling en het risico op #COVID19. Luchtvervuiling kan leiden tot luchtwegaandoeningen en respiratoire infecties, daarover zijn wetenschappers het wel eens. Maar in hoeverre speelt het een rol bij corona? Een draadje. 1/13
— Lidwien Smit (@LidwienSmit) April 10, 2020
Op 4 juli krijg je nieuwe kado-artikelen.
Als betalend lid lees je zoveel artikelen als je wilt, én je steunt Foodlog
Daar lijkt het zo te zien wel degelijk op Peter. Je bent wat je eet.
Even wat anders (maar ook weer niet). Zou er een verband kunnen zijn tussen samenstelling darmflora en ernst van de symptomen?
Dank, ook de relaties met de situaties inzake biodiesel, zoals vertaald geschetst in het artikel ondersteunen de strekking extra met:
>> Italië heeft een technologie ontwikkeld die inhoudt dat gebruikte olijfolie uit restaurants wordt verzameld en omgezet in biodiesel. Hoewel Italië ggo-gewassen niet toestaat, wordt glyfosaat routinematig gebruikt om het onkruid dat rond de olijfbomen groeit te controleren.
Lombardije, Italië is een hot spot voor COVID-19 nog voordat de epidemie naar voren kwam in de VS Lombardije heeft een ernstig probleem met luchtvervuiling, met name met betrekking tot diesel[8].
De drie toonaangevende steden in de Verenigde Staten in het gebruik van biodiesel, zowel in voertuigen als als stookolie voor woningen zijn:
• New York City
• New Orleans
• Washington D.C.
New York City gebruikt biodiesel om 11.000 voertuigen van brandstof te voorzien, en het gebruikt ook biodiesel, vermengd met stookolie, om gebouwen te verwarmen. Alleen in 2018 werd 35 miljoen liter biodiesel gebruikt om gebouwen te verwarmen.
De regionale vervoersautoriteit in New Orleans rijdt stadsbussen op een hybride mix van elektriciteit en biodiesel. Alle drie deze steden zijn aan de monding van de belangrijkste waterwegen, en de meest handige en goedkoopste manier om puin te vervoeren van de bosindustrie en van voedselgewassen is via rivierschepen.
Op 28 maart had Rusland in totaal 1.264 gevallen van COVID-19-infectie bevestigd. Dit kan worden vergeleken met meer dan 2000 sterfgevallen als gevolg van COVID-19 in de Verenigde Staten op hetzelfde moment [10].
Waarom het verschil? Zijn Russen gezonder dan Amerikanen? Beschouw dit: Rusland heeft zeer terughoudend deelgenomen aan de inspanningen om de co2-uitstoot te verminderen door het gebruik van biobrandstoffen [11]. Een sterke olie- en gaslobby heeft de ontwikkeling van een technologiesector voor biobrandstoffen in Rusland verhinderd. <<
In de publiciteit wil men graag op de vleermuizen als doorslaggevende veroorzakers blijven wijzen.
Kijkend naar de geografische verschillen in de ontwikkelingen moeten er meer en veelzeggender invloeden zijn.
#12 Theo alle gebieden die je noemt komt veel (scheepvaart)verkeer voor. Misschien een iets logischer bron van fijnstof en roet on de lucht dan een verband met glyfosfaat? Ook meten we daar geen glyfosfaat, maar 1 van de afbraakproducten AMPA, glyfosfaat valt in ca 100 dagen uiteen.
Grootschalig onderzoek zal eea moeten uitwijzen en niet vooringenomen moeten kijken.
Mbt coronavirus is dit ook lastig, het Wuhan virus heet nu SARS-Cov2 en dit veroorzaakt de ziekte Covid19.
Theo #5, Bhutan zonder glyfosaat, maar hier en daar binnen de EU zijn ook nog gebieden met 0 corona gevallen en wél glyfosaat, zoals het departement Lozère (F) waar op 10 april nog geen enkel corona geval is geconstateerd. Dun bevolkt, dat wel.
In de Franse departementen Hautes-Alpes, Ariège, Cantal, Dordogne, Lot, Lozère, Tarn-et-Garonne, samen 1.392.000 inwoners en slechts 9 coronadoden (11 april). Dat, terwijl daar decennia lang op een aantal plaatsen glyfosaat is gebruikt en er in de omliggende regio's veel meer coronaslachtoffers te betreuren zijn.
Ontleend aan: eficiens