![image](/images/uploads/hollandse-krab.jpg)
1. Omdat die nou eenmaal zoveel werk maakt van de verkoop van huismerken en eigen producten, in plaats van merken van derden.
2. Omdat daarmee zulke leuke eetsociologie kan worden bedreven.
Vraag: waarom staat er 'Hollands' op een product dat we niet met Nederland associëren?
Nog 3
Je hebt 0 van de 3 kado-artikelen gelezen.
Op 3 augustus krijg je nieuwe kado-artikelen.
Op 3 augustus krijg je nieuwe kado-artikelen.
Als betalend lid lees je zoveel artikelen als je wilt, én je steunt Foodlog
Surimi is gewoon een oude en gewaardeerde bereiding die in Japan in alle kleuren en smaken wordt verhandeld. Het is geëvolueerd uit de oorspronkelijke kamaboko, een gelatineus visballetje. Het is in sé even nep als worst, brood, cake of paté.
De bedoeling is volgens mij niet kinderen vis te laten eten,, maar gewoon iets grappigs en lekker te maken. Zo zou het MOETEN, niet dat eeuwige gezeur over "het is goed voor de gezondheid" en andere nepredenen.
Dus een nepluxeartikel gefabriekt van een fatsoenlijke vis die betere behandeling verdient?
Nee Lizet. De Fransen maken het van blauwe wijting. Er geldt nog geen vangstbeperking. Maar het bestand krimpt, zeggen biologen. De belangstelling voor deze vis uit diep water is enorm tegenwoordig.
@Wouter: het is dus een niet erg duurzaam product?
Nick, in de fase voordat er 'crabsticks' van worden gemaakt of kreeftenstaarten, is surimi veel mooier. Witte en rode of oranje vellen worden samen opgerold tot een tweekleurige zuurstok, eindeloos lang. Absoluut inspirerend, de kunstacademie zou er wel raad mee weten.
Maar alleen met smaken uit de smaakfabriek is er iets van te maken dat men kan binnenhouden en niet meteen teruggeeft aan de natuur.
Lizet, van restverwerking is geen sprake. Er wordt vis voor gevangen waarvan alleen het eiwit wordt gebruikt dat wordt uitgespoeld waarbij een deel van het eiwit verloren gaat. Het gebeurt op zee. Het afval, heel veel bij deze werkwijze, gaat meteen overboord.