De première heeft als bijzonderheid dat de film niet zoals Al Gore's An Inconvenient Truth in bioscopen te zien is, maar waar je ook maar online bent. De film, in prachtige HD-kwaliteit, is gratis te bekijken en downloaden via Youtube. De beelden zijn adembenemend mooi en inspireren tot respect voor schoonheid en verbondenheid. Al piept er hier en daar een emotie door die het scherpe beeld vertroebelt, ik heb de film gedownload en zal hem koesteren.
Op TED ging van de week Arthus-Bertrand's verhaal achter de film online. Indrukwekkend door de impact die hij weet te maken.
Jullie? Waar zit het verschil?
Nog 3
Je hebt 0 van de 3 kado-artikelen gelezen.
Op 3 augustus krijg je nieuwe kado-artikelen.
Op 3 augustus krijg je nieuwe kado-artikelen.
Als betalend lid lees je zoveel artikelen als je wilt, én je steunt Foodlog
Zover ik begrijp is de sponsoring door PPR pas op gang gekomen toen de productie van de film was afgerond.
Het is een schitterende film, die ondanks de subjectieve en belerende toon, enkele fouten en zonder enige bronvermelding mensen (of in ieder geval mij) bewust maakt over de gevolgen van hun dagelijkse leven.
Klopt, maar het is wat mij betreft irrelevant. Dankzij en niet ondanks PPR is die film is nu gemaakt en kan'ie op zichzelf beoordeeld worden. Zo werkt het ook voor die wielrenner. Zo lang'ie z'n werk op zichzelf goed doet, kan'ie door. Als je daar dan een sticker voor op je pak moet naaien, so be it. Het gaat om jou, zolang die regel tenminste gerespecteerd wordt.
Hoeveel mensen zouden weten wie Joop Zoetemelk of Bernard Hinault sponsorde? Ik in ieder geval niet. Het interesseert me ook geen fluit. Rabobank sponsort dat wielrennen nog steeds, maar vraagt zich keer op keer af of het wel wat oplevert.
"Het ziet ernaar uit dat PPR hem vrij heeft gelaten. Dat moet wel, zijn boodschap staat ver van hun praktijk."
Krijgen wielrenners in de Tour door hun sponsor voorgeschreven hoe ze moeten rijden? Naam op het shirtje in ruil voor geld, dat is de deal. Net als hier. Die topmerken hoeven alleen maar een gedreven vakman te sponsoren, de rest wordt voor hen gedaan. Ze zouden, net als AH, dus afgerekend moeten worden op wat ze zelf doen of laten voor aarde, klimaat, milieu. Maar kennelijk heeft een toch behoorlijk gelikte film met prachtige plaatjes daarvoor te veel indruk gemaakt.
Wat niet wegneemt dat de promotie van dure topmerken gelinked worden aan 'Mother Earth'. Dus PPR heeft hem expliciet NIET vrijgelaten. En de maker leunt waarschijnlijk behagelijk aan tegen het feit dat zijn intro op grote namen steunt.
Zou jij een bijbel kopen, Dick (afgezien van je geloofsbeleving), met een reclame van Hustler op de voorzijde en een centrefold in het midden ?
Alle respect voor Foodlog, maar de dag dat Gucci, Boucheron en YSL e.v.a. hier hun logo's hebben staan, frons ik de wenkbrauwen.
Zeker jij moet de kracht kennen die die link heeft voor de betreffende merken.
Die van Nike ontbrak er nog maar aan...
Maar we verschillen van mening, en ook dat moet kunnen.
Waar lees je hier bewondering voor AH?
Ik vind het inderdaad buitengewoon knap hoe het bedrijf erin slaagt zelfs beleidsmakers en zijn toeleveranciers met z'n 'puur & eerlijke' foef te neppen en onderwijl de markt voor duurzame kruidenierswaar in Nederland naar z'n hand te zetten. Ethisch vind ik dat laakbaar, maar dat zei ik hierboven al. Ik vermoed dat dat mede te maken heeft met falende krachten van de ethische marketingburo's zoals Fairfood die hun deel van de pap willen.
De kwalificaties die je daar geeft van Arthus-Bertrand zijn een beetje onzin. Ik maak de link tussen zijn film en AH omdat PPR - van de in Frankrijk als een business haai beschouwde miljardair François Pinault - deze (romantische) natuurbeschermer van het eerste uur sponsort, terwijl AH en Fairfood op een heel andere manier hun duurzame voetje voor zetten.
Het ziet ernaar uit dat PPR hem vrij heeft gelaten. Dat moet wel, zijn boodschap staat ver van hun praktijk. Ik ben bang dat jij pooiers ziet spoken. Hier is een romanticus + estheet aan het werk en een PPR dat zijn werk mogelijk maakt in plaats van de duurzame markt naar zijn hand te zetten.