Ronald de Nijs van Zestz stuurde me gisteravond het persberichtje door: de eerste vers geserveerde producten met een IKB logo in je bedrijfsrestaurant zijn gesignaleerd. Bij Unilever zelf.

Op dinsdag 23 oktober is Albron in het bedrijfsrestaurant van Unilever Research & Development in Vlaardingen gestart met het aanbieden van Ik Kies Bewust-gerechten. Vanaf die dag kunnen medewerkers dagelijks een keuze maken uit Ik Kies Bewust goedgekeurde broodjes, salades en soepen. Ook een Ik Kies Bewust-warme maaltijd behoort tot de mogelijkheden.

Voor wie het nog niet wist, IKB is vooral een Unilever-vinding om verpakte en van een merk voorziene producten die minder slecht zijn, toch beter te kunnen noemen. AH, de uitvinder van 'het andere' gezondheidslabel, gaf onlangs toe dat gezondheidslabeling niet ideaal is omdat het moet gaat om een leef- en lijfstijl en niet om individuele producten. Dus ook niet om vers samengestelde gerechten, soepen of broodjes.
Waarom zou je het er dan opplakken? Trouwens, verse soepen, broodjes en salades? Zijn er nog cateraars dan die zelf in de keuken staan? Ai, de minder-slechte-niet-zo-goede-producten waren dus veel verder opgerukt dan we dachten ...

Een ander groot voedingsbedrijf gaf me van de week aan waarschijnlijk niet mee te zullen doen aan IKB. Het zou er allemaal te dik op liggen. Zou IKB echt alweer tegen de limiet van zijn 'marketability' aanzitten?

Bovendien: hoe kun je je er als voedselindustrieel of cateraar nog mee onderscheiden als je conculega's dat ook doen?
Een marketeer zou zeggen: het promo-feestje draait zichzelf de commerciele nek om nu iedereen mag komen.
Toch slim van AH om met zijn eigen Gezonde Keuze te komen ;-)
Dit artikel afdrukken