Dat meldt Vilt. Belgische boeren zijn boos op Ikea omdat het bedrijf maaltijden voor te lage prijzen serveert. Dat zou boeren duperen.
Ikea nodigt de boeren uit mee te kijken naar een onderzoek dat door een onafhankelijke partij wordt uitgevoerd. In een persbericht schrijft het bedrijf:
"We hanteren er dezelfde prijsfilosofie als voor al onze producten: het aanbieden van kwaliteitsvolle producten aan een zo laag mogelijke prijs", luidt het. Ikea wijst erop dat de promoties slechts een onderdeel zijn van een mix aan maaltijden die het aanbiedt.
De boeren zullen ontdekken dat er zoiets bestaat als een margemix. Dat is het uitgooien van een lokkertje om andere producten te kunnen verkopen. Directe marges zeggen dan ook niets over de inkoopprijzen voor producten. Het totaalbedrag op de kassabon bepaalt de bedrijfsmarge.
Het is niet ondenkbaar dat Ikea een negatieve marge hanteert op Food omdat winkelbezoek leidt tot non-Food aankopen. Het is een publiek geheim dat slimme Nederlandse handelsreizigers voor de lunch afspreken bij Ikea en niet meer bij Van der Valk. Zulke mensen torpederen Ikea's margemix-strategie door niets anders te kopen. Boeren moeten nog veel leren over prijzen en de opbouw van winsten. Ikea biedt daar een mooie gelegenheid voor.
Dit artikel afdrukken
"We hanteren er dezelfde prijsfilosofie als voor al onze producten: het aanbieden van kwaliteitsvolle producten aan een zo laag mogelijke prijs", luidt het. Ikea wijst erop dat de promoties slechts een onderdeel zijn van een mix aan maaltijden die het aanbiedt.
De boeren zullen ontdekken dat er zoiets bestaat als een margemix. Dat is het uitgooien van een lokkertje om andere producten te kunnen verkopen. Directe marges zeggen dan ook niets over de inkoopprijzen voor producten. Het totaalbedrag op de kassabon bepaalt de bedrijfsmarge.
Het is niet ondenkbaar dat Ikea een negatieve marge hanteert op Food omdat winkelbezoek leidt tot non-Food aankopen. Het is een publiek geheim dat slimme Nederlandse handelsreizigers voor de lunch afspreken bij Ikea en niet meer bij Van der Valk. Zulke mensen torpederen Ikea's margemix-strategie door niets anders te kopen. Boeren moeten nog veel leren over prijzen en de opbouw van winsten. Ikea biedt daar een mooie gelegenheid voor.
Nog 3
Je hebt 0 van de 3 kado-artikelen gelezen.
Op 3 augustus krijg je nieuwe kado-artikelen.
Op 3 augustus krijg je nieuwe kado-artikelen.
Als betalend lid lees je zoveel artikelen als je wilt, én je steunt Foodlog
Waarom boeren hierdoor gedupeerd zouden moeten worden is mij een raadsel. De grondstoffen die gebruikt worden bij vervaardiging van de etenswaar, die er worden geserveerd vallen toch ook niet in Zweden zomaar uit de lucht?! Dit is toch simpel weg import van producten, niks om moeilijk over te doen lijkt mij zo. Haal bij de Belgische boeren in huis eens alles weg wat niet uit België zelf komt, ik denk dat er weinig van het huis en inboedel over blijft.... Eveneens zijn er in heel België welgeteld 6 Ikea's dus de omvang van het "probleem" lijkt mij vrij beperkt.
Ben ik "te hard" als ik zeg dat ik de mening van de boeren ernstig overdreven vindt en eveneens zwaar hypocriet???
Ik snap het niet. Wat moeten de boeren leren? Het is waarschijnlijk dat Ikea een negatieve marge op het eten hanteert. Maar dan hebben de boeren toch alle recht om daar boos over te zijn? Waarom zouden boeren moeten leren waarom Ikea dit zo doet? Dat zal ze worst wezen. En gelijk hebben ze.