Ikea nodigt de boeren uit mee te kijken naar een onderzoek dat door een onafhankelijke partij wordt uitgevoerd. In een persbericht schrijft het bedrijf:

"We hanteren er dezelfde prijsfilosofie als voor al onze producten: het aanbieden van kwaliteitsvolle producten aan een zo laag mogelijke prijs", luidt het. Ikea wijst erop dat de promoties slechts een onderdeel zijn van een mix aan maaltijden die het aanbiedt.

De boeren zullen ontdekken dat er zoiets bestaat als een margemix. Dat is het uitgooien van een lokkertje om andere producten te kunnen verkopen. Directe marges zeggen dan ook niets over de inkoopprijzen voor producten. Het totaalbedrag op de kassabon bepaalt de bedrijfsmarge.

Het is niet ondenkbaar dat Ikea een negatieve marge hanteert op Food omdat winkelbezoek leidt tot non-Food aankopen. Het is een publiek geheim dat slimme Nederlandse handelsreizigers voor de lunch afspreken bij Ikea en niet meer bij Van der Valk. Zulke mensen torpederen Ikea's margemix-strategie door niets anders te kopen. Boeren moeten nog veel leren over prijzen en de opbouw van winsten. Ikea biedt daar een mooie gelegenheid voor.
Dit artikel afdrukken