imageNoami Klein had er de pest over in dat haar zelf-versleten spijkerbroek opeens door spijkerbroekenmakers kant-en-klaar versleten op de markt werd gebracht. Namaak. Veel erger vond ze het pikken van de uitdrukking van een manier van leven. Een soort identiteitsdiefstal die het leven 'verplastict'.
Het ziet er naar uit dat er ook een Slow Foodiaans No Logo moet komen. Het zal alleen niet helpen. Naar verluid staat zelfs massaproducent Unilever al klaar met 'Streekproducten'. Pech voor mensen die daar nog mee pielen, want ze zijn dus nu al zijn gereduceerd tot niet meer dan een nieuw smaakje.

De voedingsmiddelenindustrie maakt producten die veel gelijkenis vertonen met slow food. Dat zei Nico Overbeeke, verantwoordelijk voor R&D Savoury van Unilever in Duitsland, vrijdag op een symposium in Wageningen.

Volgens Overbeeke heeft slow food alles te maken met bewust omgaan met ingrediënten, smaak, afwisseling, voedingswaarde en vooral passie voor food. Hij ziet die elementen ook terug in de voedingsmiddelenindustrie.
Overbeeke deed de uitspraken tijdens het symposium 'Passion or passive - the future of cooking: slow food versus convenience food' van de Wageningse vereniging voor studenten levensmiddelentechnologie Nicolas Appert.

Uitdagen
Hielke van der Meulen van Slow Food Nederland, die later tijdens het symposium aan het woord kwam, stelde dat slow food meer een beweging dan een soort product is. Hij meent dat de voedingsmiddelenindustrie géén slow food maakt. 'Ik wil de industrie uitdagen om een definitie te geven van slow food... Dat heeft alles te maken met locale productie en met locale evenementen.'

Als de levensmiddelenindustrie suggereert slow food te maken, neemt de beweging echter geen juridische stappen, aldus Van der Meulen. 'Slow Food is geen merk. Slow Food, het logo met de slak en de Ark van de Smaak zijn echter wel geregistreerde handelsmerken.'


bron: EVMI

Dit artikel afdrukken