Noami Klein had er de pest over in dat haar zelf-versleten spijkerbroek opeens door spijkerbroekenmakers kant-en-klaar versleten op de markt werd gebracht. Namaak. Veel erger vond ze het pikken van de uitdrukking van een manier van leven. Een soort identiteitsdiefstal die het leven 'verplastict'.
Het ziet er naar uit dat er ook een Slow Foodiaans No Logo moet komen. Het zal alleen niet helpen. Naar verluid staat zelfs massaproducent Unilever al klaar met 'Streekproducten'. Pech voor mensen die daar nog mee pielen, want ze zijn dus nu al zijn gereduceerd tot niet meer dan een nieuw smaakje.
De voedingsmiddelenindustrie maakt producten die veel gelijkenis vertonen met slow food. Dat zei Nico Overbeeke, verantwoordelijk voor R&D Savoury van Unilever in Duitsland, vrijdag op een symposium in Wageningen.
Volgens Overbeeke heeft slow food alles te maken met bewust omgaan met ingrediënten, smaak, afwisseling, voedingswaarde en vooral passie voor food. Hij ziet die elementen ook terug in de voedingsmiddelenindustrie. Overbeeke deed de uitspraken tijdens het symposium 'Passion or passive - the future of cooking: slow food versus convenience food' van de Wageningse vereniging voor studenten levensmiddelentechnologie Nicolas Appert.
Uitdagen
Hielke van der Meulen van Slow Food Nederland, die later tijdens het symposium aan het woord kwam, stelde dat slow food meer een beweging dan een soort product is. Hij meent dat de voedingsmiddelenindustrie géén slow food maakt. 'Ik wil de industrie uitdagen om een definitie te geven van slow food... Dat heeft alles te maken met locale productie en met locale evenementen.'
Als de levensmiddelenindustrie suggereert slow food te maken, neemt de beweging echter geen juridische stappen, aldus Van der Meulen. 'Slow Food is geen merk. Slow Food, het logo met de slak en de Ark van de Smaak zijn echter wel geregistreerde handelsmerken.'
bron: EVMI
Dit artikel afdrukken
Het ziet er naar uit dat er ook een Slow Foodiaans No Logo moet komen. Het zal alleen niet helpen. Naar verluid staat zelfs massaproducent Unilever al klaar met 'Streekproducten'. Pech voor mensen die daar nog mee pielen, want ze zijn dus nu al zijn gereduceerd tot niet meer dan een nieuw smaakje.
De voedingsmiddelenindustrie maakt producten die veel gelijkenis vertonen met slow food. Dat zei Nico Overbeeke, verantwoordelijk voor R&D Savoury van Unilever in Duitsland, vrijdag op een symposium in Wageningen.
Volgens Overbeeke heeft slow food alles te maken met bewust omgaan met ingrediënten, smaak, afwisseling, voedingswaarde en vooral passie voor food. Hij ziet die elementen ook terug in de voedingsmiddelenindustrie. Overbeeke deed de uitspraken tijdens het symposium 'Passion or passive - the future of cooking: slow food versus convenience food' van de Wageningse vereniging voor studenten levensmiddelentechnologie Nicolas Appert.
Uitdagen
Hielke van der Meulen van Slow Food Nederland, die later tijdens het symposium aan het woord kwam, stelde dat slow food meer een beweging dan een soort product is. Hij meent dat de voedingsmiddelenindustrie géén slow food maakt. 'Ik wil de industrie uitdagen om een definitie te geven van slow food... Dat heeft alles te maken met locale productie en met locale evenementen.'
Als de levensmiddelenindustrie suggereert slow food te maken, neemt de beweging echter geen juridische stappen, aldus Van der Meulen. 'Slow Food is geen merk. Slow Food, het logo met de slak en de Ark van de Smaak zijn echter wel geregistreerde handelsmerken.'
bron: EVMI
Nog 3
Je hebt 0 van de 3 kado-artikelen gelezen.
Op 3 augustus krijg je nieuwe kado-artikelen.
Op 3 augustus krijg je nieuwe kado-artikelen.
Als betalend lid lees je zoveel artikelen als je wilt, én je steunt Foodlog
Lees ook
In de cylcus centralisatie-decentralisatie is SF aan het decentraliseren?
Arjan, dat vind ik een heel opvallend geluid vanuit Slow Food: het promoten van moderne pure producten. Petrini klinkt meestal achterwaarts gericht. Daarover heb ik me hier meerdere malen kritisch uitgelaten.
Ik vind jouw geluid een uitstekende ontwikkeling! Net zo goed als de kernwaarde 'eerlijk' versus de nepauthenticiteit die ons als een kwajongensstreek van marketeers de komende tijd om de oren gaat vliegen.
@Arjan, Het is voor Slow Food en voor ons welzijn in het algmeen wel een positieve ontwikkeling dat grote jongens als Unilever hier wel over nadenken en zich bewust zijn van de omslag die gaande is, ook in Nederland. Goed nieuws dus.
Tsja daar zeg je wat. Ik weet niet of dit nieuws zo goed is. Unilever gaat weglopen met een image wat door slowfood is neergezet. Dat is niet eens wordnapping, dat is regelrechte diefstal. Hoe kun je dit dan goed nieuws noemen.
Natuurlijk maakt de industrie geen "Slow Food" Net zomin als die kleinschalige en ambachtelijke geitenhoedster Slow Food maakt. Slow Food is een beweging zoals Hielke al aangaf die staat voor lekker, puur en eerlijk eten (dus niet alleen streekproducten, noch per se biologisch). Een van de kernwaarden is eerlijk. Wil dat zeggen dat Unilever de producenten een eerlijke prijs gaat geven voor hun producten? Welnee. Meneer Overbeeke is gewoon een marketeer die weet hoe hij aandacht moet krijgen voor zijn spullen.
Het is voor Slow Food en voor ons welzijn in het algmeen wel een positieve ontwikkeling dat grote jongens als Unilever hier wel over nadenken en zich bewust zijn van de omslag die gaande is, ook in Nederland. Goed nieuws dus.