Vooral industriële bedrijven ervaren relatief vaak hinder bij de export. Deze informatie komt uit nieuwe cijfers van de Conjunctuurenquête Nederland, gepubliceerd door het CBS.

Dit maandelijkse onderzoek wordt uitgevoerd in samenwerking met de KvK, EIB, MKB-Nederland en VNO-NCW. In mei 2024 zijn extra vragen gesteld aan bedrijven met 5 of meer medewerkers in de industrie, detailhandel en dienstensector over hun toeleveringsproblemen.

Detailhandelaren ervaren vaker problemen
Bijna 44% van de detailhandelaren gaf aan problemen te hebben met de toelevering van grondstoffen, producten of diensten. In de vervoer- en opslagsector ervaart ruim 40% van de bedrijven problemen; 15% rapporteert aanzienlijke problemen. Opvallend is dat horecabedrijven het minst vaak problemen ondervinden: ruim 63% geeft aan nauwelijks of geen problemen te hebben in de toeleveringsketen.

Meer dan 43% van de industriële bedrijven heeft last van exportbelemmeringen, vergeleken met 21% van alle bedrijven
Binnen het kleinbedrijf ervaart 27% van de ondernemers toeleveringsproblemen, vergeleken met 30% in het middenbedrijf en 35% in het grootbedrijf.

Hogere kosten en vertragingen grootste gevolgen
De belangrijkste gevolgen van toeleveringsproblemen zijn hogere kosten voor grondstoffen of producten en vertragingen in de bedrijfsprocessen. Beide worden door 16% van de bedrijven als grootste probleem genoemd. In de horeca ligt dit percentage hoger; 30% van de horecabedrijven noemt hogere kosten als voornaamste gevolg.

Meer dan een kwart van de bedrijven ondervindt geen gevolgen van toeleveringsproblemen.

Industrie kampt met exportbelemmeringen
Industriële bedrijven ervaren vaker belemmeringen bij de export van goederen of diensten dan bedrijven in andere sectoren. Meer dan 43% van de industriële bedrijven heeft last van exportbelemmeringen, vergeleken met 21% van alle bedrijven.

Handelsbarrières en regelgeving worden door bijna 18% van de industriële bedrijven als grootste belemmering genoemd, gevolgd door concurrentie op de buitenlandse markt (11%). In de autohandel en -reparatie vormen transport- en logistieke uitdagingen de grootste hinder (10%).

Belang van industriële export
Ondanks deze belemmeringen droegen industriële bedrijven in 2023 het meest bij aan de totale exportwaarde van goederen, goed voor 39%. Een klein aantal bedrijven, slechts 0,5%, is verantwoordelijk voor dit grote aandeel. Ongeveer een derde van de industriële export gaat naar Duitsland en België. Andere belangrijke handelspartners zijn de Verenigde Staten, het Verenigd Koninkrijk, China, Zuid-Korea en Taiwan. De handel met deze niet-EU-landen kan verstoord raken door bijvoorbeeld scheepvaartroutes en regelgeving, wat exportbeperkingen veroorzaakt.
Dit artikel afdrukken