imageDe verantwoorde zalm al klaar voor bij de vroege bubbels van vanavond?

De laatste Economist van dit jaar bevat een artikel over visteelt dat inhoudelijk niet zo vernieuwend is, maar wel qua toon. Tenminste voor een Nederlander.

Het blad zet nog eens op een rij wat de consequenties zijn van steeds meer welvarende mensen die steeds meer vis willen eten. De wilde voorraad aan populaire (veelal roof-)soorten is eindig. Kweek is ook al geen oplossing omdat kweekvis gevoed wordt met in het wild gevangen vis en krill. We stelen zowel de boterham als het beleg van wilde vissen, ook al denken we dat kweek OK is.

Het artikel laat zien dat er een Amerikaanse kweker is die zelf roofvisvoer kweekt. Zalmteelt hoeft daardoor geen milieuverpestende effecten meer te hebben en kan geheel aan land worden gehaald. Zelfs hun poep en ander afval kan gecontroleerd verwerkt worden. Dat is innovatie en het moet want we eten steeds meer vis. The Economist zegt: "Compared to terrestrial agriculture, fish farming is young, and it has a lot of growing up to do. Like farming, it causes environmental problems but offers great benefits. The world will have to find solutions to the first in order properly to enjoy the second."

Een paar zeeboeren doen het alvast aan land. Geweldig. Landboeren zoeken ook naar - en dóen aan - dit soort milieu-innovaties, maar storen zich aan de PvdD die er maar op hamert dat zelfs de koeien de wei uit moeten. Ze kruipen in hun schulp en vergeten te communiceren. Onderwijl doet het grote publiek hen in de ban.

Onno van Eijk stelde hier de vraag hoe een verbnding kan worden bereikt tussen Thieme's Meat the Truth en landbouw. Ik heb er een tijdje over nagedacht en kom tot maar 1 conclusie: door het gewoon te doen en te vertellen hoe boeiend innovatie is, net als die zeeboer op het vaste land die vooruitloopt zonder dat iemand het hem vroeg. Da's prima communicatie en vernieuwing in 1.

Neem nou bijv. de auto-industrie die niet anders doet dan uitvinden en daarover communiceren. Inmiddels zijn zelfs BMW's groen, ook al zorgen auto's - en zelfs BMW's - nog steeds voor bergen CO2-uitstoot en andere vervuiling.

Een landboer kan veel leren van de zeeboer die er nog maar zo kort is, maar al wel The Economist wist te halen.
Dit artikel afdrukken