imageLacherig doet De Telegraaf er vanmorgen over. Dure wijn smaakt beter. Ook als je alleen maar denkt dat die duurder is. Weet je dat wijn niet zo duur is, dan vind je die lang niet zo lekker meer. Haha.

Nee hoor. Het is bloedserieus. Als je denkt dat wijn duurder is, geniet je er ook veel meer van. Lees The Times Online en je snapt wat er aan de hand is:

The researchers observed changes in a part of the brain known as the medial orbito-frontal cortex, which plays a central role in many types of pleasure. They found that the cortex became more activated by the "expensive" wines than by the cheaper ones. This, said Rangel, showed that the increase in pleasure was real, even though the products were identical.

Genot zit tussen je oren, maar het is wel degelijk een fysiek feit. Het is geen flauwekul, ook al zegt het niets over het product.

Verdienste van dit onderzoek: we weten nu dat het de moeite waard is om meer te betalen en om je laten voorliegen. Vertelt iemand je dat je een Château Pétrus, L'évangile of iets heel bijzonders uit een aanpalende wijngaard drinkt, dan geniet je immers echt meer. Zo iemand bewijst je dus een grote dienst.

Marketeers wisten dit natuurlijk allang, maar de rest van de wereld deed er altijd lacherig over. Nu is hun gelijk eindelijk bewezen: je genotscentra gaan werkelijk op hol van de prijs. We zijn gek en verdienen het dus.

Wat een kansen in deze wereld van veel te goedkope voeding! Je zou je zomaar afvragen waarom de goeie marketeers de voedingsindustrie kennelijk mijden ;-)
Dit artikel afdrukken