![image](/images/uploads/evangile[1].gif)
Nee hoor. Het is bloedserieus. Als je denkt dat wijn duurder is, geniet je er ook veel meer van. Lees The Times Online en je snapt wat er aan de hand is:
The researchers observed changes in a part of the brain known as the medial orbito-frontal cortex, which plays a central role in many types of pleasure. They found that the cortex became more activated by the "expensive" wines than by the cheaper ones. This, said Rangel, showed that the increase in pleasure was real, even though the products were identical.
Genot zit tussen je oren, maar het is wel degelijk een fysiek feit. Het is geen flauwekul, ook al zegt het niets over het product.
Verdienste van dit onderzoek: we weten nu dat het de moeite waard is om meer te betalen en om je laten voorliegen. Vertelt iemand je dat je een Château Pétrus, L'évangile of iets heel bijzonders uit een aanpalende wijngaard drinkt, dan geniet je immers echt meer. Zo iemand bewijst je dus een grote dienst.
Marketeers wisten dit natuurlijk allang, maar de rest van de wereld deed er altijd lacherig over. Nu is hun gelijk eindelijk bewezen: je genotscentra gaan werkelijk op hol van de prijs. We zijn gek en verdienen het dus.
Wat een kansen in deze wereld van veel te goedkope voeding! Je zou je zomaar afvragen waarom de goeie marketeers de voedingsindustrie kennelijk mijden ;-)
Nog 3
Je hebt 0 van de 3 kado-artikelen gelezen.
Op 3 augustus krijg je nieuwe kado-artikelen.
Op 3 augustus krijg je nieuwe kado-artikelen.
Als betalend lid lees je zoveel artikelen als je wilt, én je steunt Foodlog
Joost legde de fles ook even in de oven om de wijn op temperatuur te brengen.
Dat heb ik trouwens op de Orkneys ook een keer meegemaakt. Het etiket was een beetje geschroeid.
Weinig nieuws onder de zon. De bediende Joost wist het decennia geleden al: hij kocht bij Grootgrut flessen Ulgarijnsche Fousel, die Heer Olivier vooral zeer wist te appreciëren wanneer hij in een fles van de betere belegen bourgognes was gedecanteerd.
Van Rinie krijg ik zojuist dit filmpje van het 21e eeuwse winkelwagentje doorgestuurd. We willen verleid worden: dit wagentje kan je precies vertellen wat je moet nemen en weet hoe het je mee moet nemen door de winkel. Wat een superinstrument om de prijs van eten omhoog te krijgen ;-)
Ik heb niet de indruk dat het bij eten ook opgaat. Zelf ben ik een stuk kritischer als de prijzen in een restaurant aan de hoge kant zijn.
En veel anderen die ik ken zullen uberhaupt niet genieten van zo'n dure maaltijd.
Ik denk dat het alleen maar opgaat bij snobben die sowieso al het vooroordeel hebben dat goedkope wijn niks kan zijn.
Het Times-artikel citeert Hugh Johnson, die zegt dat échte wijnproevers deze fout niet zouden maken. Bekend is dat óók zij hem maken. In de logica noemen we dat de 'no true Scotsman-move': échte wijnproevers zouden zich niet laten bedotten, ze bestaan alleen niet in het echt, want we zijn allemaal mensen.
Ik was zelf laatst in verwarring. Ik had drie soorten walnoten (ben er dol op):
- goedkope, ongeidentificeerde die ik niet lekker vond (toen ik die alleen had)
- er kwamen een week later 'wilde' bij uit de Languedoc (die ik daar vaak 'vers' eet, als ze net een paar dagen van de boom zijn - de lekkerste; deze waren gedroogd)
- de AOC Grenoble noten
Ik was eigenlijk een beetje teleurgesteld dat ik in vergelijking naast elkaar de AOC noten lekkerder vond dan 'mijn' wilde. Later vergelijk ik ze met die goedkope. Er was eerlijk gezged nauwelijks verschil (ik moest heel goed proeven) tussen de AOC's en de 'gewone' uit de winkel. Om maar niet te spreken van mijn arme wilde, die ik normaal zo lekker vind ....
En dat terwijl ik toch echt denk redelijk te kunnen proeven en nota bene vaak genoeg bewezen heb een 'echte Schot te zijn' .... Kben ontgoocheld.
Over Bordeaux beweer ik overigens graag dat het een ver overschat product is. Cabernet Sauvignon - waar die wijn vooral uit bestaat - hoort daar niet (gelukkig zijn Pétrus en L'Évangile dominant Merlot) en zorgt meestal voor een inférieur product. De beste 'Bordeaux' zijn de 'nep' en komen vanonder de Pyreneeen (Navarra), Californië en Australië. Daar hebben ze er het klimaat voor.
Jeetje, zou dezelfde collectieve gekte het überhaupt absurde prijsnivo van een Bordeaux bepalen ? ;-) (mijn antwoord is dus duidelijk)