Jumbo dacht goed te doen door Kerst met maatschappelijke organisaties en onbaatzuchtige artiesten te vieren. Maar er kwam kritiek. Waarom?
Lezer Dick Dörr mailde ons zijn antwoord naast de forse discussie die hier al plaatsvond.
Natuurlijk is het fijn om goed te doen naar een ander. Het liefst zo dat het heel duidelijk is. En daar voldoet de Jumbo Kerstcommercial volledig aan. Het oude 'pannetje soep' in een modern jasje.
"Niet zeuren over een commercieel initiatief met een maatschappelijk goed doel" is de begrijpelijke reactie. In werkelijkheid zien we een Walt Disney-gemeenschap: onder dwarrelende namaaksneeuw zingende jonge strakke blije succesvolle mensen (Sound of Music?), die met vrolijke gezichten voor schone armlastige gerimpelde (!) marginale mensen in een gloed van dankbaarheid iets 'goed' doen.
We zien ook het ongemak. Dit is niet de civil society, waarin ieder als gelijkwaardig mens een plaats heeft. Als burgers van één soort.
Nee, dit is de Mark Rutte-samenleving, de aalmoezensamenleving, waarin de sociale verhoudingen tussen 'haves' en 'have nots' niet langer punt van aandacht zijn, maar worden bestendigd. 1965 is ver weg. Toen, met de start van de Algemene Bijstandswet, leek een transitie in de maatschappelijke verhoudingen voltooid. Geen aalmoezen meer, benarde medeburgers niet meer afhankelijk van de individuele goedheid van kerk of stichting. Van gunst naar recht. Maar in deze tijd van ego-voeding willen we graag het politieke vooral weer persoonlijk maken. Zonder ongemakken, zonder moeilijke vragen Lekker Goed Doen. En er een goed gevoel aan over houden. Zoals bij een Walt Disney-sprookje.
Fotocredits: Are you happy? Nick Harris1
Dit artikel afdrukken
"Niet zeuren over een commercieel initiatief met een maatschappelijk goed doel" is de begrijpelijke reactie. In werkelijkheid zien we een Walt Disney-gemeenschap: onder dwarrelende namaaksneeuw zingende jonge strakke blije succesvolle mensen (Sound of Music?), die met vrolijke gezichten voor schone armlastige gerimpelde (!) marginale mensen in een gloed van dankbaarheid iets 'goed' doen.
We zien ook het ongemak. Dit is niet de civil society, waarin ieder als gelijkwaardig mens een plaats heeft. Als burgers van één soort.
Nee, dit is de Mark Rutte-samenleving, de aalmoezensamenleving, waarin de sociale verhoudingen tussen 'haves' en 'have nots' niet langer punt van aandacht zijn, maar worden bestendigd. 1965 is ver weg. Toen, met de start van de Algemene Bijstandswet, leek een transitie in de maatschappelijke verhoudingen voltooid. Geen aalmoezen meer, benarde medeburgers niet meer afhankelijk van de individuele goedheid van kerk of stichting. Van gunst naar recht. Maar in deze tijd van ego-voeding willen we graag het politieke vooral weer persoonlijk maken. Zonder ongemakken, zonder moeilijke vragen Lekker Goed Doen. En er een goed gevoel aan over houden. Zoals bij een Walt Disney-sprookje.
Fotocredits: Are you happy? Nick Harris1
Nog 3
Je hebt 0 van de 3 kado-artikelen gelezen.
Op 4 juli krijg je nieuwe kado-artikelen.
Op 4 juli krijg je nieuwe kado-artikelen.
Als betalend lid lees je zoveel artikelen als je wilt, én je steunt Foodlog
Lees ook
@Dick #15, mijn #10 is een jammerlijke constatering maar wel de werkelijkheid. Vandaar ook mijn opmerking over de Dakar rally!
We gaan inderdaad terug naar vroeger toen de elitaire/geestelijke het het voor het zeggen hadden.
Echter is er nu één groot verschil, polarisatie + communicatie. Wat zijn we er met onze democratie er verder mee op geschoten?
Niets!
Vera bevestigd het alleen maar in haar #16
Zie ook het vandaag verschenen Rapport ''Verschil in Nederland'' van het SCP, over de steeds verder voortschrijdende tweedeling in onze maatschappij. Niet alleen economisch overigens.
Jarno #10, ik kan de link tussen jouw en mijn indruk niet helemaal volgen. Kun je die nog eens uitleggen?
Ik zeg nl. dat we weer naar een elitaire samenleving bewegen en weggaan van de egalitaire die we met de Franse revolutie hebben ingezet. In het verarmende Europa waarin bovendien de overheid terugtreedt, zal die trend alleen maar sterker worden. Armoede groeit snel, zeker ook in ons land - al duwen we dat graag onder tafel.
@Jarno, #12, Inderdaad, het is allemaal zo paradoxaal als wat.
De verontwaardigde reacties in de andere draad hadden overigens een dubbele lading: niet alleen de dubbele agenda van Jumbo maar ook de culturele smaakvoorkeur (c.q. de depreciatie van de populaire artiesten in het spotje - de 'volkscultuur' ) van de Foodlog-zaal deed zich gelden. Zou de verontwaardiging hier minder groot zijn geweest als Jumbo het Concertgebouworkest met Janine Jansen had ingehuurd?