Er komt ruim een half miljard euro beschikbaar voor het uitkopen van boeren die willen stoppen, of hun bedrijf willen verduurzamen. Haagse bronnen bevestigen dat het kabinet dit later deze week naar buiten zal brengen. Dat schrijven de NOS en boerenkrant Nieuwe Oogst op gezag van het ANP.
Het kabinet reserveert €350 miljoen om boerenbedrijven uit te kopen die in de buurt van Natura 2000-gebieden voor te veel stikstofdepositie zorgen.
Het bedrag komt bovenop de al 2 jaar geleden toegezegde €180 miljoen die gereserveerd staat voor de uitkopen van varkensboeren vanwege stankoverlast voor burgerbewoning in hun werkgebied. Die regeling werd in november geopend en was nagenoeg direct overtekend.
Bovenop de €350 miljoen euro heeft het ministerie van Landbouw nog eens €175 miljoen vrijgemaakt voor boeren die hun stallen willen 'verduurzamen'. In de regel worden daar technische maatregelen mee bedoeld die intensieve veehouderij toch binnen ecologische grenzen mogelijk maken.
Wie zich realiseert dat Rabobank jaarlijks stilletjes zijn uitstaande krediet onder boeren terug kan brengen met circa €600 miljoen, kan begrijpen dat het gereserveerde bedrag een druppel op de gloeiende plaats is. Rondom de 166 Natura2000-gebieden bevinden zich veel melkveehouderijbedrijven. Uitgaande van een gemiddelde bedrijfsgrootte van 60 hectare en een conservatieve hectareprijs van €60.000 rond dergelijke gebieden, biedt de reservering uitkoopkansen voor nog geen 100 boerenbedrijven. Het gaat om een grijpstuiver.
Nu.nl brengt de plannen van de oppositie. GroenLinks, PvdA, SP en Partij voor de Dieren (PvdD) presenteerden vanmiddag een wetsvoorstel om de stikstofuitstoot te verlagen, de natuur te herstellen en de bouw weer op gang te krijgen. De kosten worden geschat op €10 tot 13 miljard voor de komende vijftien jaar. Als dat bedrag alleen aan verlaging van de melkveehouderijbedrijven zou worden besteed, kan daarmee de uitkoop van circa 3.600 bedrijven worden gefinancierd. Nederland telt ruim 16.000 bedrijven, zodat zelfs het plan van de oppositie als ruim ontoereikend moet worden beoordeeld om het plan van links te realiseren: halvering van de veestapel. Omdat de plannen van Links niet alleen over de melkveehouderij gaan, geldt deze beoordeling als onvoldoende nog sterker.
Alleen al voor halvering van de melkveehouderij is een financiering nodig van minstens circa €30 miljard, gebaseerd op uitsluitende de hierboven aangegeven huidige handelswaarde van weidegrond exclusief opstallen en machines. Voorts zijn in die simpele som de consequenties voor de verwerkende industrie niet meegenomen. De industrie kan een claim op schadevergoeding doen als haar inkoopstroom plots uit de markt wordt gehaald.
Dit artikel afdrukken
Het bedrag komt bovenop de al 2 jaar geleden toegezegde €180 miljoen die gereserveerd staat voor de uitkopen van varkensboeren vanwege stankoverlast voor burgerbewoning in hun werkgebied. Die regeling werd in november geopend en was nagenoeg direct overtekend.
Bovenop de €350 miljoen euro heeft het ministerie van Landbouw nog eens €175 miljoen vrijgemaakt voor boeren die hun stallen willen 'verduurzamen'. In de regel worden daar technische maatregelen mee bedoeld die intensieve veehouderij toch binnen ecologische grenzen mogelijk maken.
Wie zich realiseert dat Rabobank jaarlijks stilletjes zijn uitstaande krediet onder boeren terug kan brengen met circa €600 miljoen, kan begrijpen dat het gereserveerde bedrag een druppel op de gloeiende plaats is. Rondom de 166 Natura2000-gebieden bevinden zich veel melkveehouderijbedrijven. Uitgaande van een gemiddelde bedrijfsgrootte van 60 hectare en een conservatieve hectareprijs van €60.000 rond dergelijke gebieden, biedt de reservering uitkoopkansen voor nog geen 100 boerenbedrijven. Het gaat om een grijpstuiver.
Nu.nl brengt de plannen van de oppositie. GroenLinks, PvdA, SP en Partij voor de Dieren (PvdD) presenteerden vanmiddag een wetsvoorstel om de stikstofuitstoot te verlagen, de natuur te herstellen en de bouw weer op gang te krijgen. De kosten worden geschat op €10 tot 13 miljard voor de komende vijftien jaar. Als dat bedrag alleen aan verlaging van de melkveehouderijbedrijven zou worden besteed, kan daarmee de uitkoop van circa 3.600 bedrijven worden gefinancierd. Nederland telt ruim 16.000 bedrijven, zodat zelfs het plan van de oppositie als ruim ontoereikend moet worden beoordeeld om het plan van links te realiseren: halvering van de veestapel. Omdat de plannen van Links niet alleen over de melkveehouderij gaan, geldt deze beoordeling als onvoldoende nog sterker.
Alleen al voor halvering van de melkveehouderij is een financiering nodig van minstens circa €30 miljard, gebaseerd op uitsluitende de hierboven aangegeven huidige handelswaarde van weidegrond exclusief opstallen en machines. Voorts zijn in die simpele som de consequenties voor de verwerkende industrie niet meegenomen. De industrie kan een claim op schadevergoeding doen als haar inkoopstroom plots uit de markt wordt gehaald.
Nog 3
Je hebt 0 van de 3 kado-artikelen gelezen.
Op 2 september krijg je nieuwe kado-artikelen.
Op 2 september krijg je nieuwe kado-artikelen.
Als betalend lid lees je zoveel artikelen als je wilt, én je steunt Foodlog
Lees ook
Dick, ik vond de kop van het artikel niet gelukkig, maar kan je redenering goed volgen.
Het effect van uitkopen zal landelijk gering zijn, lokaal kan het groter zijn.
Over die €175 miljoen voor innovatie had ik nog niks geschreven, maar ik ben daar net zo sceptisch over als jij. Het effect van luchtwassers valt tegen, zelfs als ze aan staan.... En ik betwijfel of ze passen bij koeienstallen.
Ook eens dat het tijd is om uit te zoomen om weer het grotere plaatje te zien.
#27, Wouter, jij mag denken vanuit jouw werkelijkheden en je kunt natuurlijk wat meer met die €350 miljoen, maar het blijft een som van niks voor mensen die snappen hoeveel geld er in de melkveehouderijsector zit. Wie boeren uitkoopt, kan hun land nog een keertje gebruiken. Klopt helemaal.
Maar vind je het erg als ik dan 'big deal' zeg? Als je het land nog een keertje gebruikt, dan gaan de niet-eens-€500-miljoen (die de lezer 'populistisch' ontdekt) voor 200 gemiddelde melkveebedrijven-equivalents gelden. Waar hebben we het over op een bestand van 16.000 bedrijven?
De zeer foute titel neemt de lezer van hoog mee omlaag (het omgekeerde dus van fout framen). Hij ontdekt dat het bedrag nog lager is, zodra hij doorleest. Subtiele reële framing naar de werkelijkheid van de financials.
Het is immers veel erger dan gevloekt: hier worden voor de bühne €350 miljoen duur betaalde belastinggelden de facto weggegooid. Niet wat jou betreft, want je ziet er winst in; dat is niet onwaar, maar - zeg ik - wat wil je daarmee in het grote plaatje bereiken? Het is gerommel in de marge. Je kunt het geld beter niet uitgeven, want het maakt toch weinig uit en inspireert bovendien eerder tot verder wantrouwen in de overheid.
En dan die €175 miljoen voor 'verduurzaming'.
Een beetje ander voer, maar vooral een luchtwasser op de koeienstal en meer van die onzin? Het zijn allemaal 'dingetjes' voor de bühne, zonder helder beleid en - ik zou zeggen - om boer en burger populistisch tevreden te houden met een bedrag dat groots klinkt, maar het niet is.
Vandaag schreef Jeroen Candel dat de overheid het grote plaatje vergeet. Hij noemt het 'voedselbeleid'. Dat is niet mijn favoriete naam voor waar het over zou moeten gaan, maar al wel een veel betere insteek dan al dat gedoe over nu eens fosfaat, dan eens zus en weer zo en dan weer stikstof. De vraag is tamelijk simpel: voor wie willen we in Nederland landbouw bedrijven en waarom? Vervolgens stel je je de vraag: tot welke vuile handen leidt dat en tot welk niveau vinden we die acceptabel?
Laten we eens goeie vragen stellen in plaats van neutelen over - de facto - alweer het volgende probleempje.
#31 De investering die Dick in #14 noemt van 30 tot 42 miljard is voor
-opkoop veestapels van boeren;
-opkoop fosfaat –en andere dierhouderij rechten;
-opkoop gebouwen, machines, stallen en bouwvakgrond;
-opkoop waarde van cultuurgrond (in gebruik als grasland en voor aanbouw voedergewassen op het bedrijf);
-vermindering grondwaarde (€/ha) bij herbestemming van grasland naar bosland).
-5% onvoorzien om de programmabegeleidingskosten en “frictie” kosten te dekken.
Dit investeringsbedrag is volgens mij sterk afhankelijk van de hoeveelheid grond die natuur wordt maar zou wel kunnen.
In dat rapport wordt een verlies aan toegevoegde waarde genoemd van 2,84 miljard over een periode van 20 jaar.
Dit getal lijkt mij veel te laag. Ik heb op basis van agrimatie ook wat gerekend:
Stel alle melkveehouders worden biologisch en halen hetzelfde gemiddelde resultaat als hun biologische collega's dan leidt deze wijziging tot 33 % minder bedrijven, 39 % minder arbeid, 45 % minder koeien en 55 % minder melk. De toegevoegde waarde* op het primaire bedrijf neemt dan voor de melkveehouderijsector met 732 miljoen per jaar af en het inkomensverlies voor de uittreders uit de sector is 387 miljoen per jaar, dus kosten alleen op het primair bedrijf ruim 1,1 miljard per jaar.
Dit is zonder kosten sanering, zonder effecten in de zuivelketen en zonder effecten op de prijzen. Het totaal aan subsidie per hectare blijft gelijk.
Bij alleen doorrekenen van het verschil in grondstofprijs melk wordt bij dit scenario alle melkproducten 14 % duurder.
* toegevoegde waarde berekend als volgt: winst+betaalde arbeid+betaalde rente+betaalde pacht+afschrijvingen+kosten immateriële activa
#32 Als dat systeem goed moet werken moet je wel goed in beeld hebben hoeveel stikstof er daadwerkelijk wordt uitgestoten. Als de uitstoot vd landbouw wordt overschat en van de industrie wordt overschat kun je door rechten uit de landbouw naar de industrie te schuiven onbedoeld de uitstoot toch laten oplopen, daarnaast heeft een kilo stikstof uit de landbouw een ander pakket bijkomende ongewenste stoffen dan de industrie dus zelfs al blijft de stikstof hetzelfde bv kan de CO2 oplopen.
Ben je potdorie alweer een complot op het spoor, Kolenbrander!
Maar leg eens uit: waarom wilde de overheid met voorrang varkensbedrijven uitkopen? Die hebben weinig of geen grond. Pas nu komen ook rundveebedrijven in beeld.