Het boekje staat nu nog voller met hele en halve onwaarheden. Een daarvan is dat je ziek wordt van smaakversterker MSG ook bekend als E-621. Een stofje dat in vuile vorm zit in producten waar culi's van zwijmelen, oude kaas, heerlijk gedroogde tomaten en meer van dat soort echte en pure eten. Het is een geliefd onderwerp op foodlog.nl. Niettemin verklaarde Gouget dat ze spul waar het in zit 'nog niet aan haar hond zou geven'. Daar kan maar één reden voor zijn: omdat op de verpakking staat dat er MSG inzit. Bij kaas en tomaten hoeft dat niet. Die worden immers door God's natuur zelf gemaakt.
In Frankrijk, met een bevolking die vier maal groter is dan de Nederlandse, werden 135.000 exemplaren verkocht. In Nederland 100.000. Als je het even omrekent is de belangstelling in Frankriijk voor het boekje maar een derde van de belangstelling van die in Nederland: 4 keer 100.000 = 400.000 die je deelt door 135.000. Wat verklaart die belangstelling?
Karin was aanwezig bij de boekpresentatie en ontdekte het: twijfel onder consumenten en culinair geloof bij eetliefhebbers. Christine Gouget kon niet uitleggen waarom Chinezen geen last hebben van MSG/E621, een van haar belangrijkste vijanden. Verder, zo meldt Karin's verslag, schermde ze met heel veel namen en werd in een uitstekend Amstelveens etablissement een bijeenkomst onder smulpapen belegd om al dat wapengekletter te laten horen. Ze hieven er nog een extra glas op. Heerlijk, dat dat wél mag.
Karin - net als Janneke Vreugdenhil - protesteert tegen eten uit pakjes, bakjes en zakjes. Omdat je het prima zelf kunt maken en omdat dát je leert wat de waarde van eten is en juist dát zowel gezond als lekker is. Gouget is tegen fabriekseten dat met 'kunstgrepen' houdbaar wordt gemaakt. Daar maakt ze een heel feest van angst van, terwijl de eigenlijke boodschap verloren gaat: kook zelf.
In zulke evidente waarheden zijn uitgevers niet geïnteresseerd. Daar verkoop je namelijk geen boeken mee.
Verder beveel ik van harte aan Dr. Ralph Hartemink's food-info.net aan. Online (geen gesleep met 'handige boekjes'), gratis en voortdurend geactualiseerd vanuit de jongste wetenschapelijke inzichten. Jammer genoeg is er nog steeds geen vlotte Iphone versie van. Gaat vast nog komen na dit stukje. We helpen er graag aan mee.
'Bij twijfel niet doen' over voedsel met conserverings- en hulpmiddelen, zegt Karin die wat minder stellig is in haar afwijzing van de waarde van Gouget's boekje. Wat bepaalt die Hollandse twijfel en lurkende sympathie voor Goddelijk puur eten toch? Twijfel hoeft niet en excuses om meer puur te kunnen eten zijn zonder enige twijfel ongezond.
Nog 3
Je hebt 0 van de 3 kado-artikelen gelezen.
Op 3 augustus krijg je nieuwe kado-artikelen.
Op 3 augustus krijg je nieuwe kado-artikelen.
Als betalend lid lees je zoveel artikelen als je wilt, én je steunt Foodlog
Op welke gronden, wegmetgentech? Vertel, we kunnen vast veel van je leren.
@Dick Veerman, 21 mei 14:14
O, het apenbrein blijkt een zelfbedachte metafoor. Een slechte dan. De termen reptielenbrein, zoogdierenbrein e.d. zijn binnen een bepaalde theorie passende benamingen voor duidelijk omschreven hersensystemen. Jouw verwarrende apenbrein is dus van een andere orde.
Ik hoop dat je beseft dat al onze basisbehoeften en overlevingsinstincten “pre-neocorticaal” aangestuurd worden. Jouw stelling dat de menselijke neocortex overgeleverd is aan onderbewuste drives (even een Engels woordje tussendoor, staat lekker gewichtig), is een vrijbrief voor bijvoorbeeld verkrachters. Maar de feiten zijn nooit zo simpel. Onze prachtige, volledig verbonden hersenen werken anders dan jij ons wil doen geloven en met simplificaties bewijs je mensen met overgewicht geen dienst.
Ik ben tegen elk plan om speciale groepen mensen zelf te laten opdraaien voor ziektekosten, maar op totaal andere gronden. Ik sla onze volksvertegenwoordigers gelukkig hoger aan dan jij en ga ervan uit dat ze zich niet laten overtuigen door een stelletje slordig aaneengeschreven metaforen, halve waarheden en hele onwaarheden (zout op dezelfde hoop gegooid als vet en zoet, toemaar).
Misschien moeten bedrijven als Coca Cola ook stoppen met alle kunstmatige "chemische" toevoegingen uit hun product te halen en te vervangen door natuurlijke. Als je vraagt of er iets mis mee was dan is dit niet het geval, maar "de consument wil het gewoon". Waarom dan geen miljoenenmarketingcampagne er tegenaan gooien om de consument bij te scholen over voedingsadditieven?
In dierentuinen is vervetting een groot probleem. Zeker mensapen moeten op streng dieet.
heel creatief een rupsje als keurmerk. Brilliant. bonen met vlees niet geschikt voor vega's